تبریز ویکی لینکلر

 
رقص آذربایجانی 2 Azeri Dance
نظرات |

رقص آذربایجانی قسمت دوم

رقص های آذربایجانی از یک سری رقص های مختلف که از نسلی به نسل بعدی منتقل شده و در این پروسه توسعه یافته اند، شکل گرفته است. بعضی از این رقص ها در اصل جزء مراسم دینی یا جزئی از آمادگی های جنگی و دفاعی بوده است در هر صورت در حال حاضر از این رقص ها در مجالس مهم در آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان و در برگزاری برنامه های ورزشی وگردهمایی های فرهنگی استفاده میشود. رقص ملی آذربایجان ریشه در فرهنگ و تمدن غنی ملت آذربایجان دارد و جزئی از هویت مردم آذربایجان می باشد.

رقص آذربایجانی در موزه قاجار تبریز
موزه قاجار تبریز
رقص آذربایجانی برای سهند

سهند
رقص آذربایجانی برای دریاچه همیشه اورمیه
اصالت

در سرزمین آذربایجان، از دیرباز رقص با معنی و مضمون و در عین طراوت و دارا بودن جنبه حماسی و قهرمانی خود در مراسم پیش از شکار، مبارزه(شاخسی رفتن که در ماه محرم در بین مردم آذربایجان رواج دارد در اصل یک رقص و رژه نظامی بوده است که قبل از جنگ و مبارزه اجرا میشد) و در نهایت پیروزی و قدردانی از خدایان طبیعت و شکستن طلسم ها اجرا می شده است. در دورانی که انسانها، آفتاب، ماه، باد، آتش، آب، خاک، درختان و حیوانات را مقدس میشمردند و ستایش میکردند به رسم پرستش و نیایش طی مراسمی دست به انجام حرکات موزون میزدند.
رقص آذربایجان انواع مختلفی دارد. که به چند نوع از مهمترین و مرسوم ترین آنها اشاره میکنیم.

این آقا پسر چه قشنگ آذربایجانی میرقصد ... یاشاسین ...
[http://www.aparat.com/v/EBGgy]

رقص تواماً و بی واسطه در درون موسیقی حیات و تحول یافته است. در سرزمین آذربایجان، از دیرباز رقص با معنی و مضمون و در عین طراوات و دارا بودن جنبه حماسی و قهرمانی خود در مراسم پیش از شکار مبارزه و در نهایت پیروزی و قدردانی از خدایان طبیعت و شکستن طلسمها اجرا میشده است. در دورانی که انسانها، آفتاب، ماه، باد، آتش، آب، خاک درختان و حیوانات را مقدس میشمردندو ستایش میکردند به رسم پرستش و نیایش و عبادت طی مراسمی دست به انجام حرکات موزون میزدند. ستایش و حرمت آتش در شرق و بویژه در آذربایجان اهمیت زیادی داشت. آتش مظهر روشنایی‌گرما، محو کننده تاریکی بود. و به این اعتبار در ستایش قدرت آتش با انجام حرکات موزون با موسیقی، جشنهای خود را انجام میدادند. براین اساس است که نقشهایی ایجاد شده بر صخره های قوبوستان (نام محلی در نزدیکی شهر باکو در جمهوری آذربایجان) اهمیت حرکتهای موزون در نزد مردمی که در حد ۰-۸ هزار سال پیش میزیسته اند را نشان میدهد.

کودکان آذربایجانی
مردم تبریز

آزربایجان

عروسی

تکامل تدریجی رقص از گردش موزون و پریدن از آتش تا انجام مراسمی با فرمهای بدیع، حرکات ظریف، پانتومیم و تقلید و نقل، راه درازی را پیموده است. این سلسله از حرکات بامعنا،‌مفهوم و مضمون شکار، کمین، ردیابی، رماندن، گرفتن وجنگیدن و با تمثیلهایی چون فرا رسیدن بهار،‌بیداری طبیعت، کاشت، برداشت، برداشت‌ محصول، باغ چینی، صید ماهی، کومه سازی و در نهایت درحرکات موزون پهلوانی و حماسه های با شمشیر کوراوغلو، با سینه ای فراخ، با نگاهی به دوردست، مغرورو گاه آرام، گاه تند، پایکوبان، با پرشها و جهشهای سریع و نشانی از مهارتهای جنگی، باریتم تند طبل ها، به اوج میرسد.
زندگی مردم آذربایجان از دیرباز با رقص عجین بوده است. تاریخ انواع حرکات موزون در آذربایجان از نظر فرم و نحوه اجرا،‌به صورت انفرادی یا دسته جمعی، اعم از مردانه یا زنانه و تعداد ایفاکنندگان بقدری متنوع و مبسوط است که در فرهنگهای ترکی، کردی، ارمنی، گرجی و … با نامهای گوناگون تبلور یافته و در بسیاری از موارد حرکات موزون فرهنگهای مختلف در پایه مشترک و در جزئیات باهم تفاوت دارند. با این حال میتوان صدها نوع از حرکات موزون را بنابه نام محل یا فرد شهیر، مفهوم زبانی، نحوه اجرا بصورت حرکات موزون غنایی و لیریک پهلوانی و حماسی، مراسمی کمید و … تقسیم بندی کرد.

بانوی اصیل آذربایجانی
موزون
باکو
azerbaijan

آذربایجانی

دیدگاه هلن اریکسن درباره رقص بانوان آذربایجان :
آذربایجان یکی از جمهوری های قفقاز شوروی سابق بود. تعداد بسیاری از آذری­ها در شمال غربی ایران ساکن هستند. رقص بانوان در قفقاز به لحاظ حرکات دلپذیر دست، حرکات بیانگر باز و و قدمهای ظریف از دیگر رقص ها تمیز داده میشود. قدمهای ظریف ایفاگر رقص توسط دامن های بلند پوشیده شده و چنین می نماید که ایفاگر رقص به حالت شناور بر روی زمین جاری است. رقص ها گاهی غمگین، گاهی آتشین و بیشتر تغزلی است و بیانگر سرشت فاخر بانوان آذری است. رقصهای سولو و گروهی درعروسی و سایر مناسبتها اساسا ساده است.


انواع رقص آذربایجانی

یاللی:
با توجه به منابع در دسترس “یاللی از رقص های کوللکتیو(جمعی) قدیمی آذربایجان است که در بین اکراد، گرجی ها، ارامنه و برخی دیگر از فرهنگ های آسیای مرکزی به گستردکی انتشار یافته است.” منشا یاللی به طور دقیق مشخص نیست اما در رابطه با این رقص اولین اطلاعات و آثار را میتوان در تصاویر و طرح های صخره های قوبوستان و بعد از آن در منظومه “خسرو و شیرین” نظامی گنجوی یافت.
از یاللی های مشهور آذربایجان میتوان به اوزون دره (uzun dere )، جینیق جینیق (ciniq ciniq )، جئیران جئیران (ceyran ceyran )، قالادان قالایا (qaladan qalaya ) و … اشاره کرد. از یاللی در قسمتی از اپرای “کوراوغلو” ساخته اوزئییر حاجی بگلی، اپرای “نرگیز” ساخته مسلم ماقامایف، “گلشن” ساخته سلطان حاجی بگلی، اپرای “آزاد” ساخته جهانگیر جهانگیرلی، “قوبوستان کولگه لری” ساخته قاراقارایف و آهنگسازان روسی و بعضا اروپایی استفاده شده است.


قایتاغی:
این نوع رقص از مشهورترین، زیباترین و یکی از رقص های پر از شادی آذربایجان به شمار میرود. درباره منشا این رقص به یقین نمیتوان گفت که با قایتاقها در ارتباط است. حسن اف(محقق درباره رقص آذربایجانی) با تکیه بر اثر “گلستان ارم” عباس قولو آغا می نویسد: قایتاق کی از سه ایالت داغستان است و سپس به این نکته قناعت میکند که یکی از قبایل داغستان، قایتاق، آفریننده این رقص هستند. انواع مختلف قایتاغی دارای حرکات مشابهی هستند. قایتاق یک کلمه تورکی است. این رقص در آذربایجان با عناوین اوچ دوست، یئددی قارداش و اوغلانلار رقصی اجرا میگردد. از قایتاغی در آثاری از گلینکا، روبنشتین، برودین، نیازی، قلی اف، حاجی اف، رستم اف و برخی دیگر از آهنگسازان استفاده شده است.


آذربایجان

قارتال

کولی قاوال
به دست که آن را می نواخت و حیوانات خود مثل خرس (یا میمون) را وادار به پریدن و پشتک زدن و رقصیدن می کرد. کولی حرفه ای تکه چوبی را بر پشت میمون قرار می داد و اشاره می کرد که تماشاگران از جلویش رد شوند و خودش هم چنین ماهنی هایی میخواند:
آی یئری، میمون یئری.
داغلاری دولان یئری.
چوبان قویونا گئده‌ر
باهار بویونا گئده‌ر
چوبانین آج توخلوغو
نیشان قویونا گئدر
آی شله کوم، مایاللاکوم
و…

آسما کسمه
( Asma Kəsmə) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان و از قدیمیترین رقصهای مرسوم در عروسی می‌باشد.
نام گذاری آن به این دلیل است که عروس را به همراه صدای موسیقی «آسما کسمه» به خانه داماد می‌آورند وبا آن زنان مشایعت کننده عروس در مقابل او می‌رقصند. سرعت رقص آرام است. کمی افراط آمیز و بشکل پرشی است.

اجرای زنده موسیقی و رقص آذربایجانی از شبکه جام جم
[http://www.aparat.com/v/zs0gW]


رقص آبایی
(Abayı) از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی آذربایجان است.
این رقص در منطقه شکی و زاقاتالا آفریده شده است. در این منطقه به افراد میانسال «آبای» گفته می‌شود. این رقص عموما توسط مردان یا زنان میانسال اجرا می‌شود. آفریننده ملودی این رقص، آهنگ سازان شکی می‌باشند. کمی اغراق آمیز و کمیک است. سرعت رقص آرام است. این رقص قبلا در شهر شکی بصورت دسته جمعی اجرا می‌شد ولی بعداً تبدیل به رقص انفرادی شد.


آستا قاراباغی
( Asta Qarabağı) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقص در قره باغ بوجود آمده است. ترتیب حرکات رقص ثابت و سرعت آن آرام است.

آغیر قاراداغی
( Ağır Qaradağı) از جمله رقصهای فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
ملودی رقصی است که در قره داغ آفریده شده است. در شکی و زاکاتالا بسیار مرسوم است. سرعت اجرای آن آرام است.

عاشقانه

تبریز دانس

رقص اچ بادام بیر قوز
(Üç badam bir qoz) (بادام غنچه‌ای «چشمی» بازکن) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
اوچ بادام بیر قوز در زمانهای قدیم در شکی آفریده شده است و همراه با آواز ایفا می‌شود. تصنیف آنرا در آن دوره خوانندگان توانایی همچون جبار فرزند قارایاغدی و علی عسگر عبدالله یف خوانده‌اند.


آواری
( Avarı)  از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
منصوب به آواری‌های ساکن آذربایجان می‌باشد. رقص آواری بطور گسترده‌ای بین آذربایجانی‌ها متداول است. از سه قسمت تشکیل شده است. در ابتدا آرام بوده و به تدریج بر سرعتش افزوده شده و در نهایت به ریتم سریع لزگینکا می‌رسد.

آموزش کامل رقص آذربایجانی 1
[http://www.aparat.com/v/0mZpF]


آی بری باخ
در فارسی به معنی مانند ماه نگاه کن (به ترکی آذربایجانی: آی بری باخ/Ay bəri bax) از جمله قدیمی‌ترین رقص‌های فولکلوریک آذربایجان است که توسط خانمها اجرا می‌شود.

در “شکی” بر حسب عادت این رقص را در لباس ملی قدیم اجرا می کردند. به نظر می رسد که این رقص در اوایل به صورت یاللی اجرا می شده است. بر طبق گفته یکی از موسیقی دانان بزرگ شکی ” عباد فتح‌اللهئو” ، تطبیق ماهنی با رقص “آی بری باخ” در اوایل ” شئشه‌بیگ ” نامیده شده است. متن این ماهنی به صورت زیر بوده است:
پنجره‌دن داش گلیر، آی بری باخ بری باخ؛ خومار گؤزده‌ن یاش گلیر، آی بری باخ بری‌باخ؛ شئشه بگین قیزلاری، آی بری باخ بری باخ» و … اما الان “ آی بری باخ” را بیشتر به صورت ماهنی در مناطق مختلف آذربایجان می توان یافت و تقریبا اثری از رقص آن نمانده است!

رقص اوزون دره
( Uzundərə)از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
رقصی است بینهایت جذاب، ظریف و لیریک. در قره باغ و بین آق‌دام و روستای گوی تپه دره­ ای وجود دارد که آنرا «اوزون دره» می‌نامند. این رقص صرقا منحصر به این دره می‌باشد.

رقص اوچ نومره. دورد نومره. بش نومره. آلتی نومره
( Avarı) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
همه اینها ملودیهای رقص هستند که در نیمه دوم سالهای ۱۹۲۰ در باکو پا به عرصه ظهور نهاده است. این رقصها بخصوص «بش نومره» و «آلتی نومره» هنوز هم مشهورند. رقصهای «اوچ نومره» و «بش نومره» را که تمپو آهسته و ملودی حزین دارند خانمها اجرا می‌کنند. «دورد نومره» و «آلتی نومره» نیز تمپو نسبتا سریعی دارند و رقصهای سلیسی است که هم توسط مردان و هم توسط زنان رقصیده می‌شود.

آموزش کامل رقص آذربایجانی 2
[http://www.aparat.com/v/5zEua]


رقص انزلی
( Ənzəli) (به انگلیسی: Anzali) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
انزلی ملودی رقصی است که تقریبا در سالهای۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ در باکو آفریده شده است. نحوه اجرای آن آرام و بدلیل خصوصیت اجرای ملودی، بیشتر برای افراد مسن مناسب است. «انزلی» رقصی سنتی است. در ابتدای عروسی اجرا می‌شود. رقص «انزلی» را در اصل افراد مسن اجرا می‌کنند ولی جوانها هم می‌توانند آنرا اجرا نمایند.

آلچا گولو

( Alça gulu) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
در سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ در ناحیه شاماخی و توسط علی کریم اف ساکن روستای کاوالا آفریده شده است. در اصل توسط خانمها اجرا می‌شود. سرعت آن کمی سریع است.


رقص بنؤوشه یا رقص بنفشه
( Bənüvşə) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است و رقصی است بسیار ظریف.
این رقص در اصل توسط خانمها هم بصورت آرام و هم با سرعت تند اجرا می‌شود. در سال ۱۹۱۰ میلادی آفریده شده است.

سئوگی

محلی

رقص بریلیانت

( Birilyant) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقص دو نوع متفاوت دارد. اولی در سالهای ۱۹۲۰ الی ۱۹۲۲ در باکو آفریده شده، تمپو آن سریع بوده و ملودی آن بی اندازه پرشور است. توسط مردان اجرا می‌شود.
نوع دیگر آن فقط برای اجرای خانمها است. ملودی آن ظریف و آهنگ دار اجرا می‌شود. سرعت آن آرام است

رقص پهلوانی
( Pəhləvanı) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان و مختص پهلوانان جوان است.
این رقص در کوههای منطقه شکی پا به عرصه گذاشته و آهنگساز آن آبیلله جعفراوف بود. رقصی است با حرکات بسیار سریع و بی‌نهایت دینامیک. پهلوانان در این رقص بیش از اینکه قدرت خود را به نمایش بگذارند بیشتر مهارت و چابکی جوانی در معرض دید قرار می‌دهند. این رقص در بیشتر مناطق آذربایجان اجرا می‌شود.

آموزش کامل رقص آذربایجانی 3
[http://www.aparat.com/v/65ISs]

رقص توی

یا همان رقص عروسی ( Toy rəqsi) رقصی قدیمی، سنتی است که در نخجوان رقصیده می‌شود.
اقوام جوان عروس و داماد این رقص را در مقابل درشکه‌ای که عروس را می‌برد می‌رقصیدند. رقص شبیه «یاللی» است، قدمها به سرعت به یکسو برداشته می‌شود. در دست بیشتر کسانی که می‌رقصیدند مشعل سوزان دیده می‌شود.

رقص پهلوانی
( Turacı) از جمله رقص‌های قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقص تقریبا در اوایل قرن نوزدهم آفریده شده و به دراج پرنده شکاری زیبای کوهستانی اختصاص یافته است. موسیقی حزین و دلنوازی دارد. رقص تداعی کننده نحوه پرواز دراج است. همه حرکات ایفاگر رقص یادآور پرواز دراج و سیلان او در آسمان است.

رقص جنگی
( Cəngi) از جمله رقص‌های فولکلوریک مردم آذری است.
گاهی رقص جنگی نحوه راه رفتن جنگاور، همآورد خواهی، دعوت به جنگ را تداعی می‌کند. آفرینش این رقص به گذشته‌های دور برمی‌گردد.
رقص جنگی به لحاظ کاراکتر همانند زمره آثار موسیقی رقص قایتاغی و رقص هالای می‌باشد.

قفقازی

هنر

لزگی:
رقصی که با نام لزگینکا مشهور است و مانند رقص ملی لزگی ها (اقلیتی در آذربایجان آن سوی ارس که در فرهنگ آذربایجان استحاله شده اند) اجرا میشود. لزگی،حماسی، با وقار، پر تحرک و ریتمیک است که توسط مردان به صورت دست جمعی و با هنرنمایی تک تک ایفاگران با حرکاتی بدیع و گاه اکروباتیک، چرخش روی زانو ها و پرشها و همچنین به صورت دو نفری توسط زنان اجرا میشود. این رقص از رقص های قدیمی آذربایجان به شمار رفته و تداوم رقص آواری یا آباری آذربایجان است.لزگی تمامی ویژگی های جنگاوری ملت تورک آذربایجان را در خود حفظ کرده و مکمل رقص قایتاغی است.

رقص لاله
( Lalə) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی آذربایجان است.
این رقص که در گنجه آفریده شده است رقصی است باسرعت متوسط و مشخصه آن چابکی و سرعت آن است. معمولاً توسط دختران رقصیده می‌شود. حین رقص دستگاه مقامی نیز اجرا می‌شود و مجری رقص در جا با حرکت ظریف و روان دستها آنرا اجرا می‌کند.

رقص نازنازی
( Naznazı) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی آذربایجان است.
این رقص، رقصی است ظریف و روان مخصوص زنان. ملودی آن با تکرار سریع اصوات ملایم و زیبا و در بعضی اوقات، با لرزش صداها، غنی شده است. این لرزش برای مجری رقص نوعی چرخش آنی در جا را القا می‌کند و در عین حال برای آنان رقص ظریف، و راه رفتن با طنازی و یا حرکات مستقیم ظریف را ممکن می‌سازد.

آموزش کامل رقص آذربایجانی 4
[http://www.aparat.com/v/ap2iU]

واغزالی
(Vağzalı) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است.
ملودی بسیار ظریف و دلچسب، حرکات ظریف و نرم، این رقص را در بین توده مردم بطور گسترده‌ای متداول نموده است. عروسی را نمی‌توان یافت که در آن واغزالی شنیده نشود.
در حال حاضر ملودی این رقص فامیل عروس را مشایعت می‌کند.

میصری
(Misri) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
ملودی رقص میصری شبیه مارش است که در اصل ملودی عاشق‌های آذربایجان است. حرکات اجرا شده در این رقص، فشرده و سنگین، مغرور، کمی مشکل، بسیاری مواقع سریع و جلب نظر کننده است. این رقص مخصوصا در شکی، زاکاتالا و قره باغ بسیار مشهور است. سرعت رقص سریع و تند است.
میصری نام شمشیر عربی منسوب به کوراوغلو است.

خالاباجی
( Xalabacı) نامی است زنانه و از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است.
دو نام دیگر نیز دارد: «جیران بالا» و «قاچآی بالا». اگر چه هر سه یکی است ولی بیشتر با این نام متداول شده‌است. مولف ملودی این رقص خانم صونا اهل قره باغ می‌باشد. نحوه ایفای رقص کمی کمیک است. بیشتر، مردان و زنان مسن ایفاگر این رقص هستند. این رقص بطور گسترده‌ای متداول بوده و تکامل فراوانی نموده‌است.

آموزش کامل رقص آذربایجانی 5
[http://www.aparat.com/v/KMIWn]


چیت تومان
( Çit tuman)(شلوار از پارچه چیت، گلگلی) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
رقص چیت تومان رقص و آوازی است که به شکل گروهی اجرا می‌شود. این رقص عمدتا بصورت گروهی توسط خانمها، و در بسیاری موارد توسط خانمهای جوان رقصیده می‌شود. ساختار حرکات رقص شکل و حرکات تعریف شده و معینی ندارد و هر کس به نسبت استعداد خود می‌رقصد ولی کاراکتر حرکات همه اجرا کنندگان یکسان است.
این رقص در نیمه دوم قرن گذشته در نخجوان آفریده شده و تا این اواخر در این منطقه اجرا شده‌است.

رقص جامیش باغا گیردی
( Camış bağa girdi)(گاومیش برای چرا می‌رود) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است که در بسیاری از مناطق آذربایجان مرسوم است.
از نام این رقص چنین برمیاید که نامی تصادفی است. احتمال دارد که اولین مجری آن شخصی چاق بوده و دوستان او به شوخی چنین نامی را به رقص داده‌اند و نام رقص نیز چنین ماندگار شده‌است.
به هر حال وقتی این رقص قدیمی در گنجه رقصیده می‌شد کاراکتر کمیک آن دلیلی بر این فرضیه بود. در نخجوان و شاه بوز نحوه اجرای آن چندان کمیک نیست. در این منطقه معمولاً افراد مسن این رقص را ایفا می‌کنند. حرکات رقص وسیع، وبه شکل پرشی است.

رقص ساموخ
( Samux) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است.
در روستای ساموخ واقع در نزدیکی مینگچویر پا به عرصه ظهور نهاده است. در سال‌های اخیر به ندرت اجرا می‌شود. تمپو رقص آرام بوده و می‌تواند توسط زنان و هم توسط مردان اجرا شود.

پاریس

رقص مجسمه
( Mücəssəmə) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقص در عصر خود در مناطق جنوبی آذربایجان بسیار مشهور بود. در اصل رقص توسط افراد مسن اجرا می‌شود. مجری رقص با صدای آرام رقص شروع به دور زدن می‌کند. با دستها و بدن خود حرکات مختلف انجام می‌دهد. ناگهان صدای موسیقی قطع می‌شود. مجری رقص نیز ناگهان بی حرکت می‌ایستد و اگر منظور او خنداندن تماشاگران باشد سعی می‌کند در وضعیت عجیبتری متوقف شود.رقص مجسمه فقط توسط آقایان اجرا می‌شود.

رقص میرواری
( Mirvari) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است که در سالهای ۱۹۳۰ آفریده شده است و رقصی است بینهایت ملودیک و زیبا.
این رقص فقط توسط زنان اجرا می‌شود.

رقص ترکمه
( Tərəkəmə) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است.
ترکمه نام قومی است که از دیربازساکن آذربایجان بودند و آفریننده این رقص خود ترکمه ایها بودند. می‌توان گفت که ترکمه رقصی بسیار قدیمی است. نحوه اجرای این رقص دو نوع می‌باشد ولی هر دو نوع موسیقی یکسانی دارند. هم اکنون این رقص در بسیاری از مناطق آذربایجان متداول بوده و توسط گروههای حرفه­ای و آماتور رقص آذربایجانی اجرا می‌شود.

شادی

اوتلار دانس

رقص جیرانی
( Ceyrani) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
جیرانی رقصی است ظریف، زیبا و لیریک. به همین دلیل به رقص نام زیباترین و ظریفترین جاندار یعنی جیران (گوزن) را داده‌اند. «جیرانی» از جمله قدیمیترین رقص‌های آذربایجان است. در شوشا پا به عرصه ظهور نهاده است. رقص سرعت متوسطی دارد و در اصل توسط خانمها ایفا می‌شود؛ ولی در برخی مناطق مانند شکی توسط آقایان هم رقصیده می‌شود. این رقص اکنون هم مشهور است.

رقص جهری بی یم
(Cəhribəyim)(جهری به نخ ریسی از پشم گفته می‌شود) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقصی دسته جمعی است که فقط توسط زنان و دختران اجرا می‌شود. رقص در دو صف و توسط دو گروه اجرا می‌شود. گروه‌ها ضمن رقص، بعد از هر بند آواز به نوبت، با صدای بلند و بصورت کر جهری بی یم را تکرار می‌کنند. در رقص، عروس، داماد، خواستگاران، ساغ دوش، سول دوش و دیگران شرکت می‌کنند.

رقص چاتتادی
( Çattadı)(چاتتادی درواقع زهره ترکیدگی ا یا همان در حال بد مردن) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است که در شکی و زاکاتالا آفریده شده‌است. سرعت رقص آرام و آهسته‌است و در اصل توسط خانمها و در موارد نادر توسط آقایان اجرا می‌شد.

فرهنگ آذربایجان

رقص هماهنگ

رقص خان­‌چوپانی
( Xançobanı) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
در سده‌های ۱۸-۱۷ قبیله‌ای که از جنوب آذربایجان آمده بود در اراضی شیروان ساکن شد نام خود را «خان چوپانی» نامیدند. این رقص نیز که به افتخار آنان نامگذاری شده بود حال و هوای خاص قبیله را دارد. این رقص تقریبا در اواخر قرن گذشته آفریده شده‌است. «خان‌چوپانی» با تُندای (تمپو) سریع، به نحو پرشور، بسیار سریع، و با ترتیب حرکات هماهنگ اجرا می‌شود. این رقص را فقط مردان ایفا می‌نمایند.

رقص دارچینی
(Darçını) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقص، رقصی است که ملودی آن آرام و اغراق آمیز است. در بخش پرقدرت رقص صدای ضربها و کوبشها بوضوح قابل تشخیص است.

رقص ساری باش
( Sarıbaş)(مو زرد) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
رقص ساری باش رقصی است قدیمی که با تمپو سریع اجرا می‌شود. در منطقه قاخ بسیار مشهور است. در این منطقه توسط مردان و زنان اجرا می‌شود. رقص از لحاظ ترتیب حرکات پیچیده نمی‌باشد به همین خاطر هم توسط جوانان و هم توسط افراد مسن اجرا می‌شود.

رقص پا

هنر آذری

رقص زغالی
از جمله رقص‌های فولکلوریک و بسیار قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقص در شکی آفریده شده است. ملودی آن آرام، حزین و نغمه‌ای است. این رقص را فقط زن‌ها و به‌ویژه زن‌های جوان اجرا می‌کرده‌اند. «زغالی» به همراه تصنیف اجرا می‌شود. امروزه نه متن شعرها و نه ملودی رقص زغالی را کسی به خاطر می‌آورد و فقط نام رقص در اذهان مانده است.

رقص شالاخو
( Şalaxo) (به انگلیسی: Shalakho) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقص در میان آذربایجانیها پر طرفدارترین رقص مردانه است و همیشه با اشتیاق فراوان ایفا می‌شود. ایفا گران تمام استادی و مهارت خود را در رقص عرضه می‌کنند. رقص شالاخو از جمله قدیمیترین رقص‌های آذربایجان است.
در ردیف دستگاه ماهور موسیقی دستگاهی ایرانی نیز رنگی در ریتم ۶/۸ به این نام وجود دارد.

رقص شاهسونی
( Şahsevani) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
همانند رقص ترکمه و رقص خان­ چوبانی مخصوص ایل شاهسون بوده و موسیقی و رقص خاص خود را دارد که در سایر مناطق آذربایجان نیز متداول شده است و در نخجوان شهرت فراوانی دارد. ایفاگران این رقص را در مراسم عروسی با علاقمندی می‌رقصند. تمپو رقص آهسته بوده و آنرا افراد مسن ایفا می‌نمایند.

لباس عروس

آموزش رقص

رقص شکی
(Şəki) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
شکی در اصل نام بخشی در شمال جمهوری آذربایجان بوده و نام ملودی این رقص است.
رقص شکی در سال ۱۹۳۸ توسط احمد بیگ طاهراوف آفریده شده، سرعت آهسته داشته و مردانه است[نیازمند منبع].

رقص عنابی
( İnnabı) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
مخصوص خانمها بوده و در خانه زنان طبقه اشراف بوجود آمده است. در این رقص روسری یا چادر با زیور آلات گران‌قیمت، از جمله سکه‌های طلا، کهربا، مروارید و گردنبند طلا تزئین می‌شد. آهنگ عنابی بی اندازه ملودیک بوده و رقص آن ظریف و زیباست. رقص بر اساس حرکتهای روان و ظربف مجری رقص در حالی که صورت خود را به حالت شرم پوشانده اجرا می‌شود.

رقص قازاغی

( Qazağı) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقص در منطقه قازاخ آفریده شده است. رقصی است با حرکات جدید و پرشور به همین دلیل محبوب‌ترین رقص مردان است. چنین فرض می‌شود که قازاغی رقص جنگجویان است و هنگام رفتن به جنگ و یورش اجرا می‌شد. رقص به دلیل تنوع ترتیب و تکنیک آن، شامل حرکات پیچیده است که هر کدام از مجریان رقص قابلیتها و توانایی‌های خود را نشان می‌دهند.

رقص آذربایجانی

رقص کسمه
( Kəsmə)(بریدن) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقص ملودی ساده و در عین حال جذابی دارد. رقصی کمیک است که فقط توسط مردان اجرا می‌شود. در مناطق جنوبی متداول است. رقص کسمه‌ای که در قره باغ اجرا می‌شود دارای ملودی و نحوه اجرای متفاوتی است.

رقص وئلاچولا
(Velaçola) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقص در سالهای ۱۹۲۰ و در نزدیکی لریک و توسط آهنگساز روستای وئلاچولا آفریده شده است. موسیقی وئلاچولا به حدی چالاک و زیباست که حتی در دوردستها نیز متداول شده است. سرعت اجرای رقص آرام است.

رقص قوچعلی
( Qoçəli) از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی آذربایجان است.
این رقص به زندگی قوچو یا همان افرادی که باج سیبیل می‌گرفتند پرداخته و صفت مشخصه این رقص کمیک بودن آن است.
رقص قوچعلی مربوط به نحوه زندگی انگل مانند قوچوهای باکو قبل از انقلاب ۱۹۱۷ می‌باشد. این رقص تداعی کننده افرادی است که بی محابا دست به جنایت و قتل میزدنند و زندگی بی احساس و بی فایده‌ای داشتند.

دورنا

قدیمی

رقص قوفتا
(Qofta) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است که در باکو آفریده شده است.
این رقص مخصوص خانمها بوده و در اصل توسط خانمهای مسن اجرا می‌شود. مشخصه اصلی رقص سرعت کم آن و اجرا به همراه تصنیف آن است.

قیزیل گول
( Qızıl gül)(گل سرخ- محمدی-) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است که مابین سالهای ۱۹۳۰ الی ۱۹۴۰ در کل آذربایجان مرسوم بوده است.
این رقص، رقصی قدیمی است که سرعت آن متوسط بوده و در ترتیب حرکات رقص استواری و حتی کمی شرم وجود دارد. رقص قیزیل گول بیشتر در عروسی‌های شهری و توسط خانمها و دختران جوان اجرا می‌شود.

azeri

دریاچه ارومیه

رقص قیتقیلدا

( Qıtqılda) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است.
از جمله رقص‌های زنانه است که در باکو بسیار متداول بود. همراه با صدای کف زدنهای متناسب با ریتم، اجرا کنندگان این رقص در رابطه با موضوع نقش می‌گیرند. یکی از آنان نقش عروسی خجالتی و ترسو را دارد. ناگهان مادرشوهر وارد می‌شود، او از عروس ناراضی است و او را مداوم تهدید می‌کند. برای حمایت از عروس، خانمی وارد میدان می‌شود و سایرین یکی یکی به همین روش هنر خود را به نمایش می‌گذارند. به هر یک از اجرا کنندگان این امکان داده می‌شود که در چهار چوب نقش خود و در حد شایستگی برای رقص و به اندازه دلخواه نقش آفرینی نمایند.
این رقص توسط یک دسته از زنان ایفا می‌شود. منعکس کننده وضعیت زنان در زندگی عمومی همراه با طنز، حرکات خنده دار فراوان است. یکی پس از یکی دختران با رقص به نمایش می‌گذارند. از ویژگی‌های اصلی این رقص حرکات خفیف تا شدید و ناگهانی و جایگزینی سریعدر حرکت است. همچنین عشوه دادن، حرکات دست و شانه، چشم ابرو شکلک‌ها به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. زمان رقص شما فرصت ایجاد حرکت آزادانه را خواهید داشت.

رقص قیزلار بولاغی
(Qızlar bulağı) (=چشمه دختران) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
در نزدیکی نخجوان چشمه‌ای واقع شده است که دختران در این محل جمع شده و ضمن خواندن تصنیف و نواختن، می‌رقصیدند. این رقص از این محل پا گرفته و از آن زمان نیز چشمه نام قیزلار بولاغی را به خود گرفته است.
سرعت رقص متوسط، بسیار لیریک و ظریف است. ترتیب حرکات آن دور زدنهای زیاد و یا روانه شدن درطول یک خط می‌باشد.

دختر زیبای آذری

بری باخ

رقص کچی ممه‌سی
( Keçi məməsi، کئچی مه مه سی)(=پستان بز و یا نمی‌گذرد) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است.
پستان بز و یا نمی‌گذرد - رقص طیف گسترده‌ای از جشن‌ها و مراسم عروسیبه خصوص مردان است. رقصی که در شیروان محبوب است، به طور عمده در روستاهای باکو اجرا می‌شود. موسیقی بسیار زیبا و هماهنگ دارد. این رقص می‌تواند یک کمی آهسته و سریع اجرا گردد. این رقص به طور متوسط در دستگاه ماهور و بیات قاجار اجرا می‌شود. تاز ریتم به ریتم دیگر در موسیقی، می‌گذرد و بسیار سریع است و هماهنگی دارد.
گاهی اوقات این رقص به طور تصادفی "بز پستان" نامیده می‌شود، که با محتوایش مطابقت ندارد. در واقع، رقص "نمی‌گذرد Keç məməsi" نامگذاری شده است. ایفاگران رقص با یکدیگر به رقابت پرداخته و حرکات رقص خود را به زیبایی و انعطاف‌پذیری، نشان می‌دهند.

رقص کندیری
( Kəndiri)(کندیر= طناب) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
رقصی است سریع و مهیج با ریتم رقص قایتاغی که ملودی رقص در اواخر قرن گذشته در منطقه شکی آفریده شده است.
طناب (کندیر) درمراسم شادی مردمی منطقه شکی از جمله لوازم مورد استفاده ضروری است. طناب بازان٬استادی و مهارت‌های حرکتی خود را بر روی طناب نشان داده و عناصر رقص را نیز در حرکات خود داخل می‌نمودند.

مردانه

آذری دانس

رقص کوراغلونون قایتارماسی

( Koroğlunun qaytarması) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقص به دلیل اینکه رقص جنگ و جنگاوری است سرعت زیادی داشته و رقصی دینامیک می‌باشد. صدای بلند سرنا و سایر آلات موسیقی مجریان رقص را به سریعترین حرکات تشویق می‌نماید.

رقص گلین آتلاندی
( Gəlin atlandı) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقص، رقص سنتی مراسم قدیمی می‌باشد. رقصی است طولانی، با سرعت آرام و در عین حال بینهایت ملودیک. در منطقه جبراییل با آهنگ موسیقی آن عروس می‌رقصید. این رقص در عین زمان در منطقه شکی دارای موسیقی متفاوتی است، آنرا دوبار، هم هنگام رفتن برای آوردن عروس و هم هنگام وداع عروس با خانه پدری ایفا می‌کردند.

اجرا

nowruz

رقص دسمالی
( Dəsmalı) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است.
ملودی این رقص در سال ۱۹۳۲ توسط تار زن اهل نخجوان، نصیر نصیراف ساخته شده‌است. بسیار چالاک، شاد، و با تمپو پرشور نواخته می‌شود. در اصل این رقص توسط دختران اجرا می‌شود. در نخجوان گاهی توسط پسرها نیز اجرا می‌شود. رقص «دسمالی» در زمان خود بطور گسترده‌ای در آذربایجان و بخصوص در باکو مرسوم بود.

رقص سمنی

( Səməni) از جمله رقص‌های فولکلوریک و بسیار قدیمی اهالی آذربایجان است؛ ولی در حقیقت، فراتر از رقص، شادمانی سنتی است که بیشتر به آمدن بهار اختصاص یافته است.
رقص سمنی فقط توسط دختران و زنان اجرا می‌شود که با آواز همراهی می‌شود. رقص سمنی در کل آذربایجان متداول است.

دختر زیبا

آموزش

رقص رنگی
( Rəngi) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقص، رقص بسیار قدیمی خانم‌ها است که در گنجه آفریده شده و سرعت آن آرام است. وسعت حرکات و تنوع اشکال رقص، ویژگی خاصی به این رقص می‌بخشد.
گرچه اجرای این رقص به ندرت است ولی هنوز هم این رقص در نخجوان اجرا می‌شود.

رقص دارتما یاخام جیریلدی
(Dartma yaxam cırıldı) (=نزن یا در معنی واژه به واژه امروزی آسیاب نکن یقه‌ام پاره شد) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است.
این رقص، رقصی است کمیک و زمانی در شهر شکی و مناطق اطراف آن متداول بود ولی اکنون فراموش شده‌است.
«دارتما یاخام جیریلدی» آهنگی بود که با ملودی آن می‌رقصیدند.

خواننده

ترکمنی

چال پاپاق
( Çalpapaq) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
پاپاق نام کلاهی است که فقط پیرمردها استفاده می‌کردند. رقص نیز منحصر به آنها است. این رقص توسط پیرها، افراد مسن و زنان رقصیده می‌شود. سرعت رقص خیلی آهسته‌است. حرکات ریتمیک و کمی به نحو مبالغه آمیز است.

رقص گلین گتیرمه
(Gəlin gətirmə)(=عروس آوردن) از جمله رقص‌های فولکلوریک و بسیار قدیمی اهالی آذربایجان است.
رقصی است که در مراسم سنتی عروسی و قبل از اینکه عروس به خانه داماد برده شود در خانه عروس اجرا می‌شد. ریتم رقص بسیار متغیر بوده صدای موسیقی به سختی شنیده می‌شود. رقص گلین گتیرمه رقصی مهیج و وجد آور است.

azari

مردم آذری

قایتاغی
( Qaytağı) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است.
رقص قایتاغی رقصی است نزدیک به لزگینکا با گستردگی وسیع در منطقه آذربایجان.
حرکات رقص عبارت است از چرخشها و دور زدنهای فراوان، ترتیبات بی اندازه متنوع، از جمله پرشهای فراوان در حال ایستاده بر روی انگشتان پا، حرکات روان بدون حرکت شانه‌ها، گرفتن دستها بحالت مشت نیمه بسته، باز کردن یک بازو در حالی که بازوی دیگر نیمه بسته نگهداشته شده و در نهایت شباهت لباسها.

رقص یئرلی
( Yerli rəqs) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان و متداولترین رقص در مناطق زاکاتالا، گاخ و بالاکن با ریتم قایتاغی می‌باشد. ملودی آن از چندین بخش تشکیل شده است.

رقص آذری

هنر

رقص تامارا
( Tamara) از جمله رقص‌های فولکلوریک آذربایجان است.
تقریبا در سالهای ۱۹۱۷-۱۹۱۶ در باکو آفریده شده‌است. نام گذاری این رقص به افتخار هنرمند مشهور اهل سالیان و ایفاگر رقص‌های آذربایجان در عروسی‌ها، خانم تامارا بوده‌است. این رقص بسیار جذاب و لیریک بوده و در اصل توسط خانم‌ها و در بسیاری از مواقع توسط خانم‌ها و آقایان با تمپو آرام اجرا می‌شود. این رقص با آواز موسیقی مقامی آغاز می‌شود.

رقص گلین هاواسی
( Gəlin havası) از جمله رقص‌های فولکلوریک و بسیار قدیمی اهالی آذربایجان است.
در لنکران هنگام رفتن برای آوردن عروس می‌رقصیدند. موسیقی رقص جذاب و با سرعت آرام می‌باشد. پس از رساندن عروس به خانه داماد رقص گلین هاواسی بار دیگر اجرا می‌شود. این بار فقط مردان و زنان جوان می‌رقصند.

لزگی

رقص

رقص گول گز
( Gul gəz) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی و مشهورترین رقص‌های زنانه اهالی آذربایجان است.
موسیقی رقص را نوازنده نی، حسنعلی، اهل نخجوان در سالهای ۱۹۰۵ - ۱۹۰۴ آفریده است. «گول گز» نام همسر حسنعلی بود. رقص نیز به افتخار او «گول گز» نامیده شده است.
این رقص را با صدای حزین و لیریک موسیقی بصورت روان و حرکات مداوم و ظریف می‌رقصند و مدت زیادی، بخصوص در مراسم‌های عروسی باکو و نخجوان متداول بود.

رقص گولمه یی
( Gulməyi) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است که در مراسم حنابندان عروسی توسط دوستان و فامیل عروس اجرا شده و فرم این رقص بصورت رقص یاللی است.

یاللی

اویناما

رقص هِراتی
( Heyratı) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
رقصی رغبت انگیز و قدیمی است که به لحاظ ریتم مارش مانند و تنوع نحوه اجرا قابل توجه‌است. هراتی در عصر خود از جمله رقص‌های بسیار متداول در گنجه بود. جوانان مطابق ملودی هراتی حرکات موزون مناسب را آفریده­ اند و آنرا یاللی نامیده‌اند. کاراکتر رقص، جوانمردی و جسارت است. ریتم سلیس آن باعث معرفی و شناساندن آن در همه آذربایجان شده‌است.

رقص گل بـِه
( Heyva gülü، هئیوا گولو) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
ملودی رقص گل به معاصر بوده و مولف آن علی کریم اف است. در سایر مناطق آذربایجان خصوصا در شاماخی، آستارا و نخجوان بسیار مشهور است. نحوه اجرای رقص سولو (انفرادی) بوده و فقط توسط خانم‌ها ایفا می‌شود. حرکات ملایم، با انعطاف و با معنی است.

نقاشی تبریز

نوستاژیک

رقص یالی
( Yallı) رقص مردمی بسیار قدیمی و بسیار مرسوم اهالی آذربایجان است.
شکل اولیه و ابتدایی یالی به شکل مراسم سنتی بود که در اطراف آتش، منبع گرمی، نور و غذای گرم انجام می‌شد. در چنین مراسمی سنتی آتش را که تبدیل به الهه شده بود، نیایش می‌کردند. یالی با سرعت آرام و سنگین شروع شده و با قدم‌های سریع که به شکل دویدن است، با سرعت سریع پایان می‌­یابد. در آذربایجان صدها نوع یالی وجود دارد.

رقص اون دورد نومره
(On dörd nümrə) از جمله رقص‌های فولکلوریک قدیمی اهالی آذربایجان است.
این نام گذاری (شماره ۱۴) به دلیل شماره ردیف رقص است. این رقص ملایم، با سرعت آرام و به نحو حزین توسط مردان و زنان اجرا می‌شود.



مرتبط با : آذربایجان * تورک سئسه لینک
برچسب ها : آموزش رقص-فرهنگ مردم آذربایجان-رقص آذری-azerbaijan-آذریها-رسوم محلی-آذربایجان-
نویسنده : تبریز قارتال
تاریخ : سه شنبه 11 فروردین 1394
زمان : 05:22 ب.ظ
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
پریسا یکشنبه 16 فروردین 1394 12:42 ق.ظ
ممنون از این همه لطف!!!
تبریز قارتال پاسخ داد:
خواهش میکنم باز هر کمکی از دستم بر بیاد دریغ نمیکنم بگین حتما منم که یک تورک بزرگوارم...
پریسا یکشنبه 16 فروردین 1394 12:23 ق.ظ
پس منو تو بانکتون استخدام می کنید؟؟؟؟
تبریز قارتال پاسخ داد:
باید در آزمون شرکت کنید! اگر هم جا باز شد حتما براتون یه پارتی بازی میکنم!
پریسا شنبه 15 فروردین 1394 10:42 ب.ظ
ﯾﮏ ترک ، ﯾﻪ ﺍﺻﻔﻬﺎﻧﯽ، ﯾﻪ ﺷﻤﺎﻟﯽ ﻭ ﯾﮏ ﺗﻬﺮﺍﻧﯽ ﺗﻮﯼ ﮐﺎﻓﯽ ﺷﺎﭖ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﯿﮑﺮﺩﻧﺪ؛
ﺗﻬﺮﺍﻧﯽ: ﻣﻦ ﯾﮏ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻋﺎﻟﯽ ﺩﺍﺭﻡ، ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻡ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﻠﯽ ﺭﻭ ﺑﺨﺮﻡ!
ﺍﺻﻔﻬﺎﻧﯽ: ﻣﻦ ﺧﯿﻠﯽ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪﻡ ﻭ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻡ ﺷﺮﮐﺖ ﺑﻨﺰ ﺭﻭ ﺑﺨﺮﻡ!
ﺷﻤﺎﻟﯽ: ﻣﻦ ﯾﻪ ﺷﺎﻫﺰﺍﺩﻩ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪﻡ ﻭ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻡ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺎﯾﮑﺮﻭﺳﺎﻓﺖ ﻭ ﺍﭘﻞ ﺭﻭ ﺑﺨﺮﻡ!
سپس ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﺗﺎ ترکه ﺻﺤﺒﺖ کنه،
ترکه ﻗﻬﻮﻩ ی ﺧﻮﺩشو ﻫﻢ ﺯﺩ،
ﺧﯿﻠﯽ ﺑﺎ ﺣﻮﺻﻠﻪ ﻗﺎﺷﻖ ﺭﻭ ﺭﻭﯼ ﻣﯿﺰ ﮔﺬﺍﺷﺖ،
ﯾﻪ ﮐﻢ ﻗﻬﻮﻩ ﺧﻮﺭﺩ،
ﯾﻪ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺍﻭﻧﺎ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ
ﻭ ﺑﺎ ﺁﺭﺍﻣﯽ ﮔﻔﺖ:
"ساتمیرام !!!!!"
یاشاسین ترک
تبریز قارتال پاسخ داد:
ممنون از این نوشته چون اون ترک من بودم!
هه‌ورامان چهارشنبه 12 فروردین 1394 03:19 ب.ظ
ساڵێ تازێ و ئامای وه‌هاری پێروزه‌تا‌ بۆ

ساڵی نێو و هاتنی به‌هار پێروزتان بێت

سال نو و‌ آمدن بهار برشما مبارک باد
تبریز قارتال پاسخ داد:
تشکور بایرامیز موبارک اولسون...
ممنونم عیدتان مبارک باشد...
زیبایی های آذربایجان چهارشنبه 12 فروردین 1394 11:49 ق.ظ
بسیااار عالی و کامل...مرسیلر
تبریز قارتال پاسخ داد:
ساغولون انشالله همیشه اصیل و شاد آذربایجانی باشید...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
:: سلام به شهریار
:: فولکلور ترانه های آذربایجان
:: دوربین تبریز لینک 73 (شهرک زعفرانیه تبریز)
:: حكیم ملا محمد فضولی
:: عکس با لباس اصیل آذربایجان
:: دوربین تبریز لینک 72 ( سفر به زنوز و زیبایی های آن )
:: درباره تبریز و آذربایجان و اخبار About and News
:: روستاهای تاریخی حماملو و اویلق و کرینگان ورزقان
:: افتتاح مرکز همایشهای بین المللی خاوران تبریز
:: پرفسور لطفی زاده ریاضیدان و دانشمند بزرگ آذربایجان
:: تبریز 2018 را مثل خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی باشیم
:: کویر قوم تپه آذربایجان
:: شهروند لینک آذربایجانی 69 (عکاس آقایان انصارین و عزیزی )
:: زیر پوست شهر تبریز ، "ژن" نامرغوب یا بی پولی
:: توریسم و اهمیت آن برای اقتصاد شهر
:: Richard I'Anson and trip to Tabriz
:: جشنواره قیزیل گول یا گل محمدی آذربایجان
:: اردبیل و تماشای تاریخ و طبیعت
:: رقص های آذربایجان آمیخته با هنر و فرهنگ غنی
:: پیاده محوری لازمه شهر تاریخی توریستی تبریز
:: شهروند لینک آذربایجانی 68 ( غذاهای کدبانوی آذربایجان )
:: گردشگری با چادرهای اوبا عشایری در آذربایجان شرقی
:: شب قدر و شعر علی
:: جوانان خیر تبریزی بجای حج به گلریزان اهدا کردند
:: هتلهای ارزان قیمت برای مسافران تبریز
:: سوغات آذربایجان غربی و اورمیه
:: جلیل مثنی سماور ساز با مس تبریز
:: دوربین تبریز لینک 71 ( گلجار و دویجان مرند )
:: قدرتمندی زبان ترکی
:: شهروند لینک آذربایجانی 67 (عکاس آقای ایرج خانی)


 

شارژ ایرانسل

فال حافظ