تبریز ویکی لینکلر

 
عاشیق
نظرات |

عاشیق های آذربایجان

هنر

عاشیق‌ها نوازندگان و آوازخوانانی هستند که در ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قفقاز و دیگر مناطق ترک‌نشین هنرنمایی می‌کنند. عاشیق‌های آذربایجان وارث یکی از غنی‌ترین بخش‌های ادبیات و فرهنگ شفاهی آسیا هستند.
مراسم

سنت عاشیق‌ها در فرهنگ آناتولی، جمهوری آذربایجان و ایران است و منشاء آن در باورهای مردم ترک می‌باشد.برخی از کارشناسان معتقدند که فرهنگ عاشیقی یادگار شاه اسماعیل صفوی در فرهنگ آذری است. دربار شاه اسماعیل، محل پرورش عاشیق‌ها بوده و «عاشیق قربانی» اولین عاشیقی بود که در این دربار فعالیت می‌کرد. آنان خنیاگرانی بودند که مردم از هرجهت تأییدشان می‌کردند.


جشنواره

عاشیق‌ها در فرهنگ آذربایجان جایگاه ویژه‌ای به‌دلیل نقش آن‌ها در انتقال فرهنگ و ادبیات شفاهی مردم دارند. عاشیق در گذشته نقش بسیار بااهمیتی در فرهنگ ترکی داشته‌است. اسم قدیمی عاشیق، «اوزان» بوده‌است. عاشیق‌ها در میان ترکمنان باغشی یا بخشی نامیده می‌شوند.

به ادامه مطلب بروید...


لینک پست رقص آذری

لینک پست عشایر آذربایجان گنجینه بشری

لینک پست رشید بهبوداف

لینک پست رحیم شهریاری

لینک پست مسعود فلاح


ییشمه

نوعی مبارزه و مسابقه میان دو عاشیق از طریق آواز و موسیقی است. در گذشته رسم بر این بوده است که در پایان این مبارزه عاشیق مغلوب، سازش را به رقیبش می‌بخشید. داستان رقابت خسته قاسم و لزگی‌احمد در میان عاشیق‌های ایران معروف است. به این نوع مبارزه در برخی نواحی ایران همچون ساوه و همدان، آچوب باغلَمه (açub bağleme) گفته می‌شود.

آشیق آذری

ساز عاشیقی

ساز عاشیقی با نامهای قوپوز، چگور و ساز شناخته می‌شود؛ گر چه در برخی نواحی ایران برخی از عاشیقها سازهایی غیر از چگور می‌نوازند؛ به عنوان مثال (در همدان) خان‌میرزا، مرحوم عاشیقصحبت و مرحوم عاشیق اکبر غفوری تار می‌نواختند و مرحوم عاشیق سلمان نغمات ترکی را با تار و ویولن می‌نواخت و می‌خواند.

عاشیق ها

چُگور، چوگور یا قُپوز سازی است از خانوادهٔ سازهای زهی مقید از ردهٔ تنبور که به آن دوتار نیز می‌گویند. چگور مرکب از یک قطعه چوب مجوف بر شکل عودی کوچک است که دارای پنج وتر می‌باشد.

ساختمان این ساز از یک کاسه طنینی گلابی شکل و دسته‌ای مانند دسته تنبور تشکیل می‌شود. کاسه اش از سه‌تار بزرگ‌تر است. نوعی از چگور، دو تار فلزی دارد و به همین سبب به آن دوتار نیز می‌گویند.


قپوز

نواختن این ساز هنوز هم میان ترکمانان و ایرانیان آذری رایج است. نیز (دوتار و تنبور). چگور رایج در جمهوری آذربایجان و نواحی ترک‌نشین ایران، معمولاً نُه‌سیمه است و نسبتاً از دوتار و تنبور بزرگ‌تر است.

چگور نزد عاشیق‌ها در آذربایجان قُپوز (و ساز) نامیده می‌شود و سازی شبیه باغلاما است.


تمبر آشیق


تفاوت چگور معمول در منطقه همدان با قوپوز یا ساز عاشیق‌های مناطق دیگر آذربایجان و سازهای مشابه ترکیه‌ای (چؤگؤر، باغلاما، تامبورا و دیوان) در کوک سیمها و تعداد و فواصل پرده‌هاست؛ همچنین سازهای مذکور در شکل و اندازهٔ کاسه و صفحه تفاوتی اندک با هم دارند.

عاشیق جنون


داستان‌های عاشیق‌ها

چندین داستان به‌صورت نظم (قوشما) و نثر (سوز) توسط عاشیق‌ها آفریده‌شده و به‌صورت شفاهی به نسل‌های بعدی منتقل شده‌است.

مشهورترین داستان‌های عاشیق‌ها:

کوراوغلو

اصلی و کرم

طاهیر میرزا

امیر ارسلان

عاشیق غریب

تللی حسن

آذربایجانی

آشیق محبوب كوراوغلو

[http://www.aparat.com/v/UGLVq]

موسیقی آشیقی اصیل‌ترین موسیقی آذربایجان است که در مناطق مختلف به صورتهای متفاوت اجرا می‌شود و در بعضی از مناطق مخصوص آن منطقه است. به عنوان مثال زنجان، ارومیه، مراغه، هشترود، ساوه، همدان و شیروان آهنگهای مخصوص به خود دارند؛ اما تووز، قازاخ، گده بیگ، گویچه، میانه، ورزقان، بورچالی و قره‌داغ تبریز آهنگهای یکسانی دارند که در سبکهای مختلف اجرا می‌شود.

آشیق ذکریا.اورمیه.قوشچی.قولنجی

[http://www.aparat.com/v/7fGXp]

آشیق دهقان از مشهورترین آشیقهای ارومیه تعداد آهنگهای مختص این منطقه را بیش از هفتاد قطعه می‌داند. دیگر مناطق نام برده شده یعنی زنجان، مراغه، هشترود، ساوه و شیروان، پنجاه تا هفتاد آهنگ خاص منطقه خود دارند.

کنسرت

علی‌رغم وجود آهنگهای خاص هر منطقه، شکل ساز و شیوهٔ کوک کردن آنها همانند یکدیگر است و فقط در همدان و ساوه فاصلهٔ پرده‌ها اندکی با سازهای دیگر متفاوت است که در این امر متأثر از موسیقی مناطق همجوار خود هستند. دوست و برادر هنرمندم ایلقار ایمان وردیف، نوازندهٔ برجستهٔ ساز قوپوز در جمهوری آذربایجان، تحقیقاتی در خصوص جمع‌آوری کل آهنگهای مناطق مذکور آغاز نموده است.


عاشیقلر تبریز

از دید تاریخ و جغرافیا موسیقی هر منطقه از تاریخ و زندگی آن منطقه متأثر می‌شود. موسیقی آشیقی قدیم‌ترین موسیقی این منطقه است که از بطن زندگی ملت آذربایجان برخاسته و از حیات اجتماعی آنان منشأ گرفته‌است. آهنگهای آشیقی به شش دستگاه موسیقی یعنی زابل سه‌گاهی، اورتا ماهور، راست، بیات شیراز، بیات کرد و شور محدود می‌شود.


عاشیق خان


امروزه با توجه به آهنگهای آهنگسازان معاصر و شیوهٔ تنظیم موسیقی آنان به هارمونی و آکوردی جدید برمی خوریم که اصل و ریشهٔ آنها از زمانهای قدیم در ساز آشیقی آذربایجان وجود داشته‌است و از گذشته تا حال نواخته شده و می‌شود؛ به عنوان مثال در آکوردهای ساز تنوع اجرای فاصله‌های پنجم، چهارم و دوم که اکنون مورد توجه همه آهنگسازان جهان نیز قرار گرفته، قابل ذکر است. آهنگساز همیشه جاوید و نامی آذربایجان، دانشمند بزرگ اوزوئیرحاجی بیگ اف در خلق اپرای کور اغلو از همین آکوردها استفاده کرده‌است.


آهنگ آذری

به هر حال هارمونی‌های معاصر با ترکیبهای متنوع آنها از زمانهای قدیم در موسیقی آشیقی به کار می‌رفت. پس اهل موسیقی به خصوص آهنگسازان آذربایجان می‌باید به موسیقی آشیقی و آهنگهای آن آشنایی کافی داشته باشند.

سودان گلن سرمه لی قیز - عاشیق

[http://www.aparat.com/v/qeHQ1]



مرتبط با : آذربایجان * تورک سئسه لینک
برچسب ها : آشیق-عاشیق-آشیقلر-نوازنده آذربایجان-ساز-قپوز-جشنواره-
نویسنده : تبریز قارتال
تاریخ : دوشنبه 28 مرداد 1392
زمان : 11:15 ب.ظ
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
تورک چهارشنبه 30 مرداد 1392 01:01 ب.ظ
قارداش یاشاسین عاشیق های آذربایجان یاشاسین با فرهنگ آذربایجان یاشاسین آذربایجان یاشاسین ترک آذربایجانی
قارداش مطالب چوخ گوزلدی من هم آپم تئز گلینیز
تبریز قارتال پاسخ داد:
: سلام
یاشا قارداش...
میام..
سه شنبه 29 مرداد 1392 05:34 ب.ظ
قسمت نظرات این وبلاگ قابلیت کپی پیست نداره؟
تو آپارات فیلمی هست با عنوان
مقبره باقرخان در تبریز
امیدوارم بذاری. واقعا این بنا تو دل آبرسان چی از حافظیه کم داره که مردم رو فوج فوج به خودش جذب نکنه؟
تبریز قارتال پاسخ داد:
: اره میهن بلاگ کپی پیست اجازه نمیده!
همون پارک مفاخر هست دیگه ممنون میذارم...
ن.شیرزاد سه شنبه 29 مرداد 1392 08:21 ق.ظ
مطالب وبلاگت واقعا ارزش خوندن داره.بهتون تبریک میگمراستی عکس "درباره وبلاگ" خیلی تکان دهنده است امیدوارم این حرفا به گوش همه مسئولا برسه
تبریز قارتال پاسخ داد:
: ممنون لطف داری اما مطالب شما شیرینتره...
ای چی بگم...
ن.شیرزاد سه شنبه 29 مرداد 1392 08:12 ق.ظ
سلام .خوش به حالتون .تو اورمیه که ازاین خبرا نیست .اکثر کنسرت ها فارسین....کسی اینجا به زبان ترکی اهمیت نمیده حتی خود مردم.واقعا جای تاسف داره
تبریز قارتال پاسخ داد:
: چه بد!
باید شماها دست بکار بشین...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
:: دوربین تبریز لینک 61 ( کوه سهند )
:: تاریخچه تجارت و اقتصاد تبریز
:: شاعر بولود قاراچورلو
:: آپارات تبریز لینک 67
:: میراثی از تبریز قدیم برای نسل جدید
:: مراغه باغشهری زیبا و باستانی در دل سهند
:: مروری بر زندگی و زمانه کارآفرینان تبریزی
:: سیستم های جدید و مدرن آبیاری
:: غذاهای آذربایجانی ، محلی استان اردبیل
:: صنعت آذربایجان در ورطه رکود و ورشکستگی
:: جشنواره سفره ایرانی منطقه آذربایجان
:: روسری که پرچم زنان تبریز شد
:: شهروند لینک آذربایجانی 62 (سفر قلعه بابک)
:: ترکهای بیجار و قروه استان کردستان
:: دوربین تبریز لینک 60 ( طبیعت گون بر آذربایجان شرقی )
:: شهروند لینک آذربایجانی 61 (شهر باکو)
:: تب سرد تبریز 2018
:: درباره تبریز و آذربایجان - پست ثابت About
:: شاه اسماعیل صفوی و جنگ چالدران
:: محله قدیمی قراملک تبریز
:: طبیعت زیبای زنجان ، خلخال و ماکو
:: سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به تبریز
:: وضعیت باغ گلستان تبریز در عصر جدید!
:: رقص آذربایجانی کنار دریاچه ارومیه
:: رمضان در آذربایجان
:: اشعار ترکی صائب تبریزی
:: میوه های شبیه اعضای بدن
:: دوربین تبریز لینک 59 (فصل بهار 95 در تبریز )
:: رونق صنعت مس زنجان بعد از افول
:: تندیس ها در تبریز


 

شارژ ایرانسل

فال حافظ