تبریز ویکی لینکلر

 
عید باستانی نوروز
نظرات |

عید پیشاپیش مبارک ...

در ابتدا باید این عید بزرگ باستانی به همه شما دوستان ، همه ایرانیان و همه کسانی که این تغییر بزرگ طبیعت را حس میکنند تبریک بگوییم.
امیدواریم ما انسانها نیز بهمراه طبیعت تغییرات خوبی داشته و بقول معروف Refresh شویم و دلها را مانند آب صاف، مانند گل زیبا و با طراوت و مانند نان زندگی پر برکتی داشته باشیم. همچنین رفتگان خود را فراموش نکرده و بیاد آنها با این تحول عظیم خلقت باشیم که چگونه دوباره طبیعت بخواب رفته دوباره بیدار و به تکاپو میفتد. و به این بیاندیشیم که در مدت یکسالی که بر ما گذشت چه انجام دادیم و یا انجام ندادیم و اعمال و رفتار خود را در یک ترازو بسنجیم.

 Azərbayjan , Iran Novruz bayramı
بایرام

آذربایجانیها هم مثل بقیه مردم در بیشتر نقاط ایران و آسیا مراسم بسیاری را برای این جشن بزرگ طبیعت برگزار میکنند که بسیار جالب توجه و زیبا میباشد و مردمان آذربایجان برای همه بخصوص هموطنان ایرانی و حتی دنیا آرزوی سال جدید خوب و خوش و موفقیت دارد و به همه آنها یاشاسین اولسون...
البته باید تاکید کنم حیف که آداب و رسوم سنتی در سراسر ایران و اقوام مختلف ازبین رفته و چهارشنبه سوری نمونه بارز آن هست که بجای فرهنگهای غنی خودمان، ترقه بازیهای وحشتناک و پر تلفات جایگزین شد!
بهرحال امیدواریم مردم از اصالت های زیبایشان فاصله نگیرند و به رسوم زیبای سنتی بیشتر اهمیت دهند مثل جمهوری آذربایجان که این فیلم کوتاه را خودم در آپارات آپلود کردم را ببنید...


Novruz Adetleri
[http://www.aparat.com/v/7xVza]

عید سال نو در ترکان-عید ارگنه قون ۴۶۴۹ و عید اوغوز (نوروز)
ارسالی دوستمان تبریزلی
[http://www.aparat.com/v/2r9k5]


عید باستانی ایغوزی نوروز:

پرویز شاهمرسی - منبع مفاخر آذربایجان

مقدمه:

عید نوروز یا عید فرارسیدن فصل بهار یکی از اعیاد باستانی است که مردم آذربایجان نیز آن را به صورتهای مختلف جشن می گیرند. با توجه اینکه عید نوروز تجلی زیبای همانندی و هماهنگی احساسات انسانی با زنده شدن طبیعت است، این عید می تواند به خوبی آینة تمام نمای باورهای طبیعت گرایانه و آرزوهای انسانهای این مرز وبوم باشد. ارتباط انسانها با طبیعت، ارواح مردگان و نیروهای طبیعی همه و همه در مراسم مختلف نوروز تجلی یافته و بر جذابیت این جشن بزرگ می افزایند. مقالة حاضر می کوشد تا با بررسی ابعاد فرهنگی و بویژه واژه شناسی نوروز و نه بیان تکراری آداب مخصوص نوروز، نظرگاه جدیدی را پیش روی خوانندگان قرار دهد.

سال

جشن طبیعت

واژة «بایرام» برابر نهاد واژة «عید» در زبان مردم آذربایجان است. این واژه از مصدر ترکی «بایراماق» یعنی جشن گرفتن گرفته شده است. این واژه به صورت بهرام و پدرام وارد زبان فارسی و به صورت «بیرام» وارد لهجة سوری زبان عربی و به صورت Bairam وارد زبان انگلیسی شده است. واژه های دیگر مرتبط با این واژه عبارتند از : بایراما (جشن، شادی)، بایراشما (جشن دسته جمعی)، بایراشماق(باهم جشن گرفتن)، بایرامچی (کسی که برای عید دیدنی بیاید)، بایرامچیلیق (هدیة نوروزی دختر نامزد)، بایرام سیری (روزهای مهم)، بایرامجالیق (هدایایی که در عید به کودکان بدهد)، بایرام قاری (برف نوروزی).
در آذربایجان برف نوروزی خوش یمن است و آن را رمز فراوانی و برکت می دانند)، بایرام گون (جمعه)، بایراملاشما (عیددیدنی)، بایراملاشماق (دید و بازدید  کردن در ایام عید. عید دیدنی کردن. به هم تبریک گفتن)، بایراملیق (عیدی. هدیة عید. مخصوص عید. عیدانه. مالیاتی که در گذشته به مناسبت عید نوروز و عید قربان به نفع خان اخذ می‌شد. آرایش. زینت)، بایرام یئمیشی (چرز. آجیل)، بایرام اولدوزو (ستارة کریسمس. از نظر ظاهری شبیه حسن یوسف است)، بایرام آیی (ماه اسفند)، بایرام آغاجی (درخت عید. کسی که دیر به دیر به دیدار دوستان برود)، بایرام باسدی (ناراحتی معده بر اثر پرخوری عید)، بایرام بیگی (کسی که بر اثر پرخوری در روز عید، دچار ناراحتی شده و با هر بار آروغ زدن، بوی بدی از دهانش بیرون آید) و ...

اوغوز بایرامی

نوروز


برای معادل واژة «عید نوروز» در زبان مردم آذربایجان، واژه هایی چون «دوموز بایرامی» و «اوغوز بایرامی» در قدیم الایام و «ایل بایرامی» یا «یاز بایرامی» وجود دارند. مسلماً تعیین زمانی برای پیدایش یک آئین کار بسیار دشواری است. اینکه از چه زمانی مردم آذربایجان روز اول بهار را جشن می گیرند، نیازمند نگاه کلی تری به تاریخ اقوام ساکن در اینجاست. ترکیب نژادی و قومی مردم آذربایجان با توجه به آداب و رسوم و تاریخ تشکل ارتباط ناگسستنی با خاندانهای حکومتگر آغ قویونلو و قارا قویونلو دارد. بسیاری از صاحبنظران مانند فاروق سومر و ابراهیم قفس اوغلو و احمد ذکی ولیدی طوغان براین نکته تأکید کرده و مدارکی انکارناپذیر در این باره ارائه می کنند.

اگر این ارتباط تاریخی به عنوان مقدمة لازم جهت ادامة بحث پذیرفته شود، در قدم دیگر باید به این نکتة تاریخی نیز اشاره کرد که سلجوقیان در تاریخ ایران، نقش انتقال آداب و رسوم از آسیای مرکزی به داخل ایران و از آنجا به سوی غرب یعنی آسیای صغیر و اروپا را برعهده داشتند. بسیاری از مفاهیم دینی، آیینی، اقتصادی و سیاسی توسط آنان این راه طولانی را پشت سر گذاشته است. نکتة روشن آن است که سلجوقیان به عنوان یکی از خاندانهای منسوب به گروه نژادی اوغوز، آداب و آیینهای قدیمی را در زیر پوسته ای از اسلام تداوم می دادند. بدین ترتیب آن آدابی که با نصّ صریح تعالیم اسلام همراهی داشت مانند اعتقاد به خداوند یگانه با نامهای جدید اسلامی ادامه یافت، آدابی که با اسلام مخالفت نداشتند مانند جشن اول بهار ادامه یافتند و در عوض برخی رسوم مانند مدفون کردن اسب شخص به همراه او کاملاً از میان رفتند.

novruz

این هم رقص آذری نلبکی در کاخ سفید آمریکا بمناسبت عید نوروز

آذری

پس از ذکر این مقدمة تاریخی باید به این نکته نیز اشاره کرد که فهم آداب مربوط به نوروز در آذربایجان بدون توجه به مفاهیم پیرامون زمستان ناکافی خواهد بود. آنچه که موجب عظمت و زیبایی عید نوروز در آذربایجان می شود، شکوه مفهوم زمستان و طرز مواجهه با آن است. به تعبیر دیگر آمادگی برای عید نوروز بیشتر از خود این جشن اهمیت و تنوع دارد. این نکته را نیز باید درنظر گرفت که عید نوروز بیشتر یک آیین دینی و اساطیری بوده و به مرور زمان به یک رسم فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است.


تکم چی آذربایجان
[http://www.aparat.com/v/LPKFw]

آواز فصل بهار عاشیق های آذربایجان
[http://www.aparat.com/v/XcUrK]


طبق بیان کتاب «بندهش» از کتب مقدس زرتشتیان، سال به دو فصل تابستان (7 ماهه) و زمستان (55 ماهه) تقسیم می شود. صرفنظر از اینکه در این تقویم فصلی به نام بهار وجود ندارد، این نکته حائز اهمیت است که زمستان از آنچه که امروزه طول آن سه ماه دانسته می شود، بیشتر و مؤثرتر بوده است. از آنجاکه آذربایجان در منطقة معتدل شمالی واقع شده و به مراتب فصل زمستان در آن طولانی تر است، باورهای مردم نیز این نکته تأیید می کنند.

در زبان مردم آذربایجان به زمستان «قیش» گفته می شود. فصل زمستان در آذربایجان در معنای اخصّ دو ماه است که به این دو ماه «چیلله» گفته می شود. چیلله در آذربایجان از صبح بعد از «چیلله گئجه سی» یا «شب یلدا» آغاز می شود. چیلله در زبان ترکی از فعل «چیلمک» یا «چیلماق» به معنای کشیده شدن، دیوانه شدن می باشد. این موسم به دو قسمت «کیچیک چیلله» (چلّة کوچک. از اول دی تا دهم بهمن) و «بؤیوک چیلله» (چلّة بزرگ. از یازدهم بهمن با سی بهمن) تقسیم می شود. در باور مردم آذربایجان آب و هوا و دمای هوا و نوع سرما در هر دو چیلله متفاوت بوده و تعابیر بسیار زیبایی در فرهنگ این مردم وجود دارد.


باغات عجبشیر
عجبشیر

سال جدید

معمولاً پایان چیلله در مناطق مختلف با مراسم و آیینهای مختلف همراه است. یکی از این مراسم «چیلله قاچدی» (چلّه گریخت) است که در آن شب آخر بهمن ماه آتشی روشن کرده و از روی آن می پرند و می خوانند: «چیلله قاچدی ها چیلله قاچدی. گؤتو یوخ ایدی قویدو قاچدی». (چلّه گریخت آی گریخت. دل نداشت و آی گریخت) در جاهای دیگر ایران نیز همچون میان قشقاییان این مراسم به نام «چیلله بِدَر» انجام می شود. پس از پایان دو چلة بزرگ و کوچک، ماه اسفند یا آخرین ماه زمستان انجام می شود که در آذربایجان به آن نامهای «بایرام آیی»، «آلاچیلله»، «بوز آی» (Boz ay) و «بوغای» (Boğay)، «آلاچاپو» می گویند. در گویشهای دیگر زبان ترکی نیز این ماه با نامهایی چون «بیردین»، «سیغین»، «قیش قیران»و «قیشقی قوران» نامیده می شود.

مهمترین روز در این ماه روزهای چهارشنبه هستند. چهارشنبه در لهجه های مختلف زبان ترکی با نامهای «ائشمه بازار»، «اگیرمه» (Әyirmə)، «ایشیقلی»، «باراس»، «تاباق بازاری»، «گؤبکلی» (Göbəkli) و «چرشنبه» نامیده می شود. هر کدام از 4 چهارشنبة ماه اسفند بدلیل تقدس چهار عنصر آب، آتش، خاک، باد و به نامهای مختلف «سو چرشنبه سی» (چهارشنبة آب. بمناسبت ذوب شدن یخها و جاری شدن آب)، «اود چرشنبه سی»(Od çərşənbəsi) (چهارشنبة آتش. بمناسبت دمیده شدن گرما بر خاک و رویش)، «یئل چرشنبه سی» (چهارشنبة باد. بمناسبت وزش باد ملایم بهاری) و «توپراق چرشنبه سی» (چهارشنبة خاک.تقدس به برکت دادن زمین) نامیده می شود. چهارشنبة آخر سال را «قارا چرشنبه» (چهارشنبة سیاه») نیز می نامند چرا که در این روز به سر مزار مردگان می روند. «قارا» در این تعبیر به جهان زیرین اشاره دارد.


آهنگ آذربایجانی نه گوزلدی گوزل باهار

[http://www.aparat.com/v/ElUMe]

آهنگ شاد نوروز بایرام عجم ترکی و فارسی
[http://www.aparat.com/v/hobE9]


در زمان سابق هر کدام از این چهارشنبه ها به یاد همان عنصر مقدس که نام همراه چهارشنبه است، مقدس شمرده می شد. در هریک از این چهارشنبه ها آتش بزرگی می افروختند، تمامی مردم بر گرد آن جمع می شدند و به نیایش خدا می پردازند. چهارشنبه آخر سال بسیار مهمتر است چرا به باور و اعتقاد نیاکان ما، آب، آتش و باد به مهمانی خاک رفته و در معبد او جمع می شوند و روزهای سخت، زمستانی را که توام با قحطی و فلاکت و سختی بوده،بر او عرضه می‌دارند و الهة خاک را به بیداری دعوت می‌کنند. این چهار الهه دست در دست همدیگر این شعر را می خوانند که :

سو گلدی ها، اود گلدی ها، یئل گلدی
(آب آمد، آتش آمد، باد آمد)
تزه عؤمور - تزهتاخیل ایل گلدی
(عمر تازه، روییدنی و سال تازه آمد)


آنها به این ترتیب دنیای روشنایی ها را به مردم به ارمغان می آورند و مردم نیز با دیدن این وضعیت بهجشن و پایکوبی در طبیعت می پردازند. در صبح روز چهارشنبة آخر سال مردم از روی آب می پرند و برای روزهای خوب آرزو می کنند. در مراسم پریدن از روی آتش نیز که بیشتر پس از غروب آفتاب انجام می شود، هنگام پریدن از آتش می گویند:

آتیل ماتیل چرشنبه     بختیم آچیل چرشنبه
(بپر بپر چهارشنبه. بختم باز شو چهارشنبه)

چهارشنبه سوری

عید باستانی

از دیگر آیینهایی که پیش از فرارسیدن نوروز در آذربایجان برگزار می شود می توان به مارال اویونو، قودو قودو، کندیرباز، کوسا کوسا  یا تَکه تَکه اشاره کرد. همة این آیینها به صورت نمایشی بوده و پیش از پایان زمستان انجام می شود. نمایش کوسا کوسا یا تَکه تَکه در واقع این رقص نمایشی و این دوره گردانی که همانند رقص عمونوروز است، به نوعی بیانگر آمادگی برای فرارسیدن نوروز می باشد. در واقع مجری این نمایش که آن را در آذربایجان با نامهای «سایاچی»، «تکمچی» و یا «تکه چی» می شناسند، عروسکی به شکل بُز درست کرده و آن را در روستاها گردانده و نغمه های نوروزی سر می دهد. شخصیت بُز در این نمایش بازماندة شخصیت قدیمی «اؤکوز» (گاو نر) است که نماد تولید و برکت در کشاورزی است. در واقع عید نوروز به نوعی بزرگداشت این حیوان بوده است که به مرور زمان جای خود را به بُز داده و احتمالاً این تغییر پیش از اسلام و در زمان ساسانیان رخ داده است. از سوی دیگر نمایش «کوسا کوسا» پرده ای دیگر از ستیز خیر و شر است.

برخی آیینهای مردم آذربایجان به نوعی بیانگر بخت آزمایی پیش از پایان سال می باشد که از میان آنها می توان به «قولاق فالی» یعنی فال گوش ایستادن و «شال ساللاما» یعنی آویختن شال اشاره کرد. در اولی دختران بویژه دختران دم بخت پشت در گوش می دهند و از سخنان رهگذران سرنوشت خودرا در سال جدید حدس می زنند. در دومی نیز که در شب چهارشنبة آخر سال برگزار می شود، جوانان و بخصوص تازه دامادها شالهایی به رنگ قرمز را از سوراخهای پشت بامها به داخل خانه ها می اندازند و صاحب خانه نیز جورابی، پیراهنی و ... به آن می بندد.

شعر عید

بایاتی

رسم سمنو پختن نیز یکی یگر از آیینهای دیرین مردم آذربایجان است. این رسم که در آن معنای زنده شدن با توجه به ویژگی گندم نهفته، همراه با نغمه های خاص انجام شده و در آن آرزوهای نیک تداعی می یابند. همچنین یکی از رسومات باستانی مردم آذربایجان که به صورت سفرة هفت سین وارد فرهنگ مناطق دیگر شده، رسم «باجا قاباغی دوزمک» (آراستن پیش روزن) می باشد. در زبان ترکی به پنجره یا روزن دیوار «باجا» نیز گفته می‌شود. ترکان قدیم بر این اعتقاد بودند كه در عید نوروز، روح اجدادشان به خانة خود سركشی می‌كنند و از طریق باجا وارد خانه می‌شوند. از این رو برای خشنودی روج اجداشان، این سفره را در مقابل همان باجا پهن می‌كردند.

با توجه به تقدّس عدد هفت در میان مردم آذربایجان، هفت عنصر از عناصر مقدس در این سفره چیده می شود. آنان انواع خوراكیها را كه هر یك نماد وسنبلی از موضوعات مرتبط با زندگی است در آنجا قرار می دادند تا روح اجدادشان بادیدن آنها راضی و خشنود گردد. اجزاء این سفره عبارتند از:  سو (آب. رمز بقا). سمنی (سمنو. نماد سبزی شدن و تجدید حیات). ساریمساق (سیر. رمز سلامت). سوجوق (شیرینی. نماد شیرینی). سونبول (سنبل. نماد برکت زندگی). سوماق (سماق. نماد طعم زندگی). سیرکه (سرکه. نماد رفع مزاج بد در انسان).


سال جدید 1394 سال قویون ( گوسفند ) است ....
تبریز ویکی لینکلر برایتان سال موفقیت و پر برکتی آرزو میکند

قویون

سرانجام چون روز اول بهار فرارسید، نوبت به پوشیدن لباس نو، دید و بازدید، ترنّم موسیقی، رقصهای آیینی، کشتی گرفتن و زورآزمایی جوانان، تخم مرغ شکستن و آغاز دوره ای تازه از زندگی همراه با دوره ای جدید از حیات طبیعت فرا می رسد. همة این آداب و رسوم که در طول زمان برخی از آنها مانند صحنه های جالب نمایش «مارال» از میان رفته و برخی دیگر مانند نمایش «کوسا کوسا» به شکلی تغییر یافته اند، حکایت از دورانی دارد که زندگی انسان بیشتر از آنکه امروزه دیده می شود با طبیعت، اساطیر و نیروهای معنوی پیوند داشته است. سرانجام نظر غالب بر این است که نوروز در باور مردم آذربایجان یک مفهوم دینی نداشته بلکه یک آیین برای بزرگداشت بهار و در ارتباط با تولید، کشاورزی، باروری و برکت بوده است.



مرتبط با : ایران آذربایجان * تورک سئسه لینک
برچسب ها : تاریخچه عید نوروز-ایل بایرامی-nowruz-جشن طبیعت-هفت سین-چهارشنبه آخر سال-سال جدید-
نویسنده : تبریز قارتال
تاریخ : چهارشنبه 27 اسفند 1393
زمان : 09:20 ب.ظ
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
شادی شنبه 1 فروردین 1394 11:44 ب.ظ
خداوندا ، نمیدانم چه تقدیری مرا فرموده ای اما
برای دوستان من عطا فرما :
هزار و سیصد امید
هزار و سیصد و نود بهروزی
هزار و سیصد و نود و چهار لبخند زیبا
سال نو بر شما و خانواده محترمتان مبارک باد
بایراموز مبارک
تبریز قارتال پاسخ داد:
تشکور یاشا منده سیزه و خانوادیه یاخشی بیر ایل آرزولیرم...
قربانی -اسپیران شنبه 1 فروردین 1394 02:26 ب.ظ
آرزوم بودور غصه - غمین یوخ اولسون، اورک لردن دردلر گئتسین ، سئوگی پایئن چوخ اولسون! نوروز بایرامینیز موبارک اولسون قارتال قارداش همشه وار اولسون
یاشا

تبریز قارتال پاسخ داد:
ساغول قارداش اینشالله یاخشی ایل اولار
یاشا...
مهران جمعه 29 اسفند 1393 05:24 ب.ظ
سلام؛ وظیفه‌ی ما بود که زودتر تبریک عرض کنیم اما شما لطف کردین و پیشدستی کردین... من اون‌قدر مشغولم که همین الانم لپتاپ تو دستم دارم این‌طرف و اون‌طرف می‌رم عجب از این کارای نوروز :) بالاخره اینم شکر داره کاش همیشه عید باشه ما هم کار کنیم :) فرصت نکردم بشینم یه پست برای نوروز تو سایت بزارم اما انشالله تا شب حل می‌کنم... ممنون از یاد کردنتون؛ الله سیزی منه و بیزه و شهریمیزه و ائلیمیزه چوخ گؤرمه‌سین... بایرامیز گینه ده مبارک اولسون اوغورلی و داها توفیقلی گؤراخ بولزی تازا ایلده انشالله و ال-اله وئریب تبریزیمیزی دیری ساخلیاخ و اؤلومجول کیملیکلرینی ده دیریلداخ... ساغ‌اولون
تبریز قارتال پاسخ داد:
سلام اردات داریم خواهش میکنم... الان دم عید همه در تب و تاب هستن انشالله سال جدید سلامتی و شادی باشه ... انشالله در ایام عید و حال هوای بهاری شنب غازان و مردمش اگر تونستید یه گزارشی تهیه کنید... مرسی دا...
تشکور گوزل آرزو و سوزلریزدن تانری سیزی موتلو ائلسین...
تورک جمعه 29 اسفند 1393 04:34 ب.ظ
قارتال قارداش اوغوز بایرامی و ایل بایرامی سنه بایرام موبارک اولسون
تبریز قارتال پاسخ داد:
ساغول قارداش منده تبریک دییرم اوغوز بایرامی سیزلره... یاشا..
تبریزلی جمعه 29 اسفند 1393 03:09 ب.ظ
کلیپی زیبا
نوروز و ترکان
http://www.aparat.com/v/2r9k5
بایرامینیز اوغورلو
تبریز قارتال پاسخ داد:
تشکور سیزدن ایضافه ائلدیم ساغولون سیزده تبریک دییرم یاشایین...
deniz جمعه 29 اسفند 1393 01:08 ق.ظ
سلام
بعله سال 93 هم فردا شب دیگه می پیونده به تاریخ و جزء گذشته ها میشه ....
خدارو شکر خاطرات خوشی بود در کنار روز های وحشتناکش ، بعضی دستاوردها و بعضی درجا زدن ها ...
سر سال تحویلم منه بنده حقیرم دعا کنید منم متقابلا برای شما و همه دوستان دعا میکنم . اگه خواب نمونیم
خلاصه بدی خوبی دیدید ب بزرگواری خودتون ببخشید ... البته اینا همه تعارفه ، واسه عرفانی شدن کامنت مینوسم !

ایل بایرامیز موبارک اولسون

تبریز قارتال پاسخ داد:
سلام ...
اینها ولش عرفانی به چه درد من میخوره عیدی من کو؟! نمتونی ذهن منو منحرف بکنی! خخخخ
پریسا خانم بمن عیدی دادن اینها
http://8pic.ir/images/00nxblvnhvu7bzgjbz6b.jpg



سیزنده ایل بایرامیز موبارح اولسون...
مـشـــهــدِ امــروز پنجشنبه 28 اسفند 1393 11:59 ب.ظ
و باز گرمای ملایم و فرحبخش روز های آفتابی بهار در باغ و راغ و کشتزار ها به سبزه و گلها
و درختان بشارت میدهد تا از خواب سنگین زمستان بیدار شوند و روح تازه بخود گیرند
و آنگاه این نوای جانبخش را ساز بدارند . . .

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران و یگانه یادگار جمشید جم بر همه ایرانیان پاک پندار، راست گفتار و نیک کردار خجسته باد

اشکان عامل // www.mashhadtoday.ir
تبریز قارتال پاسخ داد:
سلام
من هم پیشاپیش عید بزرگ خدمت شما و دوستان و مشهدیهای عزیز تبریک میگویم و سال خوبی آرزو میکنم... ممنون از شما...
زیبایی های آذربایجان پنجشنبه 28 اسفند 1393 12:51 ب.ظ
یئنه گلیر نازلی باهار ، نازلی یاز
هامینین یازیسین بو ایل یاغلی یاز
جان ساغلیغی ، جیب وارلیغی ، اولوم آزمهریبان آللاهیم ، بئله یازی یاز.
تازا ایلینیز موبارک اولسون .
تبریز قارتال پاسخ داد:
عمرون باهار اولسون... ساغول چوخ گوزل...
سیزینده تازا ایلیز موبارح و سلامتلیخ اولسون ...
باغ پرندگان کرمانشاه/باغ گلها کرمانشاه پنجشنبه 28 اسفند 1393 11:46 ق.ظ
سلام
پیام نوروز این است
دوست داشته باشید و زندگی کنید ، زمان همیشه از آن شما نیست

kermanshahan20.blogfa.com

kermanshah29.blogfa.com

kermanshah39.blogfa.com
تبریز قارتال پاسخ داد:
سلام
ممنون از شما دوست عزیز سال توام با مهر و دوستی و آرامش داشته باشید... یاشا...
زادچهر پنجشنبه 28 اسفند 1393 02:31 ق.ظ






پیشاپیش عیدتون خجسته باد







دعوتید به خوندن دعای فارسی سره سال تحوبل


تبریز قارتال پاسخ داد:
ممنون و همچنین عید شما هم مبارک...
محسن چهارشنبه 27 اسفند 1393 10:07 ب.ظ
سلام
بهار آمدکه گل باز گردد / سرود زندگی آغاز گردد / بهار آمد که دل آرام گیرد / ز درد و غصه ها فرجام گیرد
پیشاپیش فرا رسیدن سال نو بر شما و خانواده محترمتان مبارک باد
وبلاگ ورزشی فوتبال و کوه
محسن بهبودی شهسواری
تبریز قارتال پاسخ داد:
سلام
بسیار زیبا ممنون منم پیشاپیش تبریک میگم... ساغولون...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
:: مسافران نوروزی در تبریز پایتخت گردشگری
:: شهروند لینک آذربایجانی 66 (عکاس آقای باقر محرمی)
:: عید نوروز یا ارگنه قون 1396
:: جشن نوروزگاه در بازار تاریخی تبریز
:: کشف های جدید در محوطه ارگ علیشاه تبریز
:: آداب چهارشنبه سوری ترکها ، تورکلرین چرشنبه دبلری
:: سفر نوروزی به نگین تمدن ایران زمین ، استان آذربایجان غربی
:: مرکز تجارت اطلس تبریز بعد از افتتاح
:: Urmia City Night in West Azerbaijan province
:: معضل حاشیه نشینی تبریز ، علل و راهکارها
:: روز جهانی زبان مادری و غربت زبان ترکی در ایران
:: درباره تبریز و آذربایجان - پست ثابت About
:: سالار ملی ، مجاهدت های باقرخان
:: غرفه تبریز در دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران
:: کفش تبریز و کمپین حمایت از کفشهای بومی
:: ثبت اصالت سفال آذربایجان در لیست اصالت یونسکو
:: دوربین تبریز لینک 67 (برف بهمن ماه 1395 در تبریز)
:: مدارس قدیمی در تبریز قطب علم پرور ایران
:: آشپزی و غذای خوشمزه آذربایجان
:: ثبت جهانی تابلو فرش سردرود تبریز
:: برج تاریخی آتش نشانی تبریز
:: طبیعت زیبای هوراند آذربایجان شرقی
:: گردش در دروازه آذربایجان شرقی ، شهرستان میانه
:: بیشترین مالیات کشور اذعان آذربایجانی ها
:: فرزندآوری و کودکان آذربایجان شرقی
:: روستای چراغیل و فرهنگ روستای قاضی جهان در آذرشهر
:: پروفسور محسن هشترودی و پروفسور لطفی زاده و پرفسور علی جوان
:: در آستانه سال نو میلادی و ارامنه تبریز
:: دوربین تبریز لینک 66 ( برف و زمستان در کندوان )
:: چله گئجسی در آذربایجان


 

شارژ ایرانسل

فال حافظ