تبلیغات
تبریز ویکی لینکلر - بزرگترین وبلاگ تبریز و آذربایجان - جاده ابریشم
 

تبریز ویکی لینکلر

 
جاده ابریشم
نظرات |

ایپک یولو
 مهمترین شاهراه ارتباطی جهانی باید احیا شود

جاده ابریشم یا راه ابریشم شبکه راه های به هم پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می داد.

در این شاهراه حیاتی ارتباطی شهرهای مهمی از ایران از جمله: تهران، مشهد،سمنان و از منطقه آذربایجان تبریز، اردبیل، زنجان، قزوین، همدان و در پایان  ارومیه وجود داشتند.


جاده ابریشم


Marco Polo who traveled though the silk road passed Tabriz about 1275 describe it as: "a great city surrounded by beautiful and pleasant gardens. It is excellently situated so the goods bring to here from many regions. Latin merchants specially Genevis go there to buy the goods that come from foreign lands


The Tabriz Historic Bazaar Complex is one of the oldest bazaars of the Middle East and the largest covered bazar in the world. Tabriz has been a place of cultural exchange since antiquity and its historic bazaar complex is one of the most important commercial centres on the Silk Road
http://www.worldheritagesite.org/sites/tabriz.html

http://www.worldheritagesite.org/tag.php?id=117


سایت یونسکو
Tabriz
has been a place of cultural exchange since antiquity and its historic bazaar complex is one of the most important commercial centres on the Silk Road. Tabriz Historic Bazaar Complex consists of a series of interconnected, covered
https://en.unesco.org/silkroad/silk-road-themes/world-heritage-sites/tabriz-historic-bazaar-complex



باشگاه خبرنگاران جوان:

تبریز یكی از مهم ترین توقف گاه های گردشگران جاده ابریشم خواهد شد


ایپک

منابع معتبر:

شهرهای جاده ابریشم ویکی پدیای فارسی
شهرهای جاده ابریشم ویکی پدیای انگلیسی


  • تاریخ و جغرافیای تاریخی جاده ابریشم در ۳ جلد، محمد عبدلی و راضیه گرکنی، انتشارات جمال هنر، ۱۳۹۱، تهران.(کاملترین و معتبرترین کتاب جاده ابریشم در ایران).
  • تجارت و انتقال فنون در جاده ابریشم، محمد عبدلی و راضیه گرکنی، انتشارات جمال هنر، ۱۳۹۱، تهران.
  • ادیان و سیر گسترش آنها در جاده ابریشم، محمد عبدلی و راضیه گرکنی، انتشارات جمال هنر، ۱۳۹۱، تهران.

رضا، عنایت الله. ایران و ترکان در روزگار ساسانیان. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۶۵

  • جهان ارغیان تا بام صفی آباد،علی اصغر طاهری صفی آبادی، انتشارات ایران جوان ،1386
  • تاریخ مغول تألیف عباس اقبال
  • ایران در زمان ساسانیان تألیف کریستنسن ترجمهٔ رشید یاسمی
  • کتاب نظریه قاره کهن
  • خبرگزاری کتاب ایران

به ادامه جاده  ابریشم بروید...


لینک پست تبریز جهانی
لینک پست تبریز دروازه اروپا

لینک پست بازار جهانی تبریز

لینک پست ربع رشیدی تبریز

لینک پست سنگفرش تربیت تبریز

لینک پست گورستانهای تاریخی تبریز





این راه از شهرستان توان هوانگ در چین به ولایت کانسو می‌آمد و از آن جا داخل ترکستان شرقی امروزی می‌شد و از درون آسیای مرکزی می‌گذشت و از راه بیش‌بالیغ و آلمالیغ و اترار به سمرقند و بخارا می‌رسید. در بخارا قسمت اصلی آن از راه مرو، سرخس، نیشابور، گرگان ، بام و صفی آباد به ری می‌آمد و از ری به قزوین و زنجان و تبریز و ایروان می‌رفت و از ایروان به ترابوزان یا بیکی از بندرهای شام پایان می‌گرفت. قسمت فرعی این راه از سمرقند به خوارزم و از خوارزم به سرای و هشترخان و از آن جا به کنار رودخانهٔ «دن» و بندرهای دریای آزف پایان می‌یافت. مهم‌ترین کالایی که از ایران می‌گذشت، ابریشم بود، اما چون ایرانیان مقدار بسیاری از ابریشم خام چین را که وارد می‌کردند، به خود تخصیص می‌دادند می توانستند فراورده‌های خویش را به هر بهایی که بخواهند، به کشورهای باختر زمین بفروشند.


راه ابریشم


ریشه نام

نخستین کسی که نام راه ابریشم را در سال ۱۸۷۷ میلادی، برای این مسیرها برگزید، جغرافی دان آلمانی فردیناند ریختوفن بود. وی به سبب حمل ابریشم چین از این راه به دریای مدیترانه و مناطق گوناگون دیگر بین راه این نام را برگزید.

آغاز مسیر از شهرهای ساحلی شرق چین و برای پیشگیری عبور از بیابان های مرکزی چین، این مسیر به دو راه شمالی و جنوبی تقسیم می‌شد.

مسیر شمالی که عمدتا امروزه از آن با نام راه ابریشم یاد می‌شود از روستای توان هوانگ آغاز می‌شد و پس از گذر از ایالت های گوناگون در چین و پیش از رسیدن به بیایان بزرگ مرکزی چین به سه راه متفاوت بخش می‌شد که دو تای آن ها از شمال بیابان و یکی از جنوب آن عبور می‌کرد.


silk


مسیر جنوبی یک مسیر ثابت بود. مسیری که پس از گذر از قسمت های جنوبی چین به شمال هندوستان می‌رسید و سپس به خراسان و ایران و سپس یا به مسیر دریایی می‌پیوست و یا با مسیر شمالی یکی می‌شد.

  • از حدود ۱۴ قرن پیش در زمان امپراتور خاندان هان در شرق چین، یک مسیر دریایی که البته به طور رسمی قسمتی از جاده ابریشم نبوده‌است، نیز مورد استفاده قرار گرفت.
  • در حدود ۴ تا ۶ هزار سال پیش از میلاد، مردم باستانی ای که در محدوده صحرای غربی و مصر زندگی می‌کردند، از جنوب غربی آسیا، جانوران اهلی به این منطقه می‌آوردند.
  • پیش از آغاز دوره فرعون ها در مصر، در حدود ۴ هزار سال پیش از میلاد، از منطقه کنعان (فلسطین و اسرائیل امروزی) ظرف های سفالی خریداری می‌کردند.


ابریشم


تبریز و جاده ابریشم

در گذشته جاده های مواصلاتی که بیشتر محل عبور کاروان های تجاری و سیاحتی از شرق به غرب بود از ایران عبور می کردند و در واقع ایران پل ارتباطی غرب به شرق و شمال به جنوب بود و جاده های قدیمی و تاریخی موسوم به ادویه ، شاهی و ابریشم همه از ایران می گذشت و در این میان خراسان ، ری و آذربایجان مسیر اصلی تردد کاروانهای تجاری و سیاحتی از شرق به غرب و از غرب به شرق بود.
علت اشتهار شهر کهن تبریز که هنوز آثار جاده ابریشم آن در قلب و مرکز این شهر دیده می شود و آثار و نمادهایی نیز در آن احداث شده است به شهر اولین ها به دلیل ارتباط تبریزی ها با اتباع جهان خارج بود که در یکصد کاروانسرا و صدها حجره در کنار جاده ابریشم و دهها مسافرخانه اتراق می کردند و تازه های جهان غرب و شرق را برای بازاریان ، تجار و دانشمندان و حتی مردم عادی تبریز بازگو می کردند .

بازار تاریخی تبریز در مسیر جاده ابریشم
بازار تبریز در جاده ابریشم

شکل گیری اولین مراکز آموزشی عالی و عمومی به سبک امروزی در تبریز از جمله ربع رشیدی ، کودکستان ، مدرسه ، چاپخانه ، داروخانه بلدیه ، نظمیه ، عدلیه ( شهرداری ، شهربانی ،دادگستری ) ویا اولین تجارتخانه های رسمی در بازار تبریز و همچنین اعزام اولین گروه دانشجویان ایران به خارج و راه اندازی اولین مراکز خدماتی چون لوله کشی آب و یا برق و آسفالت خیابان نتیجه مماشات و مراودات مردم تبریز با خارجیان بوده است و تا کنون مجموعه بازار تبریز به عنوان بزرگترین سازه آجری به هم پیوسته دنیا و عظیم ترین بازار سرپوشیده عالم هنوز یادگارهای زیادی از آن دوران که تبریز محل اتراق و عبور و مرور کاروانهای تجاری بود را به یاد دارد.


بازار تبریز

استانبول قاپوسی ، گرجیلر ، بناهای قفقاز و تجارتخانه های پرتغال در گوشه و کنار بازار بزرگ تبریز به چشم می خورد و اگر شما هم به استانبول ، آناتولی ، قفقاز ، تفلیس ، ایراوان ، نخجوان ،باکو و داغستان سفرکنید دروازه های تبریز قاپوسی خودنمایی می کنند .
با این وصف لزوم حفظ و حراست از میراث جاده ابریشم در آذربایجان شرقی و تبریز بیش از پیش ضروری است .
زنده یاد صمد سرداری نیا نویسنده مجموعه کتب تبریز شهر اولین ها که تاکنون چندین بار به زیور طبع آراسته شده است معتقد بود که باید مجد و عظمت گذشته تمدن ایران که بخشی از آن در مسیر جاده ابریشم از خراسان تا ری و از ری تا تبریز و آناتولی ، استانبول و دروازه های یونان و بلغارستان دیده می شود آنها را محافظت کرد و به جوانان ایران گوشزد کرد که در روزگاری که هنوز آمریکا کشف نشده بود ایران محل داد و ستد و عبور و مرور کاروانهای تجاری و سیاحتی جهان بود .

خیابان تربیت تبریز در ایپک یولو
مسیر جاده ابریشم

منبع عکس وبلاگ تبریز شهر اولینها


تراب محمدی رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز می گوید : آثار زیادی از روزگار شکوفایی جاده ابریشم در مسیر مواصلاتی آذربایجان شرقی به چشم می خورد و کاروانسراها ، مساجد ، حمام و مسافرخانه های تاریخی را در میانه ، قره چمن ، اوجان ، باسمنج ، تبریز و مرند می توان مشاهده کرد که اکثر این بنادر در گزند روزگار و یا حوادث زلزله و سیل و یا هجوم لشکریان روسی و عثمانی از بین رفته اند ولی تعدادی از این کاروانسراها و حمام ها و مساجد در مسیر این جاده در حوزه آذربایجان شرقی بازسازی شده اند که کاروانسرای میانه ، خلعت پوشان باسمنج ، مسجد کبود تبریز ، خیابان تاریخی تربیت ، پل آجی چای و کاروانسرای زیبای پیام مرند از آن جمله اند .
وی می افزاید : برای احیای آثار تاریخی مسیر جاده ابریشم در حوزه استانی نیازمند جذب کمکهای مالی ملی و محلی هستیم و باید به احداث یادمانهای تاریخی نیز روی آوریم .

المانهای کاسبان تبریز در زمان قدیم
مجسمه زمان ابریشم

محمدی می گوید : قلب جاده ابریشم در تبریز و در قلب این کهن شهر می تپد و در این راستا سازمان میراث فرهنگی استان با حفظ بخش هایی از محوطه تاریخی مسجد کبود تبریز ، احداث موزه عصر آهنین ، احیا و سنگفرش خیابان تربیت تبریز بخش های زیبای مسیر تاریخی جاده ابریشم را حفظ کرده است و علاوه بر آن ضمن جلوگیری از تخریب بازارچه سرپوشیده ایپک یولی ( ابریشم کهنه ) در پشت مسجد تاریخی کبود به دنبال احیای بخش هایی از جاده ابریشم درآمده است .
رئیس شورای اسلامی شهر باسمنج که در شرق تبریز و در مسیر اصلی جاده ابریشم واقع شده است می گوید : متاسفانه تمامی آثار تاریخی جاده ابریشم در مسیر باسمنج – تبریز به حالت متروکه رها شده است و در سالهای اخیر آسیب های فراوان به آثار و ابنیه تاریخی مذکور وارد شده است .
مجید ثقفی نیا می افزاید : چند پل تاریخی جاده ابریشم در جوار باسمنج در مسیر اتوبان در حال احداث زنجان - تبریز رو به تخریب می رود و تپه های آثار تاریخی و کاروانسراهای مسیر تخریب شده اند .

میدان تجاری قدیمی ایپک(ابریشم) تبریز
میدان ایپک

وی می گوید : حمام تاریخی باسمنج که در جوار مسیر جاده ابریشم در خیابان فعلی ( ایپک یولی ) واقع شده است و روزگاری با ذغال کار می کرد و محل استحمام اتباع و تجار هند و چین بود به حال خود رها شده و درب آن نیز بسته شده است و میراث فرهنگی استان هیچ برنامه ای برای بازسازی و تعمیر و احیای این آثار تاریخی ندارد.
دکتر احمد شعبانی فرد محقق تاریخ نیز در این باره می گوید : در سفر اخیر به باسمنج مشاهده کردم که کاروانسراهای تاریخی این شهر تخریب شده اند و تنها مسافرخانه به جا مانده در خیابان ایپک یولی این شهر نیز در مسیر توسعه خیابان کاملا با خاک یکسان شده و دربها و ستونهای قدیمی کاروان سرا ها و مسافرخانه های مذکور نیز به یغما برده شده است.
وی می افزاید : سوداگران میراث فرهنگی سنگ ها و ستونهای تاریخی برخی پلهای به جامانده مسیر جاده ابریشم را به غارت می برند و برخی از این پل ها در حال ریزش است و پل تاریخی سعیدآباد در مسیر جاده ابریشم ما بین شبلی - باسمنج نیز به مرمت و بازسازی نیاز دارد .

میدان ایپک کنونی در قدیم
ایپک تبریز


شعبانی فرد می گوید : دیوارهای تاریخی بخشی از جاده ابریشم در مسیر باسمنج – تبریز که در محل توسعه و احداث شهرک مهرانشهر دانشگاه تبریز قرار دارد نیز بصورت عمد تخریب می شود در حالیکه باید شهرداران تبریز و باسمنج و میراث فرهنگی با حفظ و نگهداری و مرمت این دیوارهای سنگی و کاهگلی 500 سال پیش بخشهایی از مسیر را برای آیندگان نگهداری کنند .
وی می افزاید : دیوارهای باغات تاریخی وزیر باغی و فرش باغی نیز به کلی تخریب و دیوارهای آجری جدید کار گذاشته شده اند و متاسفانه نسل آینده از این جاده تاریخی اطلاع چندانی نخواهند داشت و آثار آن را مشاهده نخواهند کرد .
از سوی دیگر استاندار آذربایجانشرقی می گوید : با توجه به پیشینه تاریخی و اهمیت راهبردی جاده ابریشم بی تردید احیای آن به گسترش همگرایی ها با محوریت این مسیر حتی می تواند مصالح کشورهای همسایه را نیز تامین کند .
علیرضا بیگی می گوید : این جاده تاریخی که از شرق دنیا به طرف غرب دنیا کشیده شده است ایران و مناطق آذربایجان آن در وسط این بزرگترین شاهراه مواصلاتی تاریخی قرار گرفته است .

بازار جاده ابریشم

وی می افزاید : مسیر جاده ابریشم نه تنها مسیر انتقال کالا و مبادلات اقتصادی و تجاری بوده بلکه برای تبادل ایده ها و فرهنگ ها بین کشورهای همسایه نیز نقش مهمی داشته است.
بیگی می گوید : برای احیای تجارت و گردشگری جاده ابریشم چند سال است که استانداری های آذربایجان شرقی و غربی فعال شده اند و در اجلاسیه های بین المللی احیای جاده ابریشم که تاکنون در ترابوزان ترکیه و تبریز ایران برپا شده است حضور فعالی داشته اند .
استاندار آذربایجانشرقی می گوید : در همایش بین المللی احیای جاده ابریشم که امسال در تبریز برگزار شد نمایندگان تجاری و بازرگانی و گردشگری 16 کشور جهان به تبریز آمدند و برای احیای مجد و شکوه گذشته این شاهراه تاریخی و بین المللی و احیای گردشگری در آن به توافق های مهمی رسیدند و هم اکنون هیئت های تجاری در این زمینه فعال شده اند .
دکتربیگی می افزاید : با ثبت جهانی مجموعه تاریخی بازار تبریز به عنوان عظیم ترین سازه آجری تجاری به هم پیوسته دنیا و همچنین کلیساهای آذربایجان ، گنبد سلطانیه زنجان ، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و تخت سلیمان تکاب در شمالغرب کشور حضور گردشگران بین المللی فزونی گرفته و با احیای بخش هایی از جاده ابریشم گردشگران جهان علاقمند به بازدید ازآن خواهند بود .


تبریز

محمد پروین مراغه ای مدیر کل بین المللی سازمان گردشگری نیز می گوید : دولت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برنامه های مختلفی برای احیای جاده ابریشم از خراسان تا آذربایجان داشته و تاکنون در همایش های منطقه ای و بین المللی زیادی در راستای احیای جاده ابریشم در ایران ، چین و ترکیه مشارکت فعال داشته است.
مهندس بتول میرزایی محقق حوزه ارتباطات توریسم نیز در تبریز گفت : جاده ابریشم کنجکاوی فرهنگی مردم جهان بویژه گردشگران بین المللی را برانگیخته است و تاکنون اکیپ های توریستی اروپایی و آمریکایی در سفر به تبریز سراغ جاده ابریشم و آثار و ابنیه تاریخی آنرا می گیرند که خوشبختانه در مرکز کهن شهر تبریز به ویژه در خیابان تاریخی کهنه یا ایپک یولی در جوار مسجد تاریخی کبود ، میراث فرهنگی استان ، وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تبریز به احیای بافت تاریخی این منطقه پرداخته اند ولی این نمادها و یادبودها کافی نیست و باید به زبانها ی زنده دنیا مسیر جاده ابریشم در تبریز و آذربایجان را به جهانیان بشناسیم و در این راستا انتشار جزوات به زبانهای خارجی از سوی میراث فرهنگی استان و شهرداری تبریز بسیار ضروری است.


موزه تبریز


جامعه هتلداران آذربایجان شرقی نیز اعلام کرده است که گردشگران بین المللی که با تورهای رسمی برای بازدید از آثار تاریخی و گردشگری آذربایجان به ویژه جاده ابریشم به تبریز می آیند تخفیف ویژه ای قائل می شوند و علاوه بر آن کتاب جامع (جاده ابریشم ) در اکثر هتل های تبریز به زبانهای فارسی و انگلیسی و ترکی استانبولی توزیع شده است.
دکتر غلامحسین کریمی استاد اکوتوریسم دانشگاههای تبریز نیز با اشاره به تاثیر جاده ابریشم در توسعه گردشگری می گوید : بدون تردید جاده ابریشم با توجه به پیشینه تاریخی خود دارای ابعاد مختلف اقتصادی – فرهنگی بوده است و امروزه با گسترش راه ها ، ارتباطات و صنعت حمل و نقل ، نقش اقتصادی آن افزون گشته است ، از این رو رویکرد جدیدی باید به این مسیر تاریخی و استراتژیک به خصوص در توسعه گردشگری اتخاذ شود.


تبریز در زمان قدیم

وی می افزاید : به هرحال رشد و پیشرفت های موجود در فرآیند جهانی شدن اقتصاد گردشگری و رویکرد روز افزون کشورها به این صنعت درآمدزا در چند دهه اخیر ، گرایش به موضوع گردشگری نقش و جایگاه ویژه ای یافته است و در این شرایط تعریف راهبردهای جدید گردشگری برای کشورهای اسلامی مسیر جاده ابریشم نیز اهمیت زیادی دارد ، لذا احیای آن جاده علاوه بر عامل ارتباط دهنده فرهنگ ها و برقراری صلح و دوستی میان کشورها ، می تواند نسبت به معرفی تاریخ و تمدن کهن ایران اسلامی کمک نماید .
استاد اکوتوریسم دانشگاههای تبریز می گوید : خوشبختانه قراردادن یکی از مراکز رسمی جاده ابریشم در تبریز کشورمان را به طور جدی وارد مقوله احیای این شاهراه بین المللی تاریخی کرده است چرا که ایران از جمله کشورهایی است که به لحاظ قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم می تواند از مزایای خوبی در جهت توسعه گردشگری بهره مند شود و می تواند از این مزایا در راستای افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند .


ربع رشیدی

وی می افزاید : درعین حال استان آذربایجان شرقی با توجه به قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم در شمالغرب کشور به نوبه خود می تواند به عنوان پل ارتباطی میان کشورهای آسیای میانه ایفای نقش نماید و از طرف دیگر از انجایی که این کشورها جمعیت بزرگی را در خود جای داده و از درآمدهای زیادی نیز برخوردارند میتوانند به عنوان بازارهای هدف گردشگری برای استان آذربایجان شرقی باشند .
کریمی می گوید : همچنین ارتباط کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس و شرق آسیا با کشورهای اروپایی از طریق ایران برای گردشگران بسیار مقرون به صرفه است به نحوی که بسیاری از این کشورها به دنبال آن هستند تا چنین روابطی را از طریق ایران برقرار نمایند .


کارشناسان بر این باورند که موقعیت خاص راهبردی و ترانزیتی استان آذربایجان شرقی مخصوصا مسیر جاده ابریشم می تواند فرصتها و مزیتهای زیادی را برای بازارهای اسلامی داشته باشد و بهره برداری درست و به موقع از آثار تاریخی این مسیر مانند کاروانسرای پیام مرند و ده ها اثر تاریخی و سرمایه گذاری لازم و تبلیغات گسترده همزمان میتواند در بهره برداری اثر بخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد این مسیر موثر باشد.




مرتبط با : ایران تبریز آذربایجان * میراث،تاریخ،صنایع دستی آذربایجان
برچسب ها : جاده ابریشم-ایپک-راه ابریشم-تبریز در جاده ابریشم-silk road-نقش تبریز-marco polo-
نویسنده : تبریز قارتال
تاریخ : شنبه 2 آذر 1392
زمان : 01:30 ق.ظ
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
سه شنبه 8 بهمن 1392 08:40 ب.ظ
رضا ضراب و بابک زنجانی هم خیلی خودشونو اذربایجانی و ترکیه ای میدونستن و میلیاردی تو ترکیه سرمایه گذاری کردن.حالا اخر و عاقبت رضا رو که میخواست بجای ایران ملیت ترک داشته باشه رو ببینین ترکیه باهاش چیکار کرد درس عبرت بشه واستون.شما برین ولی ما ایران و ایرانی میمونیم و کشور بزرگ کوروش بزرگ رو 2باره و 2باره میسازیم.
تبریز قارتال پاسخ داد:
: ترکیه انقدر پیشرفت کرده که عدالت و حقیقت قربانی پول و منفت گذرا نمیکنه کجای کاری عمو؟!!
کشور کوروش نیست اینجا کشور ملکه تومروس آزربایجان هست که سر کوروش برید!
شادی دوشنبه 4 آذر 1392 08:37 ب.ظ
گوزل مطلبیدی.ساغولون.
تبریز قارتال پاسخ داد:
: ساغولاسان...
یاشا...
مهدی یکشنبه 3 آذر 1392 01:46 ب.ظ
سالام قارتال بی...اطلاعات جامع و مفیدی بود...استفاده کردم و حظ فراوان بردم..
تبریز قارتال پاسخ داد:
: سلاملار
تشکر ممنونم و خوشحال که مفید بوده...

http://www.koodakestaneh.persianblog.ir
خیبر باردل یکشنبه 3 آذر 1392 01:54 ق.ظ
دوستان لطفآ به اقوام و همدیگه توهین نکنید
بی نام عزیز همه ی حرفاتون صحیح اما مگه خوارزمشاهیان ترک نبودن و کشور رو به دست مغولان ندادن؟مگه افغانستان و گرجستان و آزربایجان شمالی در زمان حکومت ترکها از ایران جدا نشد؟مگه کتاب اورمیه در محاربه ی عالمسوز رو نخوندی(خواهشآ همه ی دوستان بخونن)که بدترین فجایع تاریخ در زمان حکومت ترکها در ایران بر سر ترکان اورمیه اومد؟بنده همه ی سخنان شما رو قبول دارم مخصوصآ در مورد روسیه و علاوه بر گفته های شمااینم اضافه میکنم که بحرین هم در زمان حکومت فارسها از ایران جدا شد..
اما با نژاد پرستی و خود برتر بینی هر نژادی نسبت به نژادهای دیگه مخالفم
و قارتال عزیز و سارا خانم محترم ری شهر بوده و زیبا که حتی شمر هم در کربلا به خاطر فرمانداری ری با امام حسین جنگید اما نه به وسعت شهرهای دیگه مثل تبریز و...
بینش با تعصب رو بذاریم کنار و واقعیات رو ببینیم
مرسی از همتون
تبریز قارتال پاسخ داد:
: ممنون از نکاتی که گفتین...
امیدوارم تعصب کور از بین بره ولی عرق و تعصب لازمه...
تانیش یکشنبه 3 آذر 1392 01:23 ق.ظ
آره دیگه
رفت مرحله بعد

کارش خوب بود دیلمانجی مشکل داشت.

هله لیک
ایی گجلر
تبریز قارتال پاسخ داد:
: ساغول گئجن خوش...
تانیش یکشنبه 3 آذر 1392 01:12 ق.ظ
2000 تا دراز نشست رفت و 3 تا اوت گرفت

میگفت میخوام رکورد دنیا رو بزنم اون مشکل نداشت کارش هم خوب بود امان از دست دیلمانجی

من مطمئنم پیش دوستاش کلاس گذاشته بعد هم کم آورده
من چوخ اووزولدوم آبریمیز گدی او قندعلی الینن
تبریز قارتال پاسخ داد:
: بابام اووسون اؤزوه بی شی اولماسین!
3تا اوت گرفت؟! یعنی قبول شد؟!
تانیش یکشنبه 3 آذر 1392 01:00 ق.ظ
هامیسی گولوردی

آجون چوخ گولدی

دوردان آبریمیز گدی

او دیلمانجیا دییسن آخی نیه گنلدیسن گده
مجبور سان کلاس گویاسان!
تبریز قارتال پاسخ داد:
:
آخیرده برنده اولمادلار؟!
تانیش یکشنبه 3 آذر 1392 12:57 ق.ظ
قارتال بی

یتنک سیز سینیزی گوردون؟

2 تبریزلی گلمیشدی چوخ گولملیدی

مسابقه ورن بیر دیلمانجی گتیر میشدی که هیچ ایستانبولی باشارمیردی!

بامادوروف کیلاس گویوب یولداشینین یانینداکی من ایستانبولی باشاریرام گل گداخ آما هچ باشارمیردی

آبریمیز گیتدی!
تبریز قارتال پاسخ داد:
: آواا یو گؤرمدیم!
حیف اولدی...
اردبیلی یکشنبه 3 آذر 1392 12:24 ق.ظ
شوخی کردم. خدا برات حفظشون کنه قارتال
تبریز قارتال پاسخ داد:
:
اردبیلی یکشنبه 3 آذر 1392 12:13 ق.ظ
پسر تو دیوونه ای به خدا!

به جای این طوطی های منگول میرفتی چند تا مرغ و خروس میگرفتی که حداقل روزی برات یه تخم میذاشتن که
حالا یه طوطی ها خوردنی هستن یا نه؟
تبریز قارتال پاسخ داد:
: آره من دیوانه ام و دیوانه این طوطیها...

عجب شکمویی تو!! بیچاره سئرچه نده کلله پاچاسئه نمنه اولا؟!!
اردبیلی شنبه 2 آذر 1392 11:58 ب.ظ
خب فارتال وفتی مردم کشورمون وضعیت اقتصادی خوبی ندارن مگه مغز خر خوردن برن بچه دار شن!
رشد منفی جمعیت و بچه دار نشدن و بالا رفتن سن ازدواج لطمات فوق العاده سنگینی رو بر کشور خواهد گذاشت! این رو شک نکنید
ببین کی گفتم!
این بچه گاو و گوسفند و بز نیست که!باید برای اینده اش کاری کرد . باید کلی بهش رسیدگی کرد تا برای کشور یه جوان رشید و ستبر باشه نه اینکه معتاد بشه و علاف و انگل یه جامعه اسلامی!

همه مثل طوطی تو نیستن که قارتال
تبریز قارتال پاسخ داد:
: طوطیهای من دائما زناشویی هستن ولی اونها هم مثل اینکه تنظیم خانواده دارن و از بچه خبری نیست!

پس چرا واسه کردها فرقی نداره هی زاد و ولد هستن؟!! بهرحال بچه برکت و شیرینی میاره امیدوارم شما بتنهایی نسل ما گسترش بدین حداقل!!
اردبیلی شنبه 2 آذر 1392 11:42 ب.ظ
عزیزان حرف من اینه که کشورمون داره روز به روز جایگاهش تنزل پیدا میکنه

حالا این موضوع دیگه قومیتی نیست! من خودم الان به فارسها هم انتقادات شدیدی دارم

الان همین امروز صندوق بین المللی پول IMF از تنزل یک پله ای ایران در بین کشورها از نظر جمعیت خبر داد!
از رده هفدهم اومدیم رده هجدهم!
اگه همینطور پیش بره نسل ایرانیها منقرض میشه!
حالا جالب اینجاست که جای ایران رو یه کشور افریقایی به نام کنگو گرفته

جالب تر و شگفت انگیزتر از اون سیاست تک فرزندی چین بود که این کشور هم از این به بعد میخواد این سیاست رو لغو کنه

خب ما به عنوان یه کشور مسلمون و شیعه که ازدواج و جمعیت سنت پیغمبر محسوب میشه نباید حداقل یه خجالت کوچولو هم شده بکشیم

نه خداییش نباید خجالت بکشیم ؟ روسیه و چین عامل اصلی بحران و رکود اقتصادی ایران هستن!مخصوصا این روسیه کثیف که از قرون گذشته کلی بلا سر کشورمون اورد و اون رو تجزیه و تکه پاره کرد و حالا کلی دندان تیز کرده و به خاطر بعضی مسائل کلی داره ایران رو میدوشه

www.tasnimnews.com/Home/Single/199533
تبریز قارتال پاسخ داد:
: از کردها باید زاد و ولد یاد بگیریم!!
البته افزایش جمعیت باید اصولی و تبعات اون در نظر گرفته بشه...

من شماها دعوت به ازدواج و تولید نسل بیشتر میکنم...!
شنبه 2 آذر 1392 11:10 ب.ظ
باز تو این سایت کویریها از ارمنستانی طرفداری میکنند که دستهایشان به خون صدها هزار اذربایجانی مسلمان شیعه در طول صد سال گذشته الوده هست و اذربایجان را دشمن خود میدانند و میگویند شاهان بی کفایت قاجار باعث شد این خطه از ایران جدا بشه!در عجبم پس چرا نمیگویند هخامنشیان که ان همه عزمت داشت کشور را دو دستی تحویل اسکندر کبیر با چند 10 هزار سرباز یونانی و مقدونیه داد! و کلا سلسله ای هخامنشیان منقرض شد و مملکت تماما در دست بیگانگان افتاد یا ساسانیان با ان همه قدرت مملکت را تحویل اعراب بدوی دادند و پا به فرار گذاشتند و تمام کشور بدست اعراب افتاد و در حدود 200 سال اعراب با فارسها مثل برده ها برخورد میکردند و زنان بچه هایشان در کوچه بازارهای مکه و مدینه شام و .. بفروش میرساندن تا اینکه ترکها فارسها را از دست اعراب نجات دادند ولی الان چه توهینهای که به ما نمیکنند یعنی اگه ما ترکها نبودیم ایران هم مثل مصر یک کشوری عربی شده بود صد در صد
تبریز قارتال پاسخ داد:
: در مقابل چنین کارهایی فقط باید جواب نداد و سکوت کرد تا نقطه ضعف پیدا نکنن واسه ما در عالم خیال خودشان...

ما کار خودمان را میکنیم مهمترین اصل برای ما رشد و توسعه و اتحاد هست به همین راحتی...
سارا از تهران شنبه 2 آذر 1392 11:09 ب.ظ
قارتال بی به جون تانیش همسایمون ، ری شهر مهمی بوده مثل تبریز و شیراز و اصفهان و همدان ...
-------------------------------
قارتال چرا می خوای تهران رو بكوبی مگه مردم تهران چه بدی در حق تو كردند؟
-----------------------------
تانیش اصلا همسایه خوبی نیست
مراعات و احترام همسایگی رو نگه نمیداره
تبریز قارتال پاسخ داد:
: خوبه من در جاده ابریشم نام تهران(ری) را آوردم اونوقت میخواستی چی بگی و دشمن تراشی کنی؟!!

اتفاقا تهران پایتخت عزیز ما هست با بیش از 4میلیون تورک...

من فقط واقعیت گفتم ری آنچنان شهری نبوده در قدیم و در حد یک روستا مطرح بوده بخدا...
اردبیلی شنبه 2 آذر 1392 10:35 ب.ظ
دنیز باجی من کی گفتم زنجان صفره
من فقط منظورم صنایع زنجان بود که گفتم تا حالا تعریفش رو نشنیدم
حالا شما خیلی به دل نگیرید
من خودم کمی سفه هستم
اصلا ببخشید غلط ائلمیشم
گه خوردن اونا(نه من )

یعنی دخترا اینقدر دل نازک
تبریز قارتال پاسخ داد:
: خدا نکنه اینو بدانید سربلندی زنجان و اردبیل و تبریز و اورمو سربلندی همه ما هست در این زمان اتحاد تنها امید ما هست پس هوا و پشت همو با منطق و حد تعادل نگهداریم همه...

تبریز اگر عقب هم بمونه اما رشد و توسعه اردبیل و اورمو و زنجان برای من بسیار شادی آور هست این مهم بیاد داشته باشید تا رشد کنیم این حتما مطالعه کنید:
آذربایجان نوین
http://tabrizlinks.mihanblog.com/post/147
نسرین شیرزاد شنبه 2 آذر 1392 10:32 ب.ظ
میشه یه کمی هم قیمت های پایین اون دوران رو تو خ تربیت حفظ کنن...یه کوچولو ارزون بشه که من هم بتونم بخرم دا به
تبریز قارتال پاسخ داد:
: وااله من خودم وقت خرید میرم بازار تاریخی...
اون تربیت دیگه بی تربیت شده!
سارا از تهران شنبه 2 آذر 1392 10:20 ب.ظ
بفرمایید قارتال بی اطلاعاتی در مورد ری اگر خواستی برو مطالعه كن
---------------------------
شهر ری تكه 8 هزار ساله تهران
در گذشته قبل از حمله مغول عنوان عروس شهرها رو داشته .
البته الان دیگه اصلا زیبا نیست چون با حمله مغول كلا با خاك یكسان میشه و الانم جزو محلات جنوب شهر تهران و متاسفانه كم برخوردار تهرانه.
----------------------------
تكه 8 هزار ساله تهران- عروس شهرها-سكه جهان اسلام
www.bornanewz.ir/pages/News83418.aspx
---------------------------
تهران امروز تنها پایتخت 20 ساله نیست بلكه شهریست با قدمت 8 هزار ساله
rasekhoon.net/article/show/759304
و ...
به غیر از اینا لینكهای زیادی هست
تبریز قارتال پاسخ داد:
: بابام حرف من در قدمت ری نیست در شهر بودنش اون زمان به اندازه تبریز و شیراز و همدان و اصفهان مطرح نبودکه؟!!
محمد شنبه 2 آذر 1392 10:17 ب.ظ
تانیش جان باهات موافقم. کویرو خوب اومدی!!! لابد کاروانها راهشون کج می کردن و می رفتن هم زیبایهای کویرو ببینن وهم شترانشون آّب بدن از زاینده رود!!!
تبریز قارتال پاسخ داد:
: ما باید بفکر احیای جاده ابریشم در شهر و استان باشیم و رونق گذشته دوباره برگردونیم این مهمه...
سارا از تهران شنبه 2 آذر 1392 09:57 ب.ظ
خب بالام جان قارتالی این تانیش یه چیزایی میگه كه آدم عصبانی میشه دیگه...
تانیش پیر خودتی افغانیم خودتی
تبریز قارتال پاسخ داد:
: بهتر دوست بشید بالاخره همسایه هستین پیش در و همسایه خوبیت نداره!
تانیش شنبه 2 آذر 1392 09:43 ب.ظ
سیزین هاممیز منه چوخ محترمسیز چونکی منیم یورداشلاریمسیز

من هیش واقت راضی اولمارام یوردداشلاریم من نن اینجیلر

گینده دییرم والله من اردبیلی بی دییرم او قیز ایستیر بوردا آجیلیخ سالسین
اون همسایه پیر من برا من مهم نیست چون افغانیه
شماها برا من مهمید و عزیزید چون منیم یوردداشلاریم هستید

در ضمن بیز اوشاق دیروخ کی کوساخ اصلا او سوزلردن دمیین
تبریز قارتال پاسخ داد:
: سارا هم دوست ما هست اشغال نداره...
تانیش جان سن بیزیم عزیزیمیسن...
دنیز شنبه 2 آذر 1392 08:26 ب.ظ
تانیش بی من بیلمیرم والله قارتال بی الآن آپی لری گورور بیلیر من کیمم سیز کیمیز سارا کیمدی دونن گئجه ده چوخ اوزولدوم هم اوکس که دیمیشدی زنجان صفردی همده قارتال بی دن که منیم گوردوئومه دیئیردی یوخ یاندیش دی و هامیئه دیئردی دنیز ایشتیباه الئیر اصلاً ایستئیردیم دای بورا گلمیم آما گینه ده اورگیم طاغت گتیمدی...
آما گینه دی دیئرم کی منیم کیمین آداملار بوردا حیف اولولار اوزومنن تعریف المیرم ها آما من ده سیزین کیمین یاواش یاواش گئتماغا فیکر الئرم.
تبریز قارتال پاسخ داد:
: من دئدیم که او ائولری طراحیسه یانیش دییریسیز منیم نظریم بؤده پس نیه ناراحت اولوسوز؟!!

من لج ائلمیرم شاید من ایشتیباه ائلییرم اما منیمده فیکریم وار و ناراحتلیخ یئری یوخده!!!

خلاصه باغشلایین دا...
سارا از تهران شنبه 2 آذر 1392 07:59 ب.ظ
تبریز قارتال پاسخ داد:
:
سارا از تهران شنبه 2 آذر 1392 07:46 ب.ظ
بالام جان قارتالی ری شهر بوده
اگه روستا بود اسمش روستای ری میشد ولی اسمش شهر ری هستش از قدیم معروف بوده به مادرشهر یعنی مادر همه شهرها
نمی خوام در این مورد بحث كنم برو خودت درباره پیشنه ری تحقیق كن
تبریز قارتال پاسخ داد:
: روستا بود دیگه چون همین الانشم داخل تهران یه روستا حساب میشه!
ری اگر شهر بود مطرح میشد هیچ چیزی نداشت خداوکیلی...
سارا از تهران شنبه 2 آذر 1392 07:29 ب.ظ
خواهر دنیز آفرین كه دیروز حرف منو باور كردی تانیش كه حسابی دیروز ضایع شد
این تانیش آدم درستی نیست این خط اینم نشون از من گفتن بود خیلی مشكوكه تازه مشكل كوررنگی هم داره همه جا رو كویری میبینه به جز منطقه خودش. حتی شمال سرسبز ایران رو هم كویری میبینه خب برو مشكل چشمتو درست كن دیگه این چه وضعشه آخه
تبریز قارتال پاسخ داد:
: لطفا درست حرف بزنید یعنی چی که آدم درستی نیست؟!!
تانیش شنبه 2 آذر 1392 07:21 ب.ظ
دنیز خانئم

من سیزدن گیلیلیم
از شما انتظار بیشتری داشتم فکر نمیکردم گول حرفهای سارا ماتیشکا رو بخوری!

من سیزی چون دوشونن و چوخ زییرح بولوردوم
مع الاسف او قیز سیزی اویناددی

با سارا هم کار ندارم چون اون دوتا تخته اشم کمه شایدم تخته ای نداره
تبریز قارتال پاسخ داد:
: سارا همسایه تون دیگه!
سارا از تهران شنبه 2 آذر 1392 07:04 ب.ظ
چه جالب نمیدونستم دقیقا كدوم شهرها در راه ابریشم بودند.
پس شهر ری از استان تهران هم جزوش بوده. شهر تهران اون زمان هنوز شهر نبوده حالت ییلاقی داشته چون اون زمان آب و هواش خوب بوده . شهر اصلی شهر ری بوده كه هزاران سال قدمت تاریخی داره.
در ضمن تانیش خان چرا انقدر عصبانی هستی؟ این چه طرز كامنت دادنه بقیه شهرها رو می خوای خراب كنی تا شهر خودت رو ببری بالا؟ كدوم آدم عاقلی به شیراز كه كلی باغ و بوستان داره میگه كویری؟ تهران رو هم كه كویری كردی تو واقعا یه تختت كمه
تبریز قارتال پاسخ داد:
: مرسی
عزیزم ری شهر نبوده روستا بوده و شهر تبریز بوده هزاران سال قبل مثل همدان...

شیراز کویری نیست شهر بسیار زیباییست...
دنیز شنبه 2 آذر 1392 06:24 ب.ظ
سلام
حضور پررنگ آذربایجان در مسیر مهم مواصلاتی ایپک یولی یک ورق زرین دیگری در کارنامه افتخارات این منطقه است...
یاشا
تبریز قارتال پاسخ داد:
: سلام دنیز عزیز...
واقعا باید قدر این موقعیت استراتژیک آذربایجان بدونیم و باید به نحو احسن از این موقعیت بهره ببریم...
چوخ ساغول...
آی هان شنبه 2 آذر 1392 05:42 ب.ظ
قارتال بی جان دستت درد نکنه بابت پست خیلی زحمت کشیدی . من هر روز به وبت سر میزنم خیلی مطالب زیبایی مینویسی
تبریز قارتال پاسخ داد:
: ممنون آی هان جان باعث دلگرمی من هست امیدوارم مفید واقع بشه...
تانیش شنبه 2 آذر 1392 03:42 ب.ظ
یاشا قارتال بی
گوزل مطلبلردی

از قدیم ازربایجان دروازه آسیا به اروپا بوده و ایپک یولی اهمیت و اعتبار تبریز را دوچندان کرده
بعضی از دوستان کویری معتقدند که ایپک یولی بعد از مشهد وارد کویر و اصفهان و شیراز میشده بعد به تهران و تبریز میرفته
یکی نیست بگه عزیزم ورود کاروان با بار و بندیل و اسب و شتر به کویر سوزان چه حسنی میتونسته داشته باشه؟
در خود چین سعی میکردند وارد بیابان نشوند.
به چه علتی این کاروان باید راهش را کج و دور میکرد و وارد کویر اصفهان و شیراز میشد و بعد تهران؟!(اصلا اون موقع تهرانی وجود نداشت باز ری میگفتین یک حرفی)

اصفهان تا قبل از صفویها روستایی بیش نبود و اگر شاه عباس کبیر نبود الان اسمی هم از اصفهان نبود!

کلا این پارسهای عزیز در جعل و تحریف بی مانندند!

تبریز قارتال پاسخ داد:
: با شهرهای دیگه کاری ندارم ولی در لینکها و منابع معتبر تقریبا اکثر شهرهای آذربایجان که دروازه اروپا محسوب میشوند هست.
از طرفی در ویکی پدیا انگلیسی هم میتوانید شهرها ببینید کدامها بودند.
تهران هم ری بوده حالا نیمیدون در کل جعل وقایع تاریخ خوب نیست ولی به شهرهای دیگه توهین نکنیم.

در کل در هرصورت آذربایجان نقش کلیدی داره چه قدیم چه الان...
نسرین شیرزاد شنبه 2 آذر 1392 01:53 ب.ظ
چه جالب من نمیدونستم...نظر مارکوپلو رو داشتین!!!! Genevis یعنی چی؟
تبریز قارتال پاسخ داد:
: ممنون...
فکر کنم اینجا یعنی خوش مشرب و معاشرت معنی میده...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
:: قدرتمندی زبان ترکی
:: شهروند لینک آذربایجانی 67 (عکاس آقای ایرج خانی)
:: افتتاح مرکز تجارت جهانی WTC تبریز
:: دوربین تبریز لینک 70 ( ضیافت لاله ها در تبریز )
:: موزه فوتبال در تبریز
:: دوربین تبریز لینک 69 ( گجیل و یادمان شمس )
:: یوسف رفیعی بیرامی مخترع و آیناز حاجی سهل‌آباد ورزشکار از تبریز
:: سیل بی انصاف
:: درباره تبریز و آذربایجان و اخبار About and News
:: شهرک خاوران تبریز
:: هرگلان طبیعتی بکر و زیبا در دل عجب شیر
:: دوربین تبریز لینک 68 ( شهناز و والمان تبریز )
:: دیدن معشوقه شهریار در سیزده بدر
:: مسافران نوروزی در تبریز پایتخت گردشگری
:: شهروند لینک آذربایجانی 66 (عکاس آقای باقر محرمی)
:: عید نوروز یا ارگنه قون 1396
:: جشن نوروزگاه در بازار تاریخی تبریز
:: کشف های جدید در محوطه ارگ علیشاه تبریز
:: آداب چهارشنبه سوری ترکها ، تورکلرین چرشنبه دبلری
:: سفر نوروزی به نگین تمدن ایران زمین ، استان آذربایجان غربی
:: مرکز تجارت اطلس تبریز بعد از افتتاح
:: Urmia City Night in West Azerbaijan province
:: معضل حاشیه نشینی تبریز ، علل و راهکارها
:: روز جهانی زبان مادری و غربت زبان ترکی در ایران
:: سالار ملی ، مجاهدت های باقرخان
:: غرفه تبریز در دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران
:: کفش تبریز و کمپین حمایت از کفشهای بومی
:: ثبت اصالت سفال آذربایجان در لیست اصالت یونسکو
:: دوربین تبریز لینک 67 (برف بهمن ماه 1395 در تبریز)
:: مدارس قدیمی در تبریز قطب علم پرور ایران


نمایش نظرات 1 تا 30
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ