تبریز ویکی لینکلر - بزرگترین وبلاگ تبریز و آذربایجان

Təbriz və Azərbaycan üçün Blog İranda - Tabriz , Azerbaijan Region in Iran
نویسنده : تبریز قارتال شنبه 2 آذر 1392, 01:30 ق.ظ
ایپک یولو
 مهمترین شاهراه ارتباطی جهانی باید احیا شود

جاده ابریشم یا راه ابریشم شبکه راه های به هم پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می داد.

در این شاهراه حیاتی ارتباطی شهرهای مهمی از ایران از جمله: تهران، مشهد،سمنان و از منطقه آذربایجان تبریز، اردبیل، زنجان، قزوین، همدان و در پایان  ارومیه وجود داشتند.


جاده ابریشم


Marco Polo who traveled though the silk road passed Tabriz about 1275 describe it as: "a great city surrounded by beautiful and pleasant gardens. It is excellently situated so the goods bring to here from many regions. Latin merchants specially Genevis go there to buy the goods that come from foreign lands


The Tabriz Historic Bazaar Complex is one of the oldest bazaars of the Middle East and the largest covered bazar in the world. Tabriz has been a place of cultural exchange since antiquity and its historic bazaar complex is one of the most important commercial centres on the Silk Road
http://www.worldheritagesite.org/sites/tabriz.html

http://www.worldheritagesite.org/tag.php?id=117


سایت یونسکو
Tabriz
has been a place of cultural exchange since antiquity and its historic bazaar complex is one of the most important commercial centres on the Silk Road. Tabriz Historic Bazaar Complex consists of a series of interconnected, covered
https://en.unesco.org/silkroad/silk-road-themes/world-heritage-sites/tabriz-historic-bazaar-complex



باشگاه خبرنگاران جوان:

تبریز یكی از مهم ترین توقف گاه های گردشگران جاده ابریشم خواهد شد


ایپک

منابع معتبر:

شهرهای جاده ابریشم ویکی پدیای فارسی
شهرهای جاده ابریشم ویکی پدیای انگلیسی


  • تاریخ و جغرافیای تاریخی جاده ابریشم در ۳ جلد، محمد عبدلی و راضیه گرکنی، انتشارات جمال هنر، ۱۳۹۱، تهران.(کاملترین و معتبرترین کتاب جاده ابریشم در ایران).
  • تجارت و انتقال فنون در جاده ابریشم، محمد عبدلی و راضیه گرکنی، انتشارات جمال هنر، ۱۳۹۱، تهران.
  • ادیان و سیر گسترش آنها در جاده ابریشم، محمد عبدلی و راضیه گرکنی، انتشارات جمال هنر، ۱۳۹۱، تهران.

رضا، عنایت الله. ایران و ترکان در روزگار ساسانیان. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۶۵

  • جهان ارغیان تا بام صفی آباد،علی اصغر طاهری صفی آبادی، انتشارات ایران جوان ،1386
  • تاریخ مغول تألیف عباس اقبال
  • ایران در زمان ساسانیان تألیف کریستنسن ترجمهٔ رشید یاسمی
  • کتاب نظریه قاره کهن
  • خبرگزاری کتاب ایران

به ادامه جاده  ابریشم بروید...


لینک پست تبریز جهانی
لینک پست تبریز دروازه اروپا

لینک پست بازار جهانی تبریز

لینک پست ربع رشیدی تبریز

لینک پست سنگفرش تربیت تبریز

لینک پست گورستانهای تاریخی تبریز






این راه از شهرستان توان هوانگ در چین به ولایت کانسو می‌آمد و از آن جا داخل ترکستان شرقی امروزی می‌شد و از درون آسیای مرکزی می‌گذشت و از راه بیش‌بالیغ و آلمالیغ و اترار به سمرقند و بخارا می‌رسید. در بخارا قسمت اصلی آن از راه مرو، سرخس، نیشابور، گرگان ، بام و صفی آباد به ری می‌آمد و از ری به قزوین و زنجان و تبریز و ایروان می‌رفت و از ایروان به ترابوزان یا بیکی از بندرهای شام پایان می‌گرفت. قسمت فرعی این راه از سمرقند به خوارزم و از خوارزم به سرای و هشترخان و از آن جا به کنار رودخانهٔ «دن» و بندرهای دریای آزف پایان می‌یافت. مهم‌ترین کالایی که از ایران می‌گذشت، ابریشم بود، اما چون ایرانیان مقدار بسیاری از ابریشم خام چین را که وارد می‌کردند، به خود تخصیص می‌دادند می توانستند فراورده‌های خویش را به هر بهایی که بخواهند، به کشورهای باختر زمین بفروشند.


راه ابریشم


ریشه نام

نخستین کسی که نام راه ابریشم را در سال ۱۸۷۷ میلادی، برای این مسیرها برگزید، جغرافی دان آلمانی فردیناند ریختوفن بود. وی به سبب حمل ابریشم چین از این راه به دریای مدیترانه و مناطق گوناگون دیگر بین راه این نام را برگزید.

آغاز مسیر از شهرهای ساحلی شرق چین و برای پیشگیری عبور از بیابان های مرکزی چین، این مسیر به دو راه شمالی و جنوبی تقسیم می‌شد.

مسیر شمالی که عمدتا امروزه از آن با نام راه ابریشم یاد می‌شود از روستای توان هوانگ آغاز می‌شد و پس از گذر از ایالت های گوناگون در چین و پیش از رسیدن به بیایان بزرگ مرکزی چین به سه راه متفاوت بخش می‌شد که دو تای آن ها از شمال بیابان و یکی از جنوب آن عبور می‌کرد.


silk


مسیر جنوبی یک مسیر ثابت بود. مسیری که پس از گذر از قسمت های جنوبی چین به شمال هندوستان می‌رسید و سپس به خراسان و ایران و سپس یا به مسیر دریایی می‌پیوست و یا با مسیر شمالی یکی می‌شد.

  • از حدود ۱۴ قرن پیش در زمان امپراتور خاندان هان در شرق چین، یک مسیر دریایی که البته به طور رسمی قسمتی از جاده ابریشم نبوده‌است، نیز مورد استفاده قرار گرفت.
  • در حدود ۴ تا ۶ هزار سال پیش از میلاد، مردم باستانی ای که در محدوده صحرای غربی و مصر زندگی می‌کردند، از جنوب غربی آسیا، جانوران اهلی به این منطقه می‌آوردند.
  • پیش از آغاز دوره فرعون ها در مصر، در حدود ۴ هزار سال پیش از میلاد، از منطقه کنعان (فلسطین و اسرائیل امروزی) ظرف های سفالی خریداری می‌کردند.


ابریشم


تبریز و جاده ابریشم

در گذشته جاده های مواصلاتی که بیشتر محل عبور کاروان های تجاری و سیاحتی از شرق به غرب بود از ایران عبور می کردند و در واقع ایران پل ارتباطی غرب به شرق و شمال به جنوب بود و جاده های قدیمی و تاریخی موسوم به ادویه ، شاهی و ابریشم همه از ایران می گذشت و در این میان خراسان ، ری و آذربایجان مسیر اصلی تردد کاروانهای تجاری و سیاحتی از شرق به غرب و از غرب به شرق بود.
علت اشتهار شهر کهن تبریز که هنوز آثار جاده ابریشم آن در قلب و مرکز این شهر دیده می شود و آثار و نمادهایی نیز در آن احداث شده است به شهر اولین ها به دلیل ارتباط تبریزی ها با اتباع جهان خارج بود که در یکصد کاروانسرا و صدها حجره در کنار جاده ابریشم و دهها مسافرخانه اتراق می کردند و تازه های جهان غرب و شرق را برای بازاریان ، تجار و دانشمندان و حتی مردم عادی تبریز بازگو می کردند .

بازار تاریخی تبریز در مسیر جاده ابریشم
بازار تبریز در جاده ابریشم

شکل گیری اولین مراکز آموزشی عالی و عمومی به سبک امروزی در تبریز از جمله ربع رشیدی ، کودکستان ، مدرسه ، چاپخانه ، داروخانه بلدیه ، نظمیه ، عدلیه ( شهرداری ، شهربانی ،دادگستری ) ویا اولین تجارتخانه های رسمی در بازار تبریز و همچنین اعزام اولین گروه دانشجویان ایران به خارج و راه اندازی اولین مراکز خدماتی چون لوله کشی آب و یا برق و آسفالت خیابان نتیجه مماشات و مراودات مردم تبریز با خارجیان بوده است و تا کنون مجموعه بازار تبریز به عنوان بزرگترین سازه آجری به هم پیوسته دنیا و عظیم ترین بازار سرپوشیده عالم هنوز یادگارهای زیادی از آن دوران که تبریز محل اتراق و عبور و مرور کاروانهای تجاری بود را به یاد دارد.


بازار تبریز

استانبول قاپوسی ، گرجیلر ، بناهای قفقاز و تجارتخانه های پرتغال در گوشه و کنار بازار بزرگ تبریز به چشم می خورد و اگر شما هم به استانبول ، آناتولی ، قفقاز ، تفلیس ، ایراوان ، نخجوان ،باکو و داغستان سفرکنید دروازه های تبریز قاپوسی خودنمایی می کنند .
با این وصف لزوم حفظ و حراست از میراث جاده ابریشم در آذربایجان شرقی و تبریز بیش از پیش ضروری است .
زنده یاد صمد سرداری نیا نویسنده مجموعه کتب تبریز شهر اولین ها که تاکنون چندین بار به زیور طبع آراسته شده است معتقد بود که باید مجد و عظمت گذشته تمدن ایران که بخشی از آن در مسیر جاده ابریشم از خراسان تا ری و از ری تا تبریز و آناتولی ، استانبول و دروازه های یونان و بلغارستان دیده می شود آنها را محافظت کرد و به جوانان ایران گوشزد کرد که در روزگاری که هنوز آمریکا کشف نشده بود ایران محل داد و ستد و عبور و مرور کاروانهای تجاری و سیاحتی جهان بود .

خیابان تربیت تبریز در ایپک یولو
مسیر جاده ابریشم

منبع عکس وبلاگ تبریز شهر اولینها


تراب محمدی رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز می گوید : آثار زیادی از روزگار شکوفایی جاده ابریشم در مسیر مواصلاتی آذربایجان شرقی به چشم می خورد و کاروانسراها ، مساجد ، حمام و مسافرخانه های تاریخی را در میانه ، قره چمن ، اوجان ، باسمنج ، تبریز و مرند می توان مشاهده کرد که اکثر این بنادر در گزند روزگار و یا حوادث زلزله و سیل و یا هجوم لشکریان روسی و عثمانی از بین رفته اند ولی تعدادی از این کاروانسراها و حمام ها و مساجد در مسیر این جاده در حوزه آذربایجان شرقی بازسازی شده اند که کاروانسرای میانه ، خلعت پوشان باسمنج ، مسجد کبود تبریز ، خیابان تاریخی تربیت ، پل آجی چای و کاروانسرای زیبای پیام مرند از آن جمله اند .
وی می افزاید : برای احیای آثار تاریخی مسیر جاده ابریشم در حوزه استانی نیازمند جذب کمکهای مالی ملی و محلی هستیم و باید به احداث یادمانهای تاریخی نیز روی آوریم .

المانهای کاسبان تبریز در زمان قدیم
مجسمه زمان ابریشم

محمدی می گوید : قلب جاده ابریشم در تبریز و در قلب این کهن شهر می تپد و در این راستا سازمان میراث فرهنگی استان با حفظ بخش هایی از محوطه تاریخی مسجد کبود تبریز ، احداث موزه عصر آهنین ، احیا و سنگفرش خیابان تربیت تبریز بخش های زیبای مسیر تاریخی جاده ابریشم را حفظ کرده است و علاوه بر آن ضمن جلوگیری از تخریب بازارچه سرپوشیده ایپک یولی ( ابریشم کهنه ) در پشت مسجد تاریخی کبود به دنبال احیای بخش هایی از جاده ابریشم درآمده است .
رئیس شورای اسلامی شهر باسمنج که در شرق تبریز و در مسیر اصلی جاده ابریشم واقع شده است می گوید : متاسفانه تمامی آثار تاریخی جاده ابریشم در مسیر باسمنج – تبریز به حالت متروکه رها شده است و در سالهای اخیر آسیب های فراوان به آثار و ابنیه تاریخی مذکور وارد شده است .
مجید ثقفی نیا می افزاید : چند پل تاریخی جاده ابریشم در جوار باسمنج در مسیر اتوبان در حال احداث زنجان - تبریز رو به تخریب می رود و تپه های آثار تاریخی و کاروانسراهای مسیر تخریب شده اند .

میدان تجاری قدیمی ایپک(ابریشم) تبریز
میدان ایپک

وی می گوید : حمام تاریخی باسمنج که در جوار مسیر جاده ابریشم در خیابان فعلی ( ایپک یولی ) واقع شده است و روزگاری با ذغال کار می کرد و محل استحمام اتباع و تجار هند و چین بود به حال خود رها شده و درب آن نیز بسته شده است و میراث فرهنگی استان هیچ برنامه ای برای بازسازی و تعمیر و احیای این آثار تاریخی ندارد.
دکتر احمد شعبانی فرد محقق تاریخ نیز در این باره می گوید : در سفر اخیر به باسمنج مشاهده کردم که کاروانسراهای تاریخی این شهر تخریب شده اند و تنها مسافرخانه به جا مانده در خیابان ایپک یولی این شهر نیز در مسیر توسعه خیابان کاملا با خاک یکسان شده و دربها و ستونهای قدیمی کاروان سرا ها و مسافرخانه های مذکور نیز به یغما برده شده است.
وی می افزاید : سوداگران میراث فرهنگی سنگ ها و ستونهای تاریخی برخی پلهای به جامانده مسیر جاده ابریشم را به غارت می برند و برخی از این پل ها در حال ریزش است و پل تاریخی سعیدآباد در مسیر جاده ابریشم ما بین شبلی - باسمنج نیز به مرمت و بازسازی نیاز دارد .

میدان ایپک کنونی در قدیم
ایپک تبریز


شعبانی فرد می گوید : دیوارهای تاریخی بخشی از جاده ابریشم در مسیر باسمنج – تبریز که در محل توسعه و احداث شهرک مهرانشهر دانشگاه تبریز قرار دارد نیز بصورت عمد تخریب می شود در حالیکه باید شهرداران تبریز و باسمنج و میراث فرهنگی با حفظ و نگهداری و مرمت این دیوارهای سنگی و کاهگلی 500 سال پیش بخشهایی از مسیر را برای آیندگان نگهداری کنند .
وی می افزاید : دیوارهای باغات تاریخی وزیر باغی و فرش باغی نیز به کلی تخریب و دیوارهای آجری جدید کار گذاشته شده اند و متاسفانه نسل آینده از این جاده تاریخی اطلاع چندانی نخواهند داشت و آثار آن را مشاهده نخواهند کرد .
از سوی دیگر استاندار آذربایجانشرقی می گوید : با توجه به پیشینه تاریخی و اهمیت راهبردی جاده ابریشم بی تردید احیای آن به گسترش همگرایی ها با محوریت این مسیر حتی می تواند مصالح کشورهای همسایه را نیز تامین کند .
علیرضا بیگی می گوید : این جاده تاریخی که از شرق دنیا به طرف غرب دنیا کشیده شده است ایران و مناطق آذربایجان آن در وسط این بزرگترین شاهراه مواصلاتی تاریخی قرار گرفته است .

بازار جاده ابریشم

وی می افزاید : مسیر جاده ابریشم نه تنها مسیر انتقال کالا و مبادلات اقتصادی و تجاری بوده بلکه برای تبادل ایده ها و فرهنگ ها بین کشورهای همسایه نیز نقش مهمی داشته است.
بیگی می گوید : برای احیای تجارت و گردشگری جاده ابریشم چند سال است که استانداری های آذربایجان شرقی و غربی فعال شده اند و در اجلاسیه های بین المللی احیای جاده ابریشم که تاکنون در ترابوزان ترکیه و تبریز ایران برپا شده است حضور فعالی داشته اند .
استاندار آذربایجانشرقی می گوید : در همایش بین المللی احیای جاده ابریشم که امسال در تبریز برگزار شد نمایندگان تجاری و بازرگانی و گردشگری 16 کشور جهان به تبریز آمدند و برای احیای مجد و شکوه گذشته این شاهراه تاریخی و بین المللی و احیای گردشگری در آن به توافق های مهمی رسیدند و هم اکنون هیئت های تجاری در این زمینه فعال شده اند .
دکتربیگی می افزاید : با ثبت جهانی مجموعه تاریخی بازار تبریز به عنوان عظیم ترین سازه آجری تجاری به هم پیوسته دنیا و همچنین کلیساهای آذربایجان ، گنبد سلطانیه زنجان ، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و تخت سلیمان تکاب در شمالغرب کشور حضور گردشگران بین المللی فزونی گرفته و با احیای بخش هایی از جاده ابریشم گردشگران جهان علاقمند به بازدید ازآن خواهند بود .


تبریز

محمد پروین مراغه ای مدیر کل بین المللی سازمان گردشگری نیز می گوید : دولت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برنامه های مختلفی برای احیای جاده ابریشم از خراسان تا آذربایجان داشته و تاکنون در همایش های منطقه ای و بین المللی زیادی در راستای احیای جاده ابریشم در ایران ، چین و ترکیه مشارکت فعال داشته است.
مهندس بتول میرزایی محقق حوزه ارتباطات توریسم نیز در تبریز گفت : جاده ابریشم کنجکاوی فرهنگی مردم جهان بویژه گردشگران بین المللی را برانگیخته است و تاکنون اکیپ های توریستی اروپایی و آمریکایی در سفر به تبریز سراغ جاده ابریشم و آثار و ابنیه تاریخی آنرا می گیرند که خوشبختانه در مرکز کهن شهر تبریز به ویژه در خیابان تاریخی کهنه یا ایپک یولی در جوار مسجد تاریخی کبود ، میراث فرهنگی استان ، وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تبریز به احیای بافت تاریخی این منطقه پرداخته اند ولی این نمادها و یادبودها کافی نیست و باید به زبانها ی زنده دنیا مسیر جاده ابریشم در تبریز و آذربایجان را به جهانیان بشناسیم و در این راستا انتشار جزوات به زبانهای خارجی از سوی میراث فرهنگی استان و شهرداری تبریز بسیار ضروری است.


موزه تبریز


جامعه هتلداران آذربایجان شرقی نیز اعلام کرده است که گردشگران بین المللی که با تورهای رسمی برای بازدید از آثار تاریخی و گردشگری آذربایجان به ویژه جاده ابریشم به تبریز می آیند تخفیف ویژه ای قائل می شوند و علاوه بر آن کتاب جامع (جاده ابریشم ) در اکثر هتل های تبریز به زبانهای فارسی و انگلیسی و ترکی استانبولی توزیع شده است.
دکتر غلامحسین کریمی استاد اکوتوریسم دانشگاههای تبریز نیز با اشاره به تاثیر جاده ابریشم در توسعه گردشگری می گوید : بدون تردید جاده ابریشم با توجه به پیشینه تاریخی خود دارای ابعاد مختلف اقتصادی – فرهنگی بوده است و امروزه با گسترش راه ها ، ارتباطات و صنعت حمل و نقل ، نقش اقتصادی آن افزون گشته است ، از این رو رویکرد جدیدی باید به این مسیر تاریخی و استراتژیک به خصوص در توسعه گردشگری اتخاذ شود.


تبریز در زمان قدیم

وی می افزاید : به هرحال رشد و پیشرفت های موجود در فرآیند جهانی شدن اقتصاد گردشگری و رویکرد روز افزون کشورها به این صنعت درآمدزا در چند دهه اخیر ، گرایش به موضوع گردشگری نقش و جایگاه ویژه ای یافته است و در این شرایط تعریف راهبردهای جدید گردشگری برای کشورهای اسلامی مسیر جاده ابریشم نیز اهمیت زیادی دارد ، لذا احیای آن جاده علاوه بر عامل ارتباط دهنده فرهنگ ها و برقراری صلح و دوستی میان کشورها ، می تواند نسبت به معرفی تاریخ و تمدن کهن ایران اسلامی کمک نماید .
استاد اکوتوریسم دانشگاههای تبریز می گوید : خوشبختانه قراردادن یکی از مراکز رسمی جاده ابریشم در تبریز کشورمان را به طور جدی وارد مقوله احیای این شاهراه بین المللی تاریخی کرده است چرا که ایران از جمله کشورهایی است که به لحاظ قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم می تواند از مزایای خوبی در جهت توسعه گردشگری بهره مند شود و می تواند از این مزایا در راستای افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند .


ربع رشیدی

وی می افزاید : درعین حال استان آذربایجان شرقی با توجه به قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم در شمالغرب کشور به نوبه خود می تواند به عنوان پل ارتباطی میان کشورهای آسیای میانه ایفای نقش نماید و از طرف دیگر از انجایی که این کشورها جمعیت بزرگی را در خود جای داده و از درآمدهای زیادی نیز برخوردارند میتوانند به عنوان بازارهای هدف گردشگری برای استان آذربایجان شرقی باشند .
کریمی می گوید : همچنین ارتباط کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس و شرق آسیا با کشورهای اروپایی از طریق ایران برای گردشگران بسیار مقرون به صرفه است به نحوی که بسیاری از این کشورها به دنبال آن هستند تا چنین روابطی را از طریق ایران برقرار نمایند .


کارشناسان بر این باورند که موقعیت خاص راهبردی و ترانزیتی استان آذربایجان شرقی مخصوصا مسیر جاده ابریشم می تواند فرصتها و مزیتهای زیادی را برای بازارهای اسلامی داشته باشد و بهره برداری درست و به موقع از آثار تاریخی این مسیر مانند کاروانسرای پیام مرند و ده ها اثر تاریخی و سرمایه گذاری لازم و تبلیغات گسترده همزمان میتواند در بهره برداری اثر بخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد این مسیر موثر باشد.



دسته بندی : ایران , تبریز , آذربایجان , * میراث،تاریخ،صنایع دستی آذربایجان ,
برچسب ها : جاده ابریشم , ایپک , راه ابریشم , تبریز در جاده ابریشم , silk road , نقش تبریز , marco polo ,



» درباره تبریز و آذربایجان و اخبار About and News ( جمعه 16 اسفند 1398 )
» ویروس کرونا تهدیدی در ایران ( جمعه 9 اسفند 1398 )
» نقاش و نگارگر استاد علی اصغر پتگر ( جمعه 25 بهمن 1398 )
» زینب پاشا بانوی رابین هود ایران ( جمعه 18 بهمن 1398 )
» خانه زیبا که به هتل بوتیک در تبریز تبدیل می‌شود ( یکشنبه 6 بهمن 1398 )
» بنیس شبستر ، روستای دانشگاهی بدون بیکار و بی سواد ( چهارشنبه 25 دی 1398 )
» برف زمستانی 1398 تبریز ( جمعه 20 دی 1398 )
» اردبیل؛ سرزمین چشمه‌های بهشتی آذربایجان ( یکشنبه 15 دی 1398 )
» مشکلات صنعت کفش چرم دستدوز تبریز ( پنجشنبه 5 دی 1398 )
» شب خاطره ها چیلله گئجه‌سی ( شنبه 30 آذر 1398 )
» خلیل بحران طنز پرداز ( چهارشنبه 20 آذر 1398 )
» شهر شکی جمهوری آذربایجان ( یکشنبه 10 آذر 1398 )
» پاکبان و جدال با فاضلاب برای یک لقمه نان حلال ( دوشنبه 4 آذر 1398 )
» دوربین تبریز لینک 80 ( گردشی در اطراف بیلانکوه ) ( جمعه 24 آبان 1398 )
» پارک باغ‌شهر تبریز ( دوشنبه 13 آبان 1398 )
» مسجد حسن پاشا در انتظار احیا ( جمعه 3 آبان 1398 )
» شهر گمشده اوجان آذربایجان در راه احیا ( جمعه 26 مهر 1398 )
» عشایر شاهسون آذربایجان از اصالت تا زندگی شیرین ( سه شنبه 16 مهر 1398 )
» مصاحبه مینا خلیل‌ زاده فتحی برنده جایزه هوانوردی آمریکا ( چهارشنبه 10 مهر 1398 )
» چهار پروژه و نابودی چهار اثر تاریخی تبریز ( جمعه 5 مهر 1398 )
» زووفان حیوانات تبریز ( دوشنبه 25 شهریور 1398 )
» تصاویر محمدحسن‌میرزا قاجار در دارالحکومه تبریز ( پنجشنبه 21 شهریور 1398 )
» دلیرمردی که سوختن ارسباران را برنتابید ( دوشنبه 11 شهریور 1398 )
» حوادث اشغال تبریز توسط ارتش سرخ در شهریور ۱۳۲۰ ( دوشنبه 4 شهریور 1398 )
» شهروند لینک آذربایجانی 78 ( مهری نژاد ) ( سه شنبه 29 مرداد 1398 )
» سرگذشت دراماتیک امپراتوران مدرسه‌سازی مردانی آذر ( شنبه 19 مرداد 1398 )
» ضرورت احیا هتل قدیمی گراند و محله پاساژ تبریز ( جمعه 11 مرداد 1398 )
» ساعت به وقت گدایی در شهر بدون گدا تبریز ( دوشنبه 31 تیر 1398 )
» شهروند لینک آذربایجانی 77 ( آراز نویدی ) ( جمعه 21 تیر 1398 )
» چهارمین جشنواره خلاقیت و نوآوری تبریز ( پنجشنبه 13 تیر 1398 )
موضوعات

لینکستان

» سازمان گردشگری شهرداری تبریز Tourism Development Organization of Tabriz Municipality
» گردشگری آذربایجان شرقی - تبریز توریست
» آپارات کارتونهای آذربایجانی
» وبلاگ کلیبر سیتی (پریسا)
» وبسایت تبریز دانلود (هادی)
» آنایوردوم خطبه سرا
» آذربایجان و پیرامون (عبدالحسین)
» وبلاگ بایرام (بیانی)
» وبلاگ جانیم آزربایجان(elçi bəy)
» وبلاگ مازگامت
» یئنی قاپی
» سایت ادبیات ترکی ایشیق
» شهرمن تبریز (یاشار)
» وبلاگ باخیش(شادی)
» وبلاگ سهند ما (محسن)
» خاطیره لر دوراغی (حسین واحدی)
» صنم در اوج (سجاد)
» وبلاگ اشعار ترکی آذری و فارسی
» یوردوم ملکان
» وبلاگ تبریز شهر اولین ها (سعید)
» سهند توپراقی(جواد نجات)
» املاک قربانی (اسپیران)
» وبلاگ ینگی اسپیران (محمد)
» آنــــا یــوردوم تــبریــز(عبدا.. رضوی)
» وبلاگ کشاورزی آمقانی اسکو(شوکتی)
» وبلاگ گوگان
» ....................................
» وبلاگ اخبار اردبیل (فرزاد)
» وبلاگ شهریمیز اورمو
» دئیه لر(دیگاله)-اورمیه
» وبلاگ مشگین شهر (میلاد)
» وبلاگ چشمه های بهشتی آرتاویل
» پروژه های عمرانی ایران
» وبسایت مشهد امروز (اشکان)
» مشهد شهر بهشت (امیرحسین)
» وبلاگ شهر خرم آباد
» وبلاگ هورامان
» وبلاگ برازجان (بوشهر)
» وبلاگ آموزش رانندگی
» هواشناسی ایرما
» ......................................
» وبلاگ گالری تراکتور
» وبسایت گسترش فولاد تبریز
» وبسایت باشگاه ماشین سازی تبریز
» وبسایت رسمی باشگاه تراکتورسازی
» لینک پیش فرض دوم
» لینک پیش فرض اول
» لیست لینک ها

آمار بازدید


کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :

تبریز دیجی لینکلر

تلگرام تبریز ویکی لینکلر

 اینستاگرام تبریز ویکی لینکلر

 آپارات شبکه سهند

آپارات سهند موزیک

آپارات سهند کارتون

آشپزی آذربایجان

تبریز 2018

فیسبوک

لنزور

آذربایجان نیوز

توریسم و گردشگری

سوغات و صنایع دستی

هواشناسی آذربایجان

اصالت و رسوم آذربایجان

مشاهیر

اولین های تبریز

ترکی آذربایجانی

تاریخ باستان

درباره ما


مجموعه تبریز ویکی لینکلر
Tabriz WikiLinks
آغاز وبلاگ در آذر ماه 1391
*******************

وبلاگ تبریز ویکی لینکلر
Tabrizlinks.mihanblog.com

وبلاگ تبریز دیجی لینکلر
Tabrizdigilinks.mihanblog.com

اینستاگرام تبریز ویکی لینکلر
Instagram.com/tabrizlinks

فیس بوک تبریز ویکی لینکلر
Facebook.com/tabrizlinks

شبکه ویدیویی نماشا تبریز لینک
Namasha.com/tabrizlinks

آپارات ویدیویی شبکه سهند
Aparat.com/sahandtv

آپارات ویدیویی سهند موزیک
Aparat.com/sahandmusic

آپارات ویدیویی سهند کارتون
Aparat.com/sahandcartoon

آپارات ویدیویی آشپزی آذربایجان
Aparat.com/sahandchef

آپارات ویدیویی بازنشر تبریز 2018
Aparat.com/tabriz_2018

کانال یوتیوب ویدیویی
youtube.com/tabrizlinks

گالری لنزور تبریز ویکی لینکلر
Lenzor.com/tabrizlinks

تلگرام تبریز ویکی لینکلر
https://t.me/tabrizlinks
@tabrizlinks


ایجاد کننده وبلاگ : تبریز قارتال


    گوگل

    ویکی پدیا

    کتاب ترکی

    دیکشنری زبان ترکی

    دایره المعارف مجازی

    دریاچه ارومیه

    مستمندان تبریز

    استخدامی

    تبریز سرچ

    دیوار تبریز

    رقص آذری

    زنجان توریسم

    تبریز مدرن

    tripadvisor

    تراکتور لینک

    آمار و داده های تبریز

    نصرنیوز

    خبرگزاری شهریار

    آخار آذ

    آناج

    آذرقلم

    دورنا نیوز

    میراث فرهنگی آذربایجان

    صدا و سیمای مرکز استان آذربایجانشرقی

    استانداری آذربایجان شرقی


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات