تبریز ویکی لینکلر

 
قونقا باشی
نظرات |

وقتی تبریز شهر اولینها بود..!

 تبریز نخستین شهر در ایران بود که صاحب چنین سیستم حمل و نقل شهری شد و راه اندازی آن به حدود دوران جنگ جهانی اول سال ۱۲۸۰ شمسی باز می گردد .



این عکس در خانه موزه پروین اعتصامی گرفتم

اولین تراموای ایران

قونقا باشی یکی دیگر از اولینهای شهر تبریز در کشور هست که گفتن اینها باعث افتخار ما هست و البته موجب غفلت مسئولان فعلی نشود!
این مطلب بی ارتباط با مترو تبریز که در آستانه افتتاحه نیست و تلنگریست هم برای کسانی که هنوز تبریز پر افتخار را خوب نشناخته اند هم برای کسانی که از این نام تبریز برای خود بهره جستند ولی از این لقب و میراث بزرگ اولینهای تبریز آنچنان که میبایست حفظ و حراست نکردند!!!

آی اوغلان ساخلا کات چئکیم من قالدیم ایواااای!
قونقای تبریز

بعد 11 سال بالاخره داریم با وعده های بسیار و مکافات و داستانها صاحب مترو میشیم آخ جوووون جونمی جووون!!!
ترمز بکش...!! صبر کن چی شد یکی از اون ور داره رو ریل قطار شهریمان سنگ میندازه مثل دهقان فداکار...!
البته این قصد کمک نداره قصد خراب کردن داره..!

ناراحتی برخی اصفهانی ها از جشن تبریزی ها برای ورود به باشگاه شهرهای دارای مترو/امکان ندارد مترو تبریز زودتر از اصفهان افتتاح‌ شود!/برخی پیشگویی ها در تبریز تبلیغاتی است

بله چی شد؟!
همین کم داشتیم که یکی از اون ور بپره وسط ریل واسه ما تعیین تکلیف کنه!
خب ناراحت هستن مسئولان اصفهانی که به درک، یک لیوان آب بخورند که وجهه خود را در بین اذهان عمومی زیر سوال میبرند و موجب بدبینی همگان به این مدیران حسدورز میشود...

متروی تبریز

برخی حافظه خوبی ندارند و فراموش میکنند که تبریز چه بوده و آنها چه بودند!
از این طرف مدیران ما هم علاوه بر سکوت و جواب ندادن به اظهارات سخیفانه مدیران شهر اصفهان بر درد مردم شهر تاریخی تبریز افزود،
، معتقدم باید همان اول جواب را داد تا دیگر کسی جرات بخود راه ندهد :

انتقاد تند شیری آذر نسبت به انفعال مسئولان استان/ادعای اصفهانی ها زیاده خواهی است/سکوت نابخشودنی مسئولان استانی

این حرفش تا آخرش حرص درمیاره که میگه واگن های متروی اصفهان با پول و اعتبار متروی تبریز خریداری شده!!!
مدیران ما کجایند که توضیح دهند به مردم که سر پولهای ما چی میاد؟!!
ای بابام همین میشه که وقتی پول ما میره جیب یکی دیگه آنها هم ادعاهای غیر عقلانی و زورگویانه و سخیفانه میکنند!
برخی مدیران ما خود را پشت نقاب اولینهای تبریز مخفی نکنند و بزرگی شهر ما را زیر سوال نبرند...
از همه مهمتر عزت و شخصیت والای تبریز را حفظ و اجازه چنین گستاخی هایی به مدیران شهرهایی که موجودیت و شخصیت شهرشان را مدیون مکتب و اجداد سلجوقی و صفوی ما آذربایجانیها هستند ندهند...

امیدواریم شهر اولینهای تبریز فقط یک اسم و لقب باقی نماند، اما اگر هم اول نباشیم حداقل کارها را با سلیقه و کیفیت لازم و در شان مردم که از ابتدای تاریخ والا مقام و شخصیت دار و اخلاق مدار تبریز اجرا کنند...

قونقا باشی روبروی پاغ گلستان در میدان فجر تبریز واقع شده

قونقا باشی در تبریز

حالا به یکی دیگر از افتخارات تبریز یعنی قونقا باشی خواهیم پرداخت و خواهیم دید که ما مردم تبریز حق داریم به شهرمان عشق بورزیم و تعصب داشته باشیم با این پیشینه درخشان...


قونقا , اولین تراموی اسبی در تبریز


قونقا یا تراموا گونه ای از قطار شهری است که ۱۷۵ سال قبل ابتدا در اتریش و به طور همزمان در روسیه به کار افتاد. سپس در سراسر دنیا متداول شد. تبریز که نخستین شهری در ایران بود که صاحب چنین سیستم حمل و نقل شهری شد و راه اندازی آن به حدود دوران جنگ جهانی اول سال ۱۲۸۰ شمسی باز می گردد .

سال 93

«قونقاباشی» نام محل و میدانی در تبریز است که در ضلع جنوب غربی باغ گلستان در اول خیابانی واقع شده است که منتهی به ایستگاه راه آهن می شود. این میدان مبدا حرکت تراموا بود.

خط واگن اسبی تبریز ، برای انتقال مسافران از شهر به »واغزال« (ایستگاه راه آهن) ، که در بیرون از شهر و در سمت غرب قرار داشت احداث شده بود . واغزال ، نام روسی ایستگاه راه آهن تبریز - جلفا است که در فاصله سال های ۱۲۹۵-۱۲۹۰ ش(۱۹۱۶-۱۹۱۱ م) ، با سرمایه بانک اسقراضی روس احداث شد .


داخل قطار نشستم دارم با اینها میرم میدان راه آهن...

قطار شهری تبریز

واژه های  »قونقا باشی«  و  »واغزال«  هنوز هم در گفتگوی روزمره مردم تبریز به کار می رود. از این پس تبریزی ها هر وقت از میدان قونقا عبور کنند تبلور یاد و خاطره گذشته میدان را با استناد به هویت تاریخی آن خواهند دید.


فلسفه قونقا باشی

در آغاز سده چهارده هجری ، در تبریز نیز مانند دیگر شهرهای مهم کشور، اقداماتی در جهت تغییر سیمای کالبدی آن از یک شهر سنتی به شهری امروزی صورت می گیرد. نخستین اقدام در این زمینه، احداث خیابان های عریض و مستقیم اتومبیل رو است. نخستین خیابان احداث شده در تبریز ، خیابانی است که هم اکنون به نام «امام خمینی» (ره) نامیده می شود و به عنوان مسیر ارتباطی میان جاده تهران تبریز و تبریز مراغه ، از حوالی چهارراه منصور تا میدان »قونقا باشی« کشیده شده است. این خیابان از شمال محوطه «مسجد (ارک) علیشاه» می گذرد و از دروازه های نوبر و مهادمهین همراه با بخش جنوبی باروی شهر در مسیر آن قرار داشته اند.

چقدر شهر ما پیشرفته بوده آن زمان...

اسب تراموا

قونقا یا تراموا گونه ای از قطار شهری است که ۱۷۵ سال قبل ابتدا در اتریش و به طور همزمان در روسیه به کار افتاد. سپس در سراسر دنیا متداول شد. مکانیزم این وسیله نقلیه جمعی در سراسر دنیا یکسان بود، تنها تفاوت آنها در شکل ظاهری شان خلاصه می شد. در تبریز که نخستین شهری در ایران بود که صاحب چنین سیستم حمل و نقل شهری شد و راه اندازی آن به حدود دوران جنگ جهانی اول سال ۱۲۸۰ شمسی باز می گردد ، این تراموا به همت و پایمردی قاسم خان والی که بعدها نخستین شهردار تبریز شد در تبریز به راه افتاد. همزمان با راه اندازی قونقای تبریز ،تحولی بزرگ در حمل و نقل این شهر به وجود آمد.


سفرنامه یک تهرانی به تبریز و حس او از دیدن قونقاباشی


در هر سفر به تبریز و ورود به این اثر بنا شده تاریخی ، به قدری خود را در گذشته حس می كنم كه تا كنون در هیچ كجای دیگر چنین حسی را نیافته ام ، مجسمه های موجود در این قطار به قدری زنده هستند كه انسان خود را چند دهه عقب تر می بیند ، پسركی كه خود را به صورت قاچاقی به قطار آویزان كرده ، مردی كه برای رسیدن به قطار می دود ، روشنفكری كه  مشغول خواندن روزنامه است و ...

شهر خاطره ها

«قونقاباشی» نام محل و میدانی در تبریز است که در ضلع جنوب غربی باغ گلستان در اول خیابانی واقع شده است که منتهی به ایستگاه راه آهن می شود. این میدان مبدا حرکت تراموا بود. خط واگن اسبی تبریز ، برای انتقال مسافران از شهر به »واغزال« (ایستگاه راه آهن) ، که در بیرون از شهر و در سمت غرب قرار داشت احداث شده بود . واغزال ، نام روسی ایستگاه راه آهن تبریز - جلفا است که در فاصله سال های ۱۲۹۵-۱۲۹۰ ش(۱۹۱۶-۱۹۱۱ م) ، با سرمایه بانک اسقراضی روس احداث شد . واژه های »قونقا باشی« و »واغزال« هنوز هم در گفتگوی روزمره مردم تبریز به کار می رود. از این پس تبریزی ها هر وقت از میدان قونقا عبور کنند تبلور یاد و خاطره گذشته میدان را با استناد به هویت تاریخی آن خواهند دید..

اولین تراموای شهری ایران

خاطره ای زیبا را از شانه های تاریخ بر تعلق خاطری عمیق از گذشتگان خویش بر میدانی می نگریم که روزی چشمان منتظر، هیجانی تازه بر عبور پرغرور اسبانی، پیشاپیش واگنی کوچک، سایش چرخ ها را تجربه می کردند. اولین وسیله نقلیه عمومی در سال ۱۲۸۰ در میان مردمی صمیمی نقطه آغاز خویش را برتجلی تعریفی جدید بر فضای شهر پشت سر می گذارد. تداوم ریل ها، چرخش دور میدان، کودکانی پر هیاهو که همبازی جدید خویش را صدا می زنند.

قونقا باشی تبریز

همه و همه حاکی از القای زندگی دوباره به میدان می باشند. تعریف نو بر مسیرهای حرکتی، نوع دسترسی ها حتی تبیین هویتی جدید بر این قسمت از شهر بر تعلق خاطر افراد می افزاید. نمادی متحرک که سلسله فعالیت های جدیدی را در اطراف مسیر تعریف می کند. به نام اولین تراموای ایران این میدان «قونقا» نام گذاری می شود. یک قرن می گذرد و یاد و خاطره میدان کمرنگ تر می شود، ولی با همکاری شهرداری منطقه یک تبریز به دستان توانای استاد احدحسینی خاطره ها زنده می شوند. در میان چندین پیشنهاد مختلف در قالب هایی انتزاعی تراموایی قدیمی در تداوم مسیر میدان قونقا همراه مسافران خود گذشته ای نه چندان دورتر را با حسی جدید و ساختاری متفاوت بر ذهنیات مردم تکرار می کند.

شهر اولینها

خدمتی بزرگ بر تداوم رد پای گذشتگان بر پهنه شهر، حسی جدید را بر درک فضای میدان و جداره جنوبی پارک باغ گلستان بر جمعیتی که می گذرند با تعلق خاطری عمیق به مجسمه قونقا می نگرند، دیدی نوستالوژیک بر یک قرن گذشته، که در عین سادگی خویش مفاهیمی از تاریخ فرهنگ مردم تبریز را به روایتی شیرین نقل می کند. مردمی که در این ضلع حرکت می کنند دستفروشان و دوره گردانی که این مسیر را جهت فعالیت خویش انتخاب می کنند

تراموای شهری تبریز

مطالعه اتفاقات رویدادهای تاریخی هر کدام از مناطق قدیمی شهر، تحلیلی دقیق و تصمیم گیری مناسب بر میادین گذرگاه ها، در عین اینکه نقش نمادی ساده را بر عهده می گیرند، می توانند ما را دوباره زنده کنند.
تاثیر عمیق بر فضاهای جدید شهری حتی بر حال و هوای مردمی که مقتضیات زندگی مدرن آنان را به انزوا کشانده است، فضاهای جمعی مختلفی که در گوشه کنار میدان در حال شکل گرفتن هستند همه حاکی از نیاز جدید به کاربری های متفاوت در کناره های میدان است

قونقا

کشیدگی خیابان امام خمینی از چهارراه شریعی به باغ گلستان، محور فرهنگی هنری شهر تبریز را در مجاورت سینماها و محله تاریخی پاساژ یادآور می شود. جنگ جهانی دوم، ورود ملت های اروپایی، شکل گیری فضاهای جمعی جدید همچون اولین تئاتر شهر، (ساختمان اسکلت فلزی تبریز) مدرسه فرانسوی ها و بزرگترین کلیسای شهر (کلیسای حضرت مریم) بستری مناسب برای رشد اندیشه و هنر در شهر تبریز ایجاد می کند. به خصوص دهه های ۴۰ و۵۰ اوج رونق باغ گلستان و محافل بحث گفت و گوی قشر فرهیخته شهر تبریز بوده است. شاید غایتی لازم بود بر تداوم فضای فرهنگی شهر که رفته رفته ما را به وقایع خاطرات گذشته رهنمون شود.

حمل و نقل تبریز

حرکتی ساده و پر معنا که می تواند در مناطق مختلف شهر نیز به اجرا درآمده و در شکل گیری تعریف فضای اجتماعی، اقتصادی جامعه نقش مهمی را ایفا کند.
"احد حسینی
" که یکی از مجسمه‌سازان کشورمان است، مجسمه‌ی "قونقا" را در آخرین ماه‌های دهه‌ی هفتاد در تبریز ساخت. خیابانی که این مجسمه را اکنون در خود جای داده، بلوار امام خمینی نام گرفته است که یک سرش به چهار راه شهناز می‌رسد و از طرف دیگر نیز تا راه‌آهن امتداد دارد.

عجب واقعی درست کرده!
 
اسب

"قونقا" که یک کلمه‌ی ترکی است، به معنای چرخ و تایر میباشد . محلی که این مجسمه در آن واقع است نیز هم‌اکنون با نام "قونقاباشی" یا همان میدان قونقا خوانده می‌شود. در واقع در سال‌های حضور روس‌ها در تبریز، این شهر ریل آهنی‌ای داشته که واگنش با اسب کشیده می‌شد و روس‌ها از آن برای حمل اسلحه و مهمات استفاده می‌کردند. ساختن این مجسمه نیز به بهانه‌ی افتتاح نخستین راه‌آهن ایران در تبریز به احد حسینی سپرده می‌شود و این هنرمند نیز با ظرافتی ستودنی، "قونقا" را از فایبرگلاس می‌سازد.

مردم تبریز قدیم

این هنر دست احد حسینی سال‌هاست که سربلند و مقاوم در چهارفصل سالِ شهر تبریز، خود را به مردمک چشم عابران پیاده یا سواره‌ی این شهر می‌کوباند.
استاد حسن اومود اوغلو لغت شناس و زبان شناس شهیر معاصر یکی از دلایل نامگذاری این محل و کل سیستم قونقا را از همان ریشه تورکی آن دانسته و میگوید : کلمه قونقا از تورکی به روسی وارد شده است.



مرتبط با : تبریز دوربین تبریز لینک * انتقاد،پیشنهاد لینک * میراث،تاریخ،صنایع دستی آذربایجان
برچسب ها : قونقا-قونقا باشی تبریز-اولین تراموا-احد حسینی-میدان قونقا-qonqa-حمل و نقل تبریز-
نویسنده : تبریز قارتال
تاریخ : دوشنبه 1 اردیبهشت 1393
زمان : 10:55 ب.ظ
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
دنیز چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393 03:12 ب.ظ
اولین تراموا
گرچه با وجود سابقه تبریز در دارا بودن اولین تراموا باید خیلی زودتر از اینها صاحب مترو میشد ولی باز خیلی جای افتخار و شکر داره راه اندازی این سیستم حمل و نقل...
مبارک باشه
تبریز قارتال پاسخ داد:
: ممنون دنیز جان امیدوارم همه شهرهای آذربایجان مجهز شوند و از حالا به فکر این وسیله حمل و نقل عمومی و پاک باشند...

قونقا باشی افتخار بزرگیست و کلا تاریخی پر افتخاری داریم در مناطق آذربایجان که خیلی ها حسرتش میخورند...
ترانه چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393 08:41 ق.ظ
چطوری پسر عمو؟ خوبی؟ چرا به من سر نمیزنی؟ وبلاگت رو توی صفحه من ثبت کن
تبریز قارتال پاسخ داد:
: سلام دختر عمو!!!
با من ازدواج میکنی؟!! فایملیم هرچند ندیدمت!!
زیبایی های آذربایجان سه شنبه 2 اردیبهشت 1393 09:04 ب.ظ
بسیارعالی...

تبریز قارتال پاسخ داد:
: تشکور...
چؤخ یاشا...
محمد سه شنبه 2 اردیبهشت 1393 12:39 ب.ظ
سلام، خوبی؟

خیلی وبلاگت خوب بود

موفق باشی دوستم

تبادل لینک یادت نره هاااااااااااا خـــــُـــــب ؟
تبریز قارتال پاسخ داد:
: سلام مرسی ممنون با یکی دارم try میکنم نشد میام!
مدیر سایت سه شنبه 2 اردیبهشت 1393 11:04 ق.ظ
اگه لینکت رو توی لیست وبلاگهای دوستانم ثبت نکنی دیگه بهت سر نمیزنم گفته باشم
تبریز قارتال پاسخ داد:
: تهدیدم میکنی؟!!
الله منیم نیه بئله باشیما داش دوشؤبده من سنی همشه ایستیرم سنی ثبت ائلییجاقام اؤز آدیما سن دئنه هن من سنی خوشبخت ائلرم!
شیرزاد سه شنبه 2 اردیبهشت 1393 10:56 ق.ظ
تبریز قارتال پاسخ داد:
:
شیرزاد سه شنبه 2 اردیبهشت 1393 08:52 ق.ظ
سلام مرسی .واقعا باعث افتخاره آما...اصلاحیه:
* قونقا که یک کلمه ی است* کلمه چیه؟؟؟؟؟؟
فارسی ترکی عربی انگلیسی!!!!!!!
تبریز قارتال پاسخ داد:
: سلام
ممنون آهان راست میگین تورکی هست که نوشته نشده مرسی که گفتین و ضایع کاری منو اصلاح کردین!
ترانه سه شنبه 2 اردیبهشت 1393 08:38 ق.ظ
همیشه می خواستم با وبلاگ هایی مثل وبلاگ تو تبادل لینک کنم تا وبلاگ هامون پیشرفت کنه. موافقی عزیزم؟
تبریز قارتال پاسخ داد:
: منکه موافقم با آقا جون صحبت کردین موافقن؟!!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
:: تخریب گورستان تاریخی پینه شلوار تبریز
:: English learning for the people of Tabriz
:: اوشاقلار ، شعر و داستان ترکی برای فرزندان آذربایجان
:: دوربین تبریز لینک 74 ( موزه مشاغل قدیمی بازار تبریز )
:: ایرج شهین باهر شهردار جدید کلانشهر تبریز
:: پدر جذامیان ،مرحوم دکتر محمدحسین مبین
:: شهروند لینک آذربایجانی 70 (عکاس خانم مونا آریانفرد داوودیان)
:: سلام به شهریار
:: فولکلور ترانه های آذربایجان
:: دوربین تبریز لینک 73 (شهرک زعفرانیه تبریز)
:: حكیم ملا محمد فضولی
:: عکس با لباس اصیل آذربایجان
:: دوربین تبریز لینک 72 ( سفر به زنوز و زیبایی های آن )
:: درباره تبریز و آذربایجان و اخبار About and News
:: روستاهای تاریخی حماملو و اویلق و کرینگان ورزقان
:: افتتاح مرکز همایشهای بین المللی خاوران تبریز
:: پرفسور لطفی زاده ریاضیدان و دانشمند بزرگ آذربایجان
:: تبریز 2018 را مثل خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی باشیم
:: کویر قوم تپه آذربایجان
:: شهروند لینک آذربایجانی 69 (عکاس آقایان انصارین و عزیزی )
:: زیر پوست شهر تبریز ، "ژن" نامرغوب یا بی پولی
:: توریسم و اهمیت آن برای اقتصاد شهر
:: Richard I'Anson and trip to Tabriz
:: جشنواره قیزیل گول یا گل محمدی آذربایجان
:: اردبیل و تماشای تاریخ و طبیعت
:: رقص های آذربایجان آمیخته با هنر و فرهنگ غنی
:: پیاده محوری لازمه شهر تاریخی توریستی تبریز
:: شهروند لینک آذربایجانی 68 ( غذاهای کدبانوی آذربایجان )
:: گردشگری با چادرهای اوبا عشایری در آذربایجان شرقی
:: شب قدر و شعر علی


 

شارژ ایرانسل

فال حافظ