تبریز ویکی لینکلر

 
رقص آذربایجانی کنار دریاچه ارومیه
نظرات |

گروه هنری و رقص آذربایجانی قارتال ارومیه


یاشاسین منیم اورمولو قارداشلاریم ...

انشالله روزی شود که در کنار دریاچه لبریز از آب همیشه اورمیه و نگین آذربایجان و ایران ، همگی باهم آذربایجانی برقصیم و شادی و پایکوبی کنیم...

آذربایجان

 آثار باستانی که در قوبوستان در آذربایجان در نزدیکی باکو در سواحل خزر پیدا شده است مربوط به 13000 سال قبل از میلاد میباشند. عکسی مربوط به حکاکی رقص دسته جمعی یاللی پیدا شده در همین منطقه می باشد. تاریخ دانان زیادی همچون، هنری فیلد، آرتور کسیت، چارلز بارنی و غیره سرزمین آذربایجان را مهد تمدن بشری و سرزمین ظهور انسان متفکر میدانند.

تاریخ دانان زیادی همچون، هنری فیلد، آرتور کسیت، چارلز بارنی و غیره سرزمین آذربایجان را مهد تمدن بشری و سرزمین ظهور انسان متفکر میدانند. این حکاکی ها عبارتند از اشکال حیوانات مختلف، رقص دسته جمعی، قایق و آلات موسیقی مثل دایره زنگی و غیره و در نوع خود بی نظیر میباشد. پروفسور تور هئرئدال باستان شناس نروژی اشکال حک شده قایق و کشتی را در قوبوستان عین شکلهای سومری می باشند و ارتباط بین مردم ساکن آنجا ها را با هم ثابت کرده و شکل قایقها در قوبوستان را قدیمی ترین شکل پیدا شده قایق در دنیا میدانند.

گروه رقص قارتال

رقص آذری

آذربایجان غربی

رقص آذربایجانی

ساکنان قدیمی قوبوستان رقص‌های دسته جمعی را با صدای دایره زنگی انجام می‌داده اند. به عبارتی رقص یاللی، رقص آئینی و مذهبی بوده است.
بعضی قوم ها ادعا دارند رقص های دسته جمعی از آن آنهاست . بایست در جواب گفت اینگونه نیست زیراکه رقص های دست جمعی به نام یاللی و یا جلمان هر دو کلمات ترکی هستند یاللی از کلمه یال نشات میگیرد ، یال لغتی است که در دیوان الغات ترک کاشغری و در کتیبه های اورخون و یئنی سئی آمده است و میتوان آن را در لغات سومری نیز یافت،

در واقع شکل دیگری از کلمه یول می باشد که به معنی راه است و یال به هرچیز ادامه دار و ممتد گفته میشود و جلمان نیز لغت تغییر یافته یلمان و یا یالمان می باشد از طرف دیگر وجود رقص های یاللی و جلمان در سنگ نگاره های قوبوستان نشان دهنده قدمت زیاد آنهاست، با توجه به اینکه قوبوستان منطقه ای در مرکز ترکان آذربایجان قرار دارد. در متعلق بودن این رقص ها به ترکان آذربایجان هیچگونه شک و شبهه ای وجود ندارد و هم چنین اسامی رقص هایی مثل توولاما ، اوچ آیاق و یان باسما ، عسگرالی، شئرخانی و… نشان دهنده ربشه ترکی این رقص ها می باشد.

عاشیق ساعد اورمو
عاشیق

azerbaijani

هنر آذربایجان

رقص دریاچه اورمیه

رقص آذربایجانی؛ نمادی از فرهنگ و تمدن متعالی مردمان تورک
رقص های آذربایجانی از یک سری رقص های مختلف که از نسلی به نسل بعدی منتقل شده و در این پروسه توسعه یافته اند، شکل گرفته است. بعضی از این رقص ها در اصل جزء مراسم دینی یا جزئی از آمادگی های جنگی و دفاعی بوده است در هر صورت در حال حاضر از این رقص ها در مجالس مهم در آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان و در برگزاری برنامه های ورزشی وگردهمایی های فرهنگی استفاده میشود. رقص ملی آذربایجان ریشه در فرهنگ و تمدن تورک های آذربایجان دارد و جزئی از هویت مردم آذربایجان می باشد.

در آذربایجان، از دیرباز رقص با معنی و مضمون و در عین طراوت و دارا بودن جنبه حماسی و قهرمانی خود در مراسم پیش از شکار، مبارزه(شاخسی رفتن که در ماه محرم در بین مردم آذربایجان رواج دارد در اصل یک رقص و رژه نظامی بوده است که قبل از جنگ و مبارزه اجرا میشد) و در نهایت پیروزی و قدردانی از خدایان طبیعت و شکستن طلسم ها اجرا می شده است. در دورانی که انسانها، آفتاب، ماه، باد، آتش، آب، خاک، درختان و حیوانات را مقدس میشمردند و ستایش میکردند به رسم پرستش و نیایش طی مراسمی دست به انجام حرکات موزون میزدند.

اجرای گروه هنری قارتال در ارومیه
ارومیه

رقص

آذریها

به رقص های قدیمی معمولا، از منظر حرفه ای نگریسته نمی شد. و بعدها رفته رفته با تکامل به سوی حرکات نمادین مراسمات خاص، بصورت رشته ای هنری درآمد. البته تا این انتقال و تبدیل شدن به هنر، زمان زیادی طول کشید. بعضی از رقص هایی که از مراسمات مذهبی شکل گرفته و ماهیت هنری به خود گرفته اند شامل رقص «قودو»، «سمنی»، «گلین آتلاندی» و غیره می باشد. با گذر زمان … رقص با از دست دادن فرم مراسم گونه خود، بعنوان سرگرمی مفرح مطرح شد اما سپس با ظهور رقاصان متخصص، این هنر جایگاه اصلی خود را پیدا کرد و رقص ها رفته رفته از لحاظ مفهومی، شکل معین و خاصی  به خود گرفتند. و البته آذربایجان به خاطر طبیعت زیبا و منحصر به فردش، اجزای شاد و عناصر رقص های دسته جمعی زیادی را جذب رقص خود کرد.

از زمان های بسیار طولانی، فرهنگ آذربایجان در مناطق دوردست، از طرف سایر ملل استقبال می شد. هنرمندان و متخصصان رقص آذربایجانی که از طرف حکومت های ترکیه،ایران، اعراب دعوت می شدند و یا این که در جنگ به اسارت گرفته می شدند، فرهنگ آذربایجان و هنر و خلاقیت خود را در این مناطق هم نشان می دادند.

در کنار دریاچه همیشه اورمیه
دریاچه اورمیه

آذربایجان

اورمیه

گروه رقص ارومیه

شاعر بزرگ آذربایجان، نظامی گنجوی، در مورد رقص های دربار بسیار نوشته است. لازم به ذکر است که نظامی اولین بار در ادبیات، واژه “رقص” را بکار برده است. نظامی در آثار ارزشمند خود، چگونگی تبدیل اویون (بازی) به رقص را تصویر می کند. البته بعدها، مفاهیمرقص و اویون، به هم آمیخته، و اکنون معنای واحدی از آنها قابل برداشت است. رقص های «یاللی»، «گولوم ائی»، «جهری بیگیم»، «قیتقیلیدا» از این دسته اند. پیش فرض اولیه ازرقص بانوان در رقص آذربایجانی، رقصی آرام و لطیف است. اما نظامی گنجوی در آثارش حرکات سریع و خشنی از آنها را توصیف می کند. قابل توجه است که سطر شعری از چنین شاعری چه اطلاعات مفیدی می تواند به دست دهد.

در تاریخ آذربایجان، دورهایی بوده که، بعضی از اراضی آن، دست حاکمان خارجی بوده و خوانندگان، موسیقیدان ها و رقاصان خارجی دعوت می شدند. و اینها بدون شک روی رقص آذربایجانی بی تاثیر نبوده است. و شاید بعضی حرکات شانه و دیگر حرکات موجود در رقص آذری امروزه، حاصل فولکلور آذربایجان نیست و وارداتی است. چون که چنین حرکاتی کاملا برای رقص آذربایجان، بیگانه است.


اورمو دورنالاری ، درنا یا فلامینگوی آذربایجان در کنار دریاچه ارومیه
فلامینگو

ارومیه

اعضا دسته بندی های کلی مثل رقص های قفقازی و رقص های شرقی، که به همه رقص های آذربایجانی، گرجی، داغستان و غیره اتلاق می شود، اصطلاح مناسبی نیست و بعضا باعث از بین رفتن خصوصیت ملی رقص یک ملت شده است. یک مثال خاص برای این مورد، می تواند رقص لزگینکا باشد. بعضی رقص ها هم هستند که محل پدیداری آنها معلوم است. و نیز در میان ملت های همسایه هم رایج شده است. در این صورت معمولا ملودی و خصوصیات رقص عوض نمی شود. «شالاخو»، «اوزون دره»، «عنابی» از رقص های آذربایجان، «باقدادوری»، «کینتااوری» از رقص های گرجی و نیز «اوی ـ نازان»، «وئر ـ وئری» از رقص های ارمنی مثال هایی از این دسته اند.

کلیپ اجرای گروه قارتال کنار دریاچه اورمیه

[http://www.aparat.com/v/x1w5q]

لینک مجموعه پستهای دریاچه همیشه اورمیه

لینک پست رقص آذربایجانی بخش اول

لینک پست رقص آذربایجانی بخش دوم



مرتبط با : آذربایجان * تورک سئسه لینک * دریاچه همیشه اورمیه Urmia Lake
برچسب ها : رقص آذربایجانی-ارومیه-گروه رقص قارتال-دریاچه ارومیه-مقاله رقص آذری-azerbaijan-آذربایجان-
نویسنده : تبریز قارتال
تاریخ : پنجشنبه 17 تیر 1395
زمان : 09:44 ق.ظ
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
:: تبریز مهد ورزش چوگان ایران
:: برف پاییزی در آذرماه 1396 تبریز
:: آغاز دراماتیک پیش روی تبریز 2018
:: امکانات منطقه گردشگری و پیست اسکی شاهداغ آذربایجان
:: محمد بی ریا شاعری محبوب از جنس آذربایجان
:: درباره تبریز و آذربایجان و اخبار About and News
:: دوربین تبریز لینک 76 ( سفر قره داغ - کلیبر )
:: دوربین تبریز لینک 75 ( سفر قره داغ - کلیبر )
:: پاییز هزار رنگ آذربایجان
:: کمر همت و زنگ خطر برای نابودی محیط زیست آذربایجان !
:: تخریب گورستان تاریخی پینه شلوار تبریز
:: English learning for the people of Tabriz
:: اوشاقلار ، شعر و داستان ترکی برای فرزندان آذربایجان
:: دوربین تبریز لینک 74 ( موزه مشاغل قدیمی بازار تبریز )
:: ایرج شهین باهر شهردار جدید کلانشهر تبریز
:: پدر جذامیان ،مرحوم دکتر محمدحسین مبین
:: شهروند لینک آذربایجانی 70 (عکاس خانم مونا آریانفرد داوودیان)
:: سلام به شهریار
:: فولکلور ترانه های آذربایجان
:: دوربین تبریز لینک 73 (شهرک زعفرانیه تبریز)
:: حكیم ملا محمد فضولی
:: عکس با لباس اصیل آذربایجان
:: دوربین تبریز لینک 72 ( سفر به زنوز و زیبایی های آن )
:: روستاهای تاریخی حماملو و اویلق و کرینگان ورزقان
:: افتتاح مرکز همایشهای بین المللی خاوران تبریز
:: پرفسور لطفی زاده ریاضیدان و دانشمند بزرگ آذربایجان
:: تبریز 2018 را مثل خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی باشیم
:: کویر قوم تپه آذربایجان
:: شهروند لینک آذربایجانی 69 (عکاس آقایان انصارین و عزیزی )
:: زیر پوست شهر تبریز ، "ژن" نامرغوب یا بی پولی


 

شارژ ایرانسل

فال حافظ