تبریز ویکی لینکلر

 
تب سرد تبریز 2018
نظرات |

تبریز هنوز برای 2018 تب نکرده است!


چند روز چند هفته چند ماه دیگر تا سال 2018 میلادی باقی مانده ، سالی که تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی که نزدیک به یک میلیارد جمعیت دارند را میزبان خواهد بود البته اگر اتفاق خاصی (سیل، زلزله، جنگ،ناتوانی، پشیمانی و..)  نیفتد!

این شاید فرصتی استثنایی برای تبریز و همه کشور ایران باشد تا خودی نشان دهد ولی تا همین الان که این مطلب را مینویسم هیچ اراده جمعی و عملی برای استفاده از این مهم دیده نمیشود.
شعار زدگی برای 2018 تنها چیزیست که تا حالا دیده ایم حتی از برنامه های مدون و جامع میراث فرهنگی کشور، شهرداری تبریز، رسانه ملی، استانداری آذربایجان شرقی و دیگر عوامل، چیزی دیده نمیشود!

مسجد

حتی داخل کشور و چه داخل استان برای تبریز 2018 تبلیغ و معرفی نمیشود چه رسد به کشورهای یک میلیاردی اسلامی!!!

زیرساختها (اقامتگاهی، حمل و نقل، تفریحی و گردشگری) برای میزبانی 2018 کافی نیست هرچند برنامه های گردشگری باید برای دراز مدت تبیین و دائمی مثل باکو و استانبول و دوبی و غیره باشد ولی تا همین 2018 ما چیزی که امیدبخش باشد فعلا ندیده ایم. اگر توجیه افتتاح امثال هتل کایا لاله میباشد که باید گفت آن پروژه به چندین سال قبل میگردد و ربطی به 2018 ندارد آنهم با کمبود اقامتگاه و هتل!

حتی دیگر شهرهای استان مانند (جلفا، مرند، مراغه، میانه، بناب، اهر و..) و همچنین استانهای همجوار آذربایجان (اردبیل ، ارومیه ، زنجان) هم هنوز در خواب شدید بسر میبرند درحالیکه همگی ظرفیتهای بسیار گردشگری (طبیعی، تاریخی، صنایع دستی)  برای استفاده حداکثری از این فرصت را دارند ولی هیچ امکانات و برنامه برای آنها هنوز تعریف نشده است!
شهروندان و میزبانان شهر تبریز هم هنوز آمادگی لازم ندارند و آموزشها و فرهنگسازی توریستهای کشورهای دیگر برای آنها تعریف نشده است.

اینستاگرام

تب تبریز برای 2018 هنوز سرد است و در شهر و بین مردم هنوز بیش از 500 روز باقی مانده آن شور و هیاهو و هیجان دیده نمیشود!
باید دید چه زمانی مسئولان و حتی خود مردم درک خواهند کرد که تبریز میتواند بهترین در زمینه گردشگری و فرهنگ با اینهمه پتانسیل باشد :
1- پتانسیل فرهنگ و اجتماع ایرانی - آذربایجانی مردم تبریز
2- آداب و رسوم و اصالتها و موسیقی و رقص خاص آذربایجانی
3- صنایع دستی و غذاها و سوغات بسیار غنی و متنوع تبریز
4- شهرها و استانهای همجوار تبریز پر از ظرفیت توریستی
5- اماکن و آثار تاریخی و باستانی بیشمار تبریز و آذربایجان : ایران کوچک
6- طبیعتی با آب و هوایی مطلوب و کوههای سر بفلک و رودها و جنگل و دشتهای متعدد

شاید فرصت 2018 هم براحتی برای همگی ما از دست برود و سپس مثل همیشه به بررسی علل ضعف و پشیمانی آن بپردازیم چیزی که عادت ما ایرانیان است!

تصاویر از اینستاگرم تبریز 2018 انتخاب شده است.
https://www.instagram.com/tabriz2018

اینستاگرام تبریز ویکی لینکلر
https://www.instagram.com/tabrizlinks


2018

تبریز 2018 ویترین تمدن ایران
سیاست های آموزشی و صنعتی کشور طوری است که آینده ی شغلی دانشجویان جهانگردی در هاله ای از ابهام قرار دارد. با این حال عزم راسخی برای معرفی تبریز 2018 در بین دانشجویان دیده می شود. تبریز 2018 می تواند ویترین تمدن چندین هزار ساله ایران بوده و ظرفیت ارائه ی فرهنگ ایرانی و اسلامی قلمداد گردد. مثل همیشه برای چنین موضوع مهمی، مردم چند گام جلوتر از مسئولین بوده و گروههای خودجوش مردمی اقدامات موثری برای فرهنگ توریست پذیری انجام می دهند.

برای تبریز 2018، دستاوردهای فرهنگی و اقتصادی شهر باید تقویت شده و زیرساختها فراهم گردد
برای چنین هدفی باید دستاوردهای فرهنگی و اقتصادی شهر تقویت شده و بسترهای مناسبی جهت معرفی مشاهیر و بازدید از مناطق توریستی استان فراهم گردد.

دانشجوی رشته ی مدیریت گردشگری می گوید: تبریز بلحاظ جاذبه و وجود آثار تاریخی کامل است اما صرفا وجود جاذبه تامین کننده ی گردشگر محسوب نمی شود.

انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 موضوعی است که همه ی دستگاههای استانی،شهری و حتی ملی را برای تحقق این مهم به تکاپو واداشته است.
در این میان، تشکل های دانشجویی مرتبط با جهانگردی و گردشگری، نقش بسزایی برای معرفی و مطالبه گری در تامین زیرساخت های لازم جهت به فعلیت رساندن تبریز 2018 ایفا می کنند.

بازار

کشورهای اسلامی


به همین منظور با دو تن از اعضای کمیته ی دانشجویی تبریز 2018، متشکل از دانشجویان گردشگری دانشگاه تبریز، گفتگویی داشتیم که متن آن به شرح ذیل می باشد:

محمدباقر محمدی:
درآمد گردشگری بیروت 3برابر درآمد نفتی ایران

صنعت گردشگری، ظرفیت بسیار عظیمی برای رشد و شکوفایی کشور محسوب شده و توانایی تسری به حوزه های مختلف را نیز در اختیار دارد. با مقایسه ی درآمد گردشگری کشورهای مختلف می توان به این ظرفیت پی برد. طوری که تنها درآمد گردشگری بیروت 3برابر درآمد نفتی ایران بوده است. در این میان، دانشگاه و متخصصین امر گردشگری نقش مهمی را بر عهده دارند.

صنعت گردشگری


درصورت اهتمام مسئولین، تبریز 2018 به شکوفایی مناطق محروم نیز می انجامد
انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، در صورت اهتمام مسئولین می تواند به رشد و شکوفایی مناطق محروم نیز بیانجامد. زیرا که بسترهای بسیار مناسبی در امر زیباسازی شهر و پیشرفت شهرنشینی فراهم خواهد شد.
البته این موضوع نگاه طبقاتی نداشته و پر کردن شکاف طبقاتی، مولفه های اقتصادی و اجتماعی فراگیری را می طلبد.  کانون گردشگری دانشگاه تبریز برای معرفی تبریز 2018، همایش بزرگی در نظر گرفته که با موافقت مسئولین دانشگاه برگزار خواهد شد.

پنیر لیقوان

غذا

رستوران

محدودیت های غیراصولی برای تورهای گردشگری
دانشجویان گردشگری مورد کم لطفی قرار گرفته اند. محدودیت های غیر اصولی و عدم حمایت مالی برای برگزاری تورهای گردشگری یکی از آفات این رشته می باشد. این نقیصه جهت اصلاح باید در دستور کار مسئولین دانشگاهی قرار گیرد.طبق برنامه ریزی های انجام شده و با گسترش کمی و کیفی کانون گردشگری، مسئولین در برابر مطالبات دانشجویان پاسخگو خواهند شد.

فرشاد شال فروش:

اصلاح گردشگری کشور ناامن بلژیک در برابر انفعال گردشگری کشور امن ایران

صنعت گردشگری، با 45 رشته ی تحصیلی مرتبط بوده و بستر بسیار مهمی برای پیشرفت علمی و اقتصادی کشور بشمار می آید. بهره وری و اهمیت این صنعت طوری است که کشوری مثل بلژیک پس از آسیب پذیری در حملات تروریستی اخیر دست به اصلاحات گردشگری زده است. این درحالی است که اکثر گردشگران خارجی از امن ترین کشور منطقه یعنی ایران به شکل های واهی هراس دارند. این مسئله نشان دهنده ی اینست که سیاست گذاری در زمینه ی گردشگری بسیار ضعیف می باشد.


5 دلیل روشن برای انتظار نامعقول افزایش گردشگری در تبریز 2018

در شرایط فعلی، انتظار توریسم و افزایش گردشگری در سال 2018 برای شهری مثل تبریز یک انتظار نا معقولی است. دلایل مختلفی می توان برای این فرضیه شمرد:  
1. توریست های مطرح جهانی و منطقه ای از شعار تبریز 2018 آگاهی نداشته و اطلاع رسانی در این امر بسیار ضعیف است.  
2. تبریز به لطف کندوان از گردشگران ایرانی و خارجی بهره برده و تبریز به ما هو تبریز از زیرساخت های گردشگری محروم می باشد. البته تبریز بلحاظ جاذبه و وجود آثار تاریخی کامل است اما صرفا وجود جاذبه تامین کننده ی گردشگر محسوب نمی شود.   
3. زیرساخت فرهنگی شهر تامین نشده و سبک زندگی نا مناسب،رانندگی های غیرقانونی و متلک پراکنی به گردشگران بیداد می کند.   
4. امنیت آثار تاریخی حفظ نشده و در آثاری با قدمت 7هزار ساله، همچنان اسم نویسی مشاهده می گردد. به عیان می توان اشک های آثار تاریخی همچون ارک را ملاحظه کرد.    
5. هدایت های گردشگری از پایتخت به سمت تبریز ضعیف بوده و گردشگران بیشتر به شهرهایی مثل، کاشان،شیراز سفر می کنند. درحالی که تمدن و آثار تاریخی و فرهنگی حداقل از دوره سلجوقیان تا قاجاری شهرهای بسیاری مثل شیراز و کاشان و اصفهان و تهران و کرمان و سمنان و حتی آتشکده های دوره های باستانی ایران از تبریز نشات گرفته است.

نگارگری

نگارخانه

مینیاتور

مسئولین هیچ برنامه ای برای از بین بردن شکاف طبقاتی ندارند

من بچه ی پایین شهرم و  واقعیت اینست که گل قبرستان از گل گلستان ارزش بیشتری دارد. اما مسئولین شهری و استانی هیچ برنامه ای برای از بین بردن شکاف طبقاتی فرهنگی و اقتصادی شهر ندارند. برای مثال در شب های نیمه شعبان و یا مناسبت های دیگر، شهرداری های بالا شهر اکثر خیابان های اصلی را چراغانی می کنند، اما در پایین شهر مردم به صورت خودجوش دست به تزئیین و چراغانی می زنند. هیچ سیاستی برای اشتغال زایی جوانان پایین شهر وجود ندارد. مجتمع های تجاری در مناطق مختلف به صورت سرطانی در حال گسترش هستند. این درحالی است که سرمایه ی چنین مراکزی برای اشتغالزایی نیز از جیب بالاشهری ها تامین شده و سرِ پایین شهری ها نیز بی کلاه می ماند. مدام از فرهنگ صحیح رانندگی سخن به میان می آید اما دریغ از یک خط کشی راهنمایی در خیابان های پایین شهر! با این شرایط انتظاری برای درک تبریز 2018 از مردم پایین شهر نیست.

کمپین" با مسئولیت برانیم"
بنده در شبکه های مجازی کمپین" با مسئولیت برانیم" راه اندازی کرده و با گروه همفکری آذربایجان " آز پلاس " درصدد اشاعه ی فرهنگ صحیح رانندگی به مردم شهر هستم تا بلکه مولفه ای از مولفه های فرهنگی و اجتماعی تبریز 2018 تامین گردد. البته این اقدام رسانه ای کافی نبوده و عزم و جزم مسئولین را می طلبد.

انتقاد از سیستم آموزش گردشگری
رشته ی گردشگری در کشورهای خارجی در عرض 2.5سال به اتمام می رسد اما در ایران باید 4سال عمر دانشجو صرف گردد. با توجه به شرایط آموزشی، دانشجویان این رشته در ایران به تدریج به بیهوده خوانی عادت می کنند. ما باید 6 واحد درس با گرایش های مختلف اقتصاد را پاس کنیم. اما در خارج از کشور 2 واحد پاس می کنند. رشته های من درآوردی در زیر مجموعه ی صنعت گردشگری افزون شده است. این در حالی است که در اروپا این رشته ها تنها در سه واحد خلاصه گشته اند. ویژگی رشته ی گردشگری طوری است که باید در خارج از دانشگاه و در خانه های تاریخی و موزه ها تدریس شوند اما همه ی صنعت گردشگری در ایران به کلاس های دانشگاه خلاصه شده اند.

عینالی

دانشکده هنر

برای تبریز 2018 چه کارهایی انجام می‌شود؟

یک استاد دانشگاه که عضو شورای سیاست گذاری تبریز 2018 هم می‌باشد، معتقد است انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید بود و اکنون باید تمامی دستگاه‌ها و مردم برای این رویداد بزرگ آماده شوند.

 غلام‌حسین " کریمی" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، خواستار همه گیر شدن رویداد تبریز 2018 شد و اظهار کرد: برخی اقشار جامعه و حتی در بعضی موارد قشر تحصیل کرده جامعه نیز با این رویداد بزرگ و اهداف آن آشنا نیستند.

وی در خصوص روند انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری در سال 2018، گفت: سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در راستای همگرایی 57 کشور اسلامی که بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارند، تشکیل شده که توسعه صنعت گردشگری کشورهای اسلامی یکی از بخش‌های مورد تأکید این سازمان است.

کریمی افزود: در نشست دوره‌ای کشورهای اسلامی در سال 2013 شهر بیت المقدس، قونیه، مدینه و یک شهر از ایران به ترتیب هر کدام به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال‌های مختلف معرفی شدند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه رقابت بین دو شهر تبریز و یزد برای انتخاب شدن به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 وجود داشت، اقداماتی در تبریز و یزد انجام گرفت و پکیجی از قابلیت‌های دو شهر و وضعیت آن‌ها در زمینه های مختلف، تهیه و تقدیم تیم داوری سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی شد که در نهایت بعد از تلاش‌های فراوان در دوم دیماه سال 94 با رأی اکثریت وزرای عضو این سازمان، تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تبریز 2018 فرصت طلایی است که امکان دارد هر 50 سال نصیب یک شهر از کشور ایران شود، به خاطر همین، ضروری است از این شرایط برای پایه‌ریزی صنعت پویا و سودآور گردشگری بهره ببریم.

صنایع دستی

سفال

صنایع دستی

کفش

قدم زدن در تبریز، همچون سیر در تاریخ است
وی با عنوان اینکه آثار تاریخی تبریز منحصر بفرد است، اظهار کرد: قدم زدن در تبریز همچون سیر در تاریخ است و آثار مرتبط با تمامی ادوار تاریخ در این شهر وجود دارد که این ویژگی تبریز را با دیگر شهرهای ایران متمایز کرده است.

به گفته کریمی، بازار تبریز، کلیسای سنت استپانوس و وقف نامه ربع رشیدی ثبت جهانی شده‌اند، همچنین روستای کندوان که در مسیر جهانی شدن قرار دارد، از ظرفیت‌های ویژه گردشگری تبریز به شمار می‌روند.

وی توسعه پایدار را لازمه جذب گردشگر دانست و خاطرنشان کرد: شهری که به دنبال جذب گردشگر است، باید از نظر زیرساختی، محیط زیست، بهداشت، ناوگان حمل و نقل عمومی، آموزش عمومی و ... آماده استقبال از گردشگران باشد.

وی با عنوان اینکه مردم تبریز تاکنون اثرات اقتصادی گردشگران را به طور ملموس احساس نکردند، گفت: برای توسعه گردشگری باید در نظام مدیریت تغییر ایجاد کنیم؛ بطوری که دولت به عنوان سیاست گذار و ناظر عمل کند و بخش خصوصی نصدی‌گری امور را برعهده گیرد.

موزه قرآن

گردشگری اسلامی

امامزاده

کریمی اظهار کرد: شورای سیاست گذاری تبریز 2018 با ریاست شخص استاندار و با حضور دستگاه‌های مختلف همچون شهرداری تبریز، اداره کل میراث فرهنگی استان، بخش خصوصی، اتحادیه‌ها، تشکل‌های گردشگری و ... تشکیل شده است، همچنین کمیته‌های مختلف همچون، کمیته زیرساخت‌ها، آموزش، سرمایه گذاری، نظارت و ارزیابی، فرهنگی اجتماعی، تبلیغات و ... تشکیل یافته‌اند و گزارش پیشبرد برنامه‌ها را به طور مستمر در جلسات شورای سیاست گذاری عنوان می‌کنند.

وی آموزش اقشار مختلف جامعه برای میزبانی هر چه بهتر از گردشگران را یکی از برنامه‌های مهم شورای سیاست گذاری اعلام کرد و افزود: در این راستا ارائه آموزش‌های لازم برای افراد مرتبط با گردشگران همچون تاکسیرانان، دهیاران، عوامل راهنمایی و رانندگی و ... آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه ستاد تبریز 2018 داخل مجموعه شهرداری تبریز هم تشکیل یافته است، اظهار کرد: موضوع گردشگری با مدیریت شهری عجین شده است و شهرداری تبریز هم علی رغم محدودیت‌هایی که دارد، علاقه‌مند به توسعه صنعت گردشگری است

ابنیه

اماکن تاریخی

کریمی با اشاره به اینکه سند تبریز 2018 تدوین شده و وظایف دستگاه‌ها به طور کامل تفکیک و مشخص شده است، اظهار کرد: نقش شهرداری تبریز در این سند ویژه است، اما کسی از شهرداری انتظار معجزه ندارد و معتقدم اگر شهرداری وظایفش همچون، اصلاح آسفالت معابر، زیباسازی شهر، نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری، تجهیز پارک‌ها، حل مشکلات سرویس بهداشتی‌ها و ... را به نحو احسن انجام دهد، تبریز میزبانی شایسته‌ای در سال 2018 خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم تبریز 2018 بهانه‌ای است تا مسئولان و شهروندان آذربایجان‌شرقی به خود تکانی داده و حرکت عظیمی به سمت توسعه صنعت پویای گردشگری گام بردارند و این حرکت هم آغاز شده و مردم در فضای مجازی کمپین‌های میزبانی از گردشگران راه انداخته‌اند و به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

شکلات

هریک از جاذبه‌های گردشگری استان همچون چاه نفت با ارزش هستند
وی با بیان اینکه هریک از جاذبه‌های گردشگری استان همچون چاه نفت با ارزش هستند، گفت: ظرفیت‌های گردشگری استان همچون جنگل‌های ارسباران، کلیساهای و مساجد مذهبی و تاریخی آذربایجان و ... برای تمامی گردشگران جذابیت دارد.

کریمی ادامه داد: مجموعه ربع رشیدی جاذبه گردشگری بی‌نظیر است که تاکنون هیچ یک از دستگاه‌ها در این مجموعه اقدام جدی انجام نداده اند و ضرورت دارد در راستای احیای این مجموعه اقدام شود.

قدمت تبریز

سنگ تراشه

وی با اشاره به اینکه امروزه صنعت گردشگری جایگزین صنعت نفت شده است، خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری استان نیازمند همکاری و همراهی مردم با دستگاه‌ها است، مثلأ مردم کندوان ابتدا نسبت به گردشگران واکنش منفی نشان می‌دادند ولی با احساس اثرات اقتصادی آن، خودشان نسبت به آمدن گردشگر ابراز تمایل کرده و فرهنگ میزبانی از گردشگر در این روستا جا افتاده است.

عضو شورای سیاست گذاری تبریز 2018 در خصوص سفرهای نوروزی و تابستانی، گفت: سفرهای نوروزی و تابستانی یک بحران در کشور است، مسافرتی که 16 ساعت ترافیک دارد، چه لذتی می‌تواند داشته باشد؟!

هر شهروند یک میزبان

وی ادامه داد: هدف از مسافرت دور شدن از روزمرگی و آرامش روحی و روانی است، ولی اکثر خانواده‌های ایرانی در مسافرت‌هایشان در چادر زندگی کرده و خانم خانواده همچون خانه، آشپزی می‌کند و در نتیجه سفر نه تنها باعث آرامش روحی و روانی نمی‌شود، بلکه خستگی اعضای خانواده را هم به دنبال دارد.
کریمی با اشاره به اینکه معتقدم توزیع زمانی و مکانی برای مسافرت‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: باید همچون اروپا در هر فصل روزهای ویژه مسافرت مطرح شود و هریک از استان‌ها جاذبه‌های گردشگری‌شان را متناسب با فصل ها در پکیجی به گردشگران ارائه کنند.

تی شرت تبریز

وی در خصوص بیکاری دانشجویان تحصیل کرده رشته‌های مرتبط با گردشگری، اظهار کرد: اگر مکان‌های مرتبط با گردشگری همچون آزانس‌ها، هتل ها و ... موظف شوند که در کادرشان از فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های مرتبط با گردشگری استفاده کنند، بخش بزرگی از بیکاری این فارغ التحصیلان حل می‌شود.



مرتبط با : تبریز * انتقاد،پیشنهاد لینک * میراث،تاریخ،صنایع دستی آذربایجان
برچسب ها : تبریز 2018-پایتخت گردشگری ایران-پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی-تبریز-گردشگری-جاذبه های توریستی-
نویسنده : تبریز قارتال
تاریخ : پنجشنبه 31 تیر 1395
زمان : 03:41 ب.ظ
شاه اسماعیل صفوی و جنگ چالدران
نظرات |

نبرد خونین چالدران و اندوه سخت شاه اسماعیل


روز 28 تیرماه سالروز تولد شاه اسماعیل خطائی در اردبیل و بنیانگذار سلسله قدرتمند صفویان با پایتختی تبریز است.
برای همین قصد داریم از ایشان و جنگ چالداران مطلبی داشته باشیم. البته قبلا هم از شاه اسماعیل و شعرهای ترکی و شیخ صفی اردبیل نیز مطلب داشته ایم...

لینک پست سفر به شیخ صفی اردبیل


Çingiz Mehbaliyev - Şah İsmayıl hücumda
شاه اسماعیل

اسماعیل بن شیخ حیدر بن شیخ جنید ملقب به ابوالمظفر بهادرخان حسینی معروف به شاه اسماعیل(زاده ۱۷ ژوئیه ۱۴۸۷ - درگذشته ۲۳ مه ۱۵۲۴) پایه‌گذار سلسله پادشاهی صفوی می‌باشد
حکم رانی شاه اسماعیل به سه دلیل نقطه عطفی در تاریخ ایران است. دلیل نخست این است که پس از تازش اعراب به ایران، به مدت ۸ و نیم قرن هیچ خاندان ایرانی بر ایران به صورت مستقل حکم رانی نداشت، بلکه ایران توسط خلفای عرب، سلاطین ترک، خان‌های مغول اداره می‌شد؛ اگر چه در این مدت آل بویه (حک ۳۳۴–۴۴۷ قمری/ ۹۴۵–۱۰۵۵ م) حکم رانی می‌کرده‌اند، اما آن‌ها بر بخشی از ایران چیره بوده‌اند. دلیل دوم، اعلام رسمی مذهب شیعه دوازده امامی بود. دلیل سوم متحد کردن و زبان رسمی کشور به فارسی بود هرچند خود ایشان ترک بودند. شاه اسماعیل شاعری پرکار بود که با تخلص خطایی شعر می‌سرود وی پس از عمادالدین نسیمی، ادبیات آذربایجانی را گسترش داد.علاوه بر ترکی آذربایجانی به زبان فارسی نیز شعر می‌سرود.

در ۲۳ مه ۱۵۲۴/ ۱۹ رجب ۹۳۰ شاه اسماعیل درگذشت و در آرامگاه خانوادگی در اردبیل به خاک سپرده شد. او هنگام مرگ دو ماه تا سی و هفت سالگی فاصله داشت و تقریباً بیست و سه سال سلطنت کرده بود

اعلام مذهب رسمی شیعه ایران در مسجد جامع تبریز توسط شاه اسماعیل
شیعه

Ismail declares himself shah by entering Tabriz, painter Chingiz Mehbaliyev, in private collection
نقاشی شاه اسماعیل صفوی در تبریز
صفویه

آرامگاه شاه اسماعیل در شیخ صفی اردبیل
شیخ صفی


جنگ چالدران آذربایجان ، اولین نبرد صفویان و عثمانی
چرا بعد از جنگ چالدران دیگر شاه اسماعیل نخندید؟

 ۳۱ مرداد ۸۹۳ هجری شمسی برابر با ۱۵۱۴ میلادی میان ایران و عثمانی جنگی درگرفت که بعد‌ها به چنگ چالدران مشهور شد. جنگ چالدران که از آن با عنوان مهم‌ترین جنگ پارتیزانی تاریخ ایران یاد می‌شود، در محلی به همین نام در شمال آذربایجان غربی در ۲۰ کیلومتری شهر خوی میان قوای ارتش نوین عثمانی و سپاهیان سنتی شمال‌غرب کشور به وقوع پیوست و در نتیجه آن بخش‌هایی از شمال غربی ایران از جمله همدان، آذربایجان و نیز مناطقی چون دیاربکر، مرعش و البستان از تصرف صفویان خارج و به امپراتوری عثمانی پیوست. وقوع این جنگ در تاریخ بسیار مهم است و همین اهمیت موجب شده تا مورخان بسیاری از ایرانی تا ترک به تحلیل وقایع آن بپردازند. در این گزارش به نمونه‌هایی از اشاره‌های مورخان به جنگ چالدران می‌پردازیم.

صفویان


جنگ چالدران به روایت منابع صفویه
می‌توان گفت اکثر منابع تاریخی دوره صفویه از جنگ چالدران، دلایل وقوع آن و همچنین علل شکست شاه اسماعیل در این جنگ سخن گفته‌اند و به نوعی به انعکاس این واقعه پرداخته‌اند. «احسن التواریخ» حسن روملو، «حبیب‌السیر» خواندمیر، «لب التواریخ» عبداللطیف قزوینی، «تکمله‌الاخبار» عبدی بیگ شیرازی، «عالم ‌آرای عباسی» اسکندربیگ منشی و «جواهر الاخبار» بوداق منشی قزوینی در زمره این آثارند که در این گزارش به مطالب برخی از این منابع اشاره می‌کنیم.

غیاث‌الدین خواجه همام‌الدین حسینی شیرازی لقب به خواندمیر، در اثر معروف خود «حبیب‌السیر» با اشاره به جنگ چالدران می‌نویسد: «در سال 920 به دنبال جنگ از سوی سلطان سلیم که به خلاف روش آبا و اجداد از جاده مستقیمه سلامت نفس تجاوز کرده بود و پذیرش آن توسط شاه اسماعیل در محل چالدران جنگی واقع شد. در این جنگ شاه اسماعیل 12 هزار سوار و سلطان سلیم 200 هزار سپاه و 12 هزار تفنگ‌انداز و ارابه‌های جنگی داشت. سلطان سلیم در جنگ چالدران پیروز شد و تبریز را به تصرف درآورد.»

یادمان جنگ چالدران
چالدران

دلیل کمی شمار سپاهیان ایران در این جنگ حضورشان در خراسان بود تا از یورش غافلگیرانهٔ ازبکان جلوگیری شود. دلیل دیگر شکست قزلباشها پیشنهاد دورمش خان شاملو به شاه اسماعیل بود، مبنی بر اینکه اجازه دهند که ارتش عثمانی آرایش دفاعی خود را تکمیل کند تا ایرانیان بتوانند به ابراز دلیری بپردازند و شاه نیز با این پیشنهاد غیرعادی موافقت کرد.

«لب‌التواریخ» یکی دیگر از منابع تاریخی دوره صفوی است که در آن به توصیف وقایع جنگ چالدران می‌پردازد. یحیی بن‌ عبدالطیف قزوینی، مولف این کتاب درباره جنگ چالدران می‌نویسد: «در بهار سال 920 هجری قمری سلطان سلیم مخالفت و عصیان ظاهر کرد با جمیع عساکر روم به حدود آذربایجان آمد. جنگ چالدران روی داد و پنج هزار کس از طرفین کشته شدند. سلیم به تبریز آمد ولی بعد از دو هفته از خوف لشکر جرار صلاح در اقامت ندانسته به روم مراجعت کرده در آماسیه روم قشلاق می‌گیرد.» قزوینی در ادامه از آمدن شاه اسماعیل به تبریز و به اسارت بردن بدیع‌الزمان، پسر سلطان حسین بایقرا از سوی سلطان سلیم سخن می‌گوید.

اسکندربیگ منشی، نویسنده برجسته و مولف تاریخ دوره صفویه با عنوان «عالم‌آرای عباسی» که حدود یک قرن بعد از چالدران نوشته شده، این تفسیر تحسین‌انگیز را درباره شکست صفویه بیان می‌کند: «بدون شک خداوند اعلم مقدر فرموده بود که شاه اسمعیل در جنگ چالدران شکست بخورد زیرا اگر وی در این جنگ هم پیروز شده بود، این خطر وجود داشت که دین و ایمان قزلباش‌های ساده‌لوح به قدرت شاه اسماعیل به چنان مرحله‌ای می‌رسید که از راه راست منحرف شده و گمان‌های غلط می‌بردند.»

کلاه خود جنگی شاه اسماعیل
کلاه خود

کاسه شخصی شاه اسماعیل در موزه استانبول
جنگ صفوی و عثمانی


زنان صفوی و جنگ چالدران
برخی مورخان خارجی نیز از شرکت زنان آذربایجانی در جنگ چالدران سخن گفته‌اند. کاترینو زنو ضمن توصیف جنگ چالدران می‌نویسد: «بانوان ایرانی همراه شوهرانشان مسلح به جنگ می‌روند و شریک سرنوشت ایشان می‌شوند و مانند مردان می‌جنگند.» به گزارش مورخان در نبرد چالدران جسد بسیاری از زنان آذری پیدا شد که به فرمان سلطان سلیم با تشریفات مخصوص نظامی به خاک سپرده شدند. این زنان دلیر، به گفته نویسندگان ترک با زره و خفتان و کلاه خود دوشادوش شوهرانشان در جنگ شرکت کرده و هلاک شده بودند.

یکی از مورخان ایتالیایی به نام شاگرد و  در کتاب «تاریخ امپراطوری عثمانی» در این باره می‌نویسد: «در میان کشتگان اجساد زنان ایرانی پیدا شد که در لباس مردان به میدان جنگ آمده بودند تا در سرنوشت شوهران خود شریک و در افتخار نبرد سهیم باشند. سلیم بر جرات و دلیری و میهن‌پرستی ایشان آفرین گفت و فرمان داد با تشریفات نظامی آنان را به خاک سپارند.»

مینیاتورهای جنگهای شاه اسماعیل

جنگ


نبرد چالدران

دلایل شکست چالدران به روایت یک ونیزی
کاترینو زنو، سفیر ونیز در دربار اوزون حسن در گزارشی درباره دلایل شکست صفویان در جنگ چالدران می‌نویسد: «سلطان سلیم با دیدن کشتار شروع به عقب‌نشیی و بازگشت کرد و در شرف فرار بود که سنان پاشا درست به موقع رسید، دستور داد توپخانه را به خط مقدم بیاورند و هم بر روی ینی‌چری و هم بر روی ایرانیان آتش گشود. اسب‌های ایرانیان با شنیدن غرش آن ماشیم جهنمی در دشت پراکنده و متفرق شدند و به دلیل وحشتی که داشتند دیگر در اختیار سواران خود نبودند...با اطمینان گفته شده که درصورت فقدان توپخانه که باعث وحشت اسب‌های ایرانیان شد که تاکنون چنان صدایی را نشنیده بودند، همه نیروهای سلطان تارو مار شده و از دم شمشیر می‌گذشتند.»

گنجه آذربایجان
شاه اسماعیل ختایی

شاه اسماعیل


پیشینه جنگ چالدران به روایت تاریخ‌نویسان
در اوایل سلطنت شاه اسماعیل اول و تشكیل سلسله صفوی، او توانست كردستان و شهرهای مقدس عراق را فتح كند و با تكیه بر تشیع اثنی عشری، به زودی جمع كثیری از مردم شیعه ساكن در سرزمین‏‌های عثمانی را به سوی خود جلب كند. این اقدام جسورانه شاه اسماعیل، اگرچه خطرات فراوانی را در پی داشت اما سبب تحكیم وحدت سیاسی - مذهبی ایران شد و همین ویژگی از نظر سلاطین عثمانی به مراتب خطرناک‌تر از احیای ساختار نظامی ایران بود. هنگامی كه سلطان سلیم اول، پادشاه نیرومند و مشهور عثمانی به سلطنت رسید، 40 هزار تن از شیعیان را به قتل رساند. او كه خود را خلیفه مسلمانان می‌‏خواند، تصمیم به توسعه متصرفات خود گرفت و به قصد تصرف تبریز، پایتخت دولت نوبنیاد صفوی حركت كرد و جنگ سختی میان او و سپاه شاه اسماعیل صفوی در منطقه چالدران در حوالی ماكو روی داد.

در این جنگ، که نخستین نبرد دولت صفوی با عثمانی بود، بر اثر كثرت سپاه عثمانی و مجهز بودن به تفنگ و توپخانه، لشكر ایران عقب نشینی کرد و تعداد زیادی از دو طرف كشته شدند. شاه اسماعیل تا حدود همدان عقب نشست و سلطان سلیم تبریز را اشغال كرد ولی به زودی بر اثر مقاومت ملی مجبور شد تبریز و آذربایجان را تخلیه كند. پس از بازگشت سلطان سلیم، شاه اسماعیل دیگر باره به آذربایجان و تبریز رفت و به تعمیر خرابی‏‌های به جا مانده از لشكریان عثمانی پرداخت.


مجموعه شیخ صفی اردبیل
شیخ صفی اردبیل

تندیس شاه اسماعیل ختایی در زادگاهش اردبیل

شاه اسماعیل

تبریز پایتخت صفویان ؛ پنجمین شهر بزرگ جهان در 1500 میلادی نقاش فرانسوی ژان شاردن
کوه عینالی ، میدان صاحب الامر ، ارک و دیگر استحکامات کاملا مشخص است
تبریز دوره صفوی

نقاشی کمیاب از یک جهانگرد اروپایی که شاهد آزادی تبریز در ۲۱ اکتبر ۱۶۰۳ (۲۹ مهر ۹۸۲ خورشیدی) بود. مردم تبریز به ارتش شاه عباس خوشامد می‌گویند.
بدست مردم تبریز عده‌ای از نظامیان بداقبال عثمانی که شهرشان را اشغال کرده بودند، سر بریده  شدند

اشغال تبریز



نتیجه جنگ چالدران

گویند پس از این واقعه، دیگر كسی شاه اسماعیل را خندان ندید.
اگر از این نقطه نظر به لشکرکشی نگاه کنیم، این حمله یک پیروزی مقطعی برای عثمانی‌ها بود ولی برای صفویان و به ویژه شاه اسماعیل یک فاجعه شد. بعد از جنگ چالدران، شاه اسماعیل ماتم گرفت و دیگر رهبری لشکریانش را در جنگ بر عهده نگرفت. پیوند بین شاه به عنوان روح هدایت گر نیمه خدایی و قزلباش، به طور جبران‌ناپذیری شکسته شد. در حدود یک سال بعد از شکست، عناصر قبایل قزلباش با اقتدار اسماعیل برای مدیریت امور کشور، به تدریج ضعیف گشت.


شاه اسماعیل کشته‌شدگان جنگ را در کنار بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به خاک سپرد. پس از آن این گورستان به «شهیدگاه» شهرت یافت.
پس از نبرد، سلطان عثمانی از شاه اسماعیل درخواست کرد که شمشیری را که با آن لوله توپ را به دو نیم کرده بود برای وی بفرستد. شاه اسماعیل دعوت سلطان را اجابت نمود. وقتی که شمشیر به دارالخلافه رسید، سلطان در حضور اعیان و اشراف آن را بر روی لوله توپی آزمود، ولی اثر مطلوب را به دست نیاورد و بنابر این نامه‌ای به شهریار صفوی نوشت و گله کرد که معلوم می‌شود شاه قزلباش یک شمشیر را از برادرش مضایقه کرده‌است.
شاه اسماعیل در پاسخ نوشت:   شمشیر همان شمشیر است بازو همان بازو نیست.

نقاشی و روایت جنگ چالدران روی بنای اصفهان
جنگ چالدران

دلیل دیگر ضربه روحی سخت جنگ چالدران به شاه اسماعیل این بود که ، سلطان سلیم اول
که در جنگ معروف چالدران در فتح تبریز موفق شده بود که همسر محبوب شاه اسماعیل را به اسارت در آورد پس از خروج از ایران وی را گروگان گرفت و برای آزادی وی از شاه امتیازات کلانی خواست.
اما اسماعیل برای به دست آوردن همسر محبوب خود حاضر نشد یک وجب از خاک را به سلطان سلیم تسلیم کند و آن چنان که گفته شده از غم فراق دوری همسر خویش در نهایت در سن سی و پنج سالگی درگذشت. پس از وی فرزند وی شاه طهماسب اول به پادشاهی ایران رسید.

شاه اسماعیل و تاجلو بیگیم
فیلم صفوی

شعری ترکی از شاه اسماعیل
ائی کی, یوخدان بو جاهانی وار ائدن پروردیگار
یئری قایم گؤگلری دووار ائدن پروردیگار.

"کونتو کنز"این آیتی وصفینده اولموشدور نوزول,
وارلیبینا "کون فکان" ایقرار ائدن پروردیگار.

جوملهٔی-عالمده سن گوندن دخی ظاهر, ولی,
دیلده دایم آدینی ستتار ائدن پروردیگار.

مؤمینه مسکن قیلاندیر بابی-جنناتو نیم,
کافری-مونکیر مقامین نار ائدن پروردیگار.

جومله‌اشیالار گؤزون درخاب ائدندیر گئجه‌لر,
گؤگده کؤوکبلر گؤزون بیدار ائدن پروردیگار.

بیر قولونی اودا یاخوب, قیلدی فی-ناری-سقر,
بیر قولونی محرمی-اسرار ائدن پروردیگار.

میسر ایچینده یوسیفی بیر قول ایکن سولطان ائدن,
درد ایله یقوبینی بیمار ائدن پروردیگار.

یونیسی دریا ایچینده یوددوران بیر بالیبه,
آتشی ایبراهیمی گولزار ائدن پروردیگار.

یابدیران دریایا گؤگدن ابری-نئیسان یابمورون,
قتپه‌سیندن لؤلؤیی شهوار ائدن پروردیگار.

انبییالار بخشینه یازدیران الا مرتبه,
موستفانی جومله‌دن موختار ائدن پروردیگار.

اون ایکی معصومی-پاکی پیش ائدن اوممتلره,
مورتضانی حئیدری-کررار ائدن پروردیگار.

لوطفیله احوالینا قیلگیل خطای‌نین نظر,
عشق ایچینده والئهی-دیدار ائدن پروردیگار


دیوان ختایی
ختایی

صفوی


لینک پست سوزلر و شاه اسماعیل

لینک خبر تابناک اوزان های آذربایجان و شاه اسماعیل



مرتبط با : ایران آذربایجان * مشاهیر آذربایجان
برچسب ها : شاه اسماعیل-جنگ چالدران-صفویان-صفوی و عثمانی-ختایی-Şah İsmayıl-آذربایجان-
نویسنده : تبریز قارتال
تاریخ : سه شنبه 29 تیر 1395
زمان : 02:04 ب.ظ
محله قدیمی قراملک تبریز
نظرات |

قره مَلیک


یکی از محله‌های کهن شهر تبریز است. ولی توجه چندانی به این منطقه در غربی ترین نقاط تبریز نمیشود. آثار تاریخی میراثی دارد که مرمت و معرفی و رسیدگی نمیشوند! و نیز باغات انبوه این منطقه روبروز تملک و از بین میروند! همچنین پروژه های بزرگ شهری و مناسبی بجز خط دو مترو در این منطقه چندان قابل تعریف و اجرا نداشته است!
البته در این منطقه صنعتی و کشاورزی تبریز کارخانجات زیادی از قدیم مانند گروه ماشین سازی در قراملک است.

این محله از سمت شمال به آجی چای (تلخه‌رود) از غرب به دشت تبریز و از جنوب به رواسان و کوی کارمندان راه آهن تبریز و از شرق به محله حکم‌آباد و شنب غازان منتهی می‌شود. این محله در انتهای غربی تبریز و در داخل جلگه تبریز کنار تلخه‌رود (آجی چای) واقع شده است. مسجد جامع قراملک(بؤیوک مچید)، امام حسین (ع)، و صاحب الزمان (عج) از مهم‌ترین مساجد در میان مساجد ده‌گانهٔ محلهٔ قراملک است.

اهالی محله قراملک تبریز - نمای جنوبی فرش آباد در میدان ماشین سازی - دهه 40
محله قراملک

در عهد ناصرالدین شاه باروهای شهر به کلی از بین رفت. بدین جهت قسمتی از شهر که موسوم به قلعه (شامل محلات: چارمنار، سرخاب، شتربان، ویجویه [عامیانه : ورجی]، مهادمهین [عامیانه : میارمیار]، نوبر، مقصودیه و غیره) بود اکنون از قسمت بیرون حصار (محلات : اهراب، لیل آباد [عامیانه : لیلاوا]، چرنداب، خیابان، باغمیشه... الخ) جدا نیست و همچنین قصبات حومه ٔ قدیم واقع در سمت مغرب شهر (امیرخیز، چوست دوزان، حکم‌آباد[عامیانه : هکماوار]، قراملک، قره آغاج، آخونی، کوچه‌باغ، خطیب) و مارالان (واقع در سمت جنوب شرقی) به شهر ملحق شده‌است و شهر از سمت غرب و جنوب غربی توسعه می‌یابد. به همین سبب در حال حاضر نیز معمول است که پا به سن گذاشته‌ها فقط قسمت بازار تبریز و داخل قلعه را شهر می‌خوانند.

خطیب و شنب غازان تا قبل حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار جزو قصبات حومه تبریز به حساب می آمدند به همین جهت این مناطق نسبت به دیگر محلات مرکزی تبریز تاریخ مستقلی را دارا میباشند.

مسجد امام حسین تبریز

مسجد قراملک

درباره قدمت این منطقه اطلاعی بیشتری در دست نیست اما با توجه به داستانهای روایت شده از عاشیق ها قدمت این منطقه به دوران حکومت اتابکان آذربایجان مربوط میشود. لازم به ذکر میباشد با توجه به چارداق‌های با طرح بخصوص و منحصر بفرد گنبدی شکل بجا مانده در اراضی کشاورزی قراملک که جزو ابتدایی‌ترین خانه‌های بشریت می‌باشد این منطقه حرفهای زیادی درباره قدمت خود دارد که مجال کارشناسی زیادی را میطلبد.

در جریان انقلاب مشروطه، این محله از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین محله‌های شهر بوده وشجاع نظام مرندی شجاع الدوله که از طرف محمدعلی‌شاه قاجار مأمور به سرکوب جنبش مشروطه می شود به همراه کردها در این محله اردو میزنند که بعد ها این محل پس از ترک لشکر استبداد با خاطره ای بد به نام آنها با "کؤردلر کؤچه سی" برای نسل آینده به یادگار ماند با این حال تاریخ شاهد کمک اهالی به سردار مجاهد مرحوم ستارخان بوده است. میدان اصلی و قدیمی قراملک در مرکز محله، مقابل مسجد جامع قراملک با نام میدان حسینیه است که از دیرباز کانون خرید و فروش محصولات کشاورزان بوده است. لهجه اهالی قراملک از لهجه قدیمی تبریز تبعیت میکند.

محلهٔ قراملک در حوزهٔ استحفاظی شهرداری منطقه شش تبریز قرار گرفته‌است.

مجسمه کارو اندیشه میدان
ماشین سازی تبریز

وجه تسمیه :
از لحاظ لغوی قاراملیک کلمه‌ای است ترکی که از دو واژهٔ (قارا+ملیک) تبدیل شده‌است.
قارا یا قره یا قرا در ترکی به معنای سیاه می‌باشد؛ اما این واژه وقتی برای اشخاص و یا مناطق بکار برده می‌شود نماد بزرگی یا صفت بد بودن این اشخاص یا مناطق را نشان میدهد و همچین ترکها همیشه چهار رنگ قیزیل، قارا (قره یا قرا)، آق، گوی را برای افراد یا مناطق به منزله نماد بکار برده‌اند (رودخانه قزل‌اوزن، گؤی مسجید، قره ملک، قره آغاج، تپه آق بلاق، شهرستان آق‌سو) چنانکه در کلمات (قره باغ، قره داغ، قره آغاج، قره ملیک، قره چمن، قره سو، قره داش و...) مراد بزرگی بوده‌است نه رنگ سیاه (مثلاً قره باغ بخاطر بزرگی باغ به این نام نامگذاری شده و سیاهی باغ اصلاً معنی ندارد) «مَلِک» (məlek) هم واژه‌ایست عربی که به معنی شاه میباشد که در زبان ترکی نیز با تبدیل کسره زیر حرف «ل» به «ی» «ملیک» (məlik) به همان معنی شاه و سرور وکلا بزرگ مردم بکار برده میشود مانند: ملک الشعرا به معنی سرور شعرا یا ملک التجار به معنی سرور و شاه تاجران. معنی این واژه با ترکیب قارا+ملیک میشود: شاه بزرگ

قاراملیک هم با دو به مرور زمان در زبان عامیانه مردم ترک‌زبان تبریز به قره ملیک و بعدها با گویش فارسی به قره ملک – قراملک تبدیل شده‌است.

قره ملیک

پاشا افندیئو در کتاب آذربایجان شفاهی خلق ادبیاتی در وجه تسمیه این منطقه مینویسد که در زمان حکومت اتابکان آذربایجان پهلوانی جوان، فقیر و سیه چرده از تبریز طبق رسم آنزمانه در کشتی‌های معروف شاهزاده جهان پهلوان به اصرار مادر پیرش شرکت کرده و در دید حیرت زدهٔ مردم موفق می‌شود پشت پسر جهان پهلوان را سه بار بر زمین زده و بر پهلوان اتابکان غالب می‌شود این موفقیت چنان مردم تبریز را حیرت زده می‌کند که این پهلوان زبان زد عام و خاص میشود و بدنبال این شهرت مردان حکومتی با وی دشمنی میکنند و این ماجرا با حمله طغرل سلجوقی به تبریز مصادف میشود و دفاع جانانه و غیرتمندانه قاراملیک به همراه گروهش از تبریز و کشته شدنش در راه وطن مادری خویش در تاریخ قهرمانان ملی ثبت میشود. از آنزمان مردم تبریز نام این محله از شهر تبریز را با نام آن قهرمان ملی، قاراملیک نامیدند.

بعضی از صاحب نظران علت نام گذاری این محله را به اصلی و کرم در دوران صفویه مربوط میدانند. چرا که نام پدر اصلی یا آسلی (مریم)،قاراملیک بوده‌است و چون قاراملیک خود در منطقه کنونی قراملک سکنا داشته‌است این منطقه به این نام نامیده شده‌است.

با توجه به اینکه حکومت اتابکان آذربایجان قبل از حکومت صفویه بوده است بنظر می رسد که قاراملیک پدر اصلی نیز بخاطر اینکه اهل این منطقه بوده است، به پسوند منتسب به این منطقه یعنی قاراملیک نامیده شده است همچنان که اهالی بومی در حال حاضر نیزقراملکی نامیده میشوند.

تبریز


مکان‌های تاریخی :
این مناطق (قراملک-شام قازان) بعلت دوری از مرکز شهر همیشه مورد کم لطفی مسؤلین بوده و هست و مکانهای مقدس و تاریخی این مناطق دستخوش نابودی قرار گرفته‌اند. چنانکه در محله شام قازان و قراملک دیگر خبری از آثار تاریخی نمیباشد. تنها اثر تاریخی بجا مانده این مناطق مسجد جامع قراملک می‌باشد که بجا مانده از دوران صفوی میباشد.

مسجد جامع

یکی دیگر از مکانهای مقدس برای اهالی مقبره پیرحسن در کنار کنارگذرغرب تبریز واقع در اراضی کشاورزی قراملک می‌باشد که با بی توجهی مسولین در حال نابودی میباشد!

قراملک افتخار گذر جاده ابریشم را نیز از خود داشته‌است و خیابان وحدت امروزی همان جاده ابریشم باستانی می‌باشد و در کنار این جاده کاروانسراهایی که امروزه بجز اسامی خالی دیگر آثاری از آنها باقی نمانده‌است. باغات قراملک در کنار دیگر باغات محلات دیگر روزگاری تبریز را به شهر باغات معروف کرده بودند که امروزه دیگر به مدد کارخانجات خبری از سرسبزی نیست و بودجه‌ای را که هر کارخانه صنعتی میبایست برای آلودگی محیط زیست به درختکاری و ایجاد پارکها و باغات جدید بپردازد به دست فراموشی سپرده شده و مناطق سرسبز تبریز تبدیل به مناطق سیاه ماشینی و صنعتی شده‌است.
اهالی این مقبره‌ها را از امام زادگان یا اولیا الله میدانند با وجود این بعضی اهالی نیز این مقبره‌ها (چارداقها) را قبرهای اسلی و کرم  (معشوقه‌های مشهور دنیای تُرک) میدانند؛ چرا که قراملک از دیرباز به سرزمین و خواستگاه اصلی، اسلی-کرم معروف است و حتی باغ منتسب به «قاراملیک» پدر اصلی با نام «گوللو باغ» که کرم در این باغ عاشق اصلی شد، در این محله هنوز پابرجا است.

لینک پست روز عشق آذربایجان - داستان اصلی و کرم

چارداق پیر حسن
اصلی و کرم
چارداق خواهر پیر حسن
پیرحسن

ماشین‌سازی تبریز نماد قراملک :
محله قراملک بعد از سال ۱۳۵۰ با ایجاد کارخانه بزرگ ماشین‌سازی تبریز تبدیل به منطقه‌ای با سه کاربری مسکونی و صنعتی و بعدها آکادمیک شد. بدنبال ماشین سازی سیل کارخانجات زیادی از قبیل ایدم، موتوژن، صنایع پمپ‌سازی ایران، کمپروسورسازی تبریز، لیفتراک‌ سازی سهند، چرخشگر، بنیان دیزل، شهرک فناوری خودرو و...بسوی این منطقه سرازیر شدند و بدنبال ایجاد صنعت بعضی از این شرکتها با خود دانشگاه جامع علمی کاربردی را نیز راه اندازی کردند و این منطقه را تبدیل به قطب صنعتی-دانشگاهی تبریز نمودند. اما با این حال شرکت ماشین‌سازی تبریز دیگر در سطح شهر تبدیل به نماد این محله شده‌است و مجسمه کار و اندیشه اثر بهروز حشمت در وسط میدان ماشین سازی نماد محله قراملک می باشد.
http://www.mst.ir

کارخانه ماشین سازی تبریز

کارخانه ماشین سازی

کوی های محلهٔ قراملک:
آشاغی ﻛﯙچه(میدان قدس)
خلفلر (خیابان صافی)
میدان حسینیه
خانه های سازمانی ماشین‌سازی (کوی شهید بهشتی)
دوققولو باغی (خیابان پیروزی)
خشتان باغی (خیابان تلاش)
دالی خیاوان (بلوار صنعت )
ابوذر
آیدین

از آنجاییکه قراملک در زمانهای قدیم بافت روستایی داشت کشاورزان درتابستان در میدانی که "کند ایچی" نام داشت (میدان حسینیه کنونی)  جمع شده و محصولات خود را بفروش میرساندند و عصر ها جلوه زیبایی را به این محله قدیمی میداد.

اهالی در ساعات عصر در میدان جمع شده و باهمدیگر معاشرت میکردند.و در واقع یکی از عادات هر روز اهالی میبود. بغیر اراضی کشاورزی، محله به سه قسمت اشاغی کوچه،/کند ایچی (میدان حسینیه) و خلفلر تقسیم میشد.

نمای تبریز قدیم و باغات و حیاط ها
تبریز قدیم

مغازه‌های قدیمی قراملک
مغازه قدیمی

قبرستان های قراملک:
قراملک از قدیم الایام مانند دیگر محلات قدیمی، خود دارای قبرستانهایی مجزا از دیگر محلات تبریز بود که اموات خود را در این فبرستانها دفن میکردند که با توسعه شهر از بین رفته و تبدیل به خیابان شده اند یکی از این قبرستانها در محل کنونی میدان ماشین سازی می بود که اهالی محله خلفلر و میدان حسینیه قراملک اموات خود را در آنجا دفن می کردند که بعد از ایجاد کارخانه ماشین سازی، کاربری آن عوض و تبدیل به میدان شده و اهالی اموات خود را از آنجا به قبرستان وادی السلام شهر مقدس قم و یا به قبرستانی که آخر خیابان نهضت با نام قبرستان بهرام خیز (بهرام آغزی) ایجاد شد، انتقال دادند و قبرستان دیگری نیز کنار تازاباغ قراملک در انتهای خیابان وحدت بعد از تقاطع خیابان تلاش می بود که اهالی محله آشاغی کؤچه اموات خود را در آنجا دفن میکردند که تبدیل به خیابان گشته و به روبروی آن با نام جدید قبرستان وادی صفای انتقال یافت.

قبرستان بهرام خیز مزار شهید صافی و عارفانی هم چون قاسیم عمی می باشد که کرامات ایشان زبانزد عام و خاص است. لازم بذکر است که بعد از تخریب قبرستان قدیمی، قبر قاسیم عمی به این قبرستان انتفال یافته است و روزهای پنج شنبه شاهد زائران زیادی می باشد.

قره ملک

قره ملیک ازلدن وار هر زادین   /   اوره ک لردن سیلینمه ین بیر آدین/  سنین ده وار «کرم» کیمی فرهادین / «اصلین» واردیر شیرین دنده سئوملی/ «گوللو باغین» بیستوندان گؤرملی



قاراملیک هنوز زنده است!

ترجمه: سعید علیزاده قراملکی

داستان قاراملیک از مجموعه داستانهای حماسی-ملی آذربایجان میباشد. اتفاقات در قرن ششم هجری در دوران حکومت اتابکان آذربابجان رخ میدهد.
قاراملیک حال حاضر یکی از محلات مشهور تبریز میباشد. لیکن در دوران «اتابک قیزیل ارسلان» (از حکمرانان سلسله اتابکان آذربایجان) قاراملیک نام پهلوانی آذربایجانی می بود. در دوران حکومت «ائلده نیز» در تبریز پایتخت آذربایجان هر ساله کشتی پهلوانی و زور آزمایی بین پهلوانان برگزار میشد.

سنگ قبر  بدست آمده در حفاری های مسجد جامع قراملك
سنگ قبر

مردم در دومین روز عید نوروز در میدان بزرگ مرکز شهر گرد آمده و کشتی پهلوانی برگزار میکردند. در این مسابقه مسئولین حکومتی از جمله حکمرانان و ثروتمندان شهر نیز شرکت میکردند و اگر احیانا کس دیگری موفق به قهرمانی میشد برایش مشکلات ایجاد کرده و دشمنی میکردند. به نقل از تاریخ اتابکان آذربایجان، در آن زمان قدرتمندتر و جنگاورتر از «اتابک محمد»، فرزند «ائلده نیز» کسی نبود و همیشه در مسابقات قهرمان میشد، چنانچه لقب «جهان پهلوان» را برازنده او میدانستند.

جهان پهلوان
اتابک محمد جهان پهلوان
در روایات نقل شده از عاشیقلار، «اتابک جهان پهلوان محمد» فرزندی داشت به نام «اتابک نصرت الدین ابوبکر پهلوان» که او نیز از پدر قدرت پهلوانی را به ارث برده بود. اساس داستان بر نام قاراملیک شکل میگیرد و تمامی حوادث مربوطه در شهر تبریز جریان می یابد. طبق رسم آنزمانه مسابقه بزرگی با حضور اکثر ثروتمندان، صاحب منسوبان و پهلوانان شهر برگزار میشود.  در بین مردم، جوان 18 ساله و سیه چرده فقیر و گمنامی به همراه مادر پبرش به تماشا استاده بود. چنانکه لباسهای وصله دار و چاروق های پا کرده اش فقر و سادگی اس را فریاد میکشید.
 این جوان به مانند رسم ثروتمندان آنزمانه خنجر طلاکاری و نقره بندی شده و گران قیمت بر کمر نداشت؛ آری این جوان کسی نبود جز «قاراملیک».

جهان پهلوان

قاراملیک گمنام با اصرار و خواهشهای مادر پیرش وارد گود مسابقه شده و در بهت و اعجاب همگان، پشت همه حریفان را یکی پس از دیگری بر خاک زده و بر نصرت الدین نیز غلبه مینماید. به پاداش قهرمانی نصرت الدین کمان با ارزش خود را به قاراملیک اعطا میکند.
با این پیروزی و قدرتنمایی، قاراملیک دشمنان زیادی پیدا میکند؛ آنچنان که از شر آنها به کوههای اوجان (بستان آباد کنونی) پناه میبرد و با دارو دسته اش به مبارزه با دشمنان خویش میپردازد. نصرت الدین نیز که مغلوب قاراملیک شده بود به قدرت قاراملیک حسادت کرده و قصد نابودی او را میکند و گروهی را برای نابودی او اعزام میکند و روزگار را آنچنان بر قاراملیک تنگ مینمایند که دیدن آفتاب را برایش به حسرت میگذارند.

نصرت الدین که در غلبه بر قاراملیک موفق نمیشود «رخساره» معشوقه قاراملیک را بهمراه خانواده اش به اسارت در می آورد و یه قصد ضربه زدن به قاراملیک رخساره را به ازدواج کس دیگری در می آورد. خلاصه در شب عروسی قاراملیک خود را شبانه به عروسی رسانده و با دلاورمردی، رخساره را با خود به پناهگاه خویش در اوجان میبرد. روایت سوم داستان بر اساس حوادث تاریخی شکل میگیرد.
بعد از فوت قیزیل ارسلان، «طغرل سلجوقی» که در زندان اتابکان حبس شده بود، میگریزد و لشکری مجهز تشکیل داده و قصد هجوم به تبریز مینماید.

اتابکان

قاراملیک که عرصه را بر مردم تبریز تنگ میبیند، بهمراه دارو و دسته اش از تبریز در مقابل مهاجمان دفاع مینماید. بعد از مدتی سپاهیان تبریز در مقابل لشگر بیگانه نمیتوانند مقابله کرده و لشکر سلجوقی وارد شهر میشود. «شمس الدین» وزیر پیر و بیمار قیزیل ارسلان تدبیری کرده و نامه ای به «فخر الدین» سردار اتابکی نوشته او را به یاری میخواند. نصرت الدین، قاراملیک و فخر الدین سه سردار دلاور آذربایجان لشکریان طغرل را محاصره کرده و او را شکست میدهند و پرچم آزادی را دوباره در تبریز به اهتزار در می آورند.

نصرت الدین در شور و شعف پیروزی در میان کشته های جنگی قاراملیک را میشناسد و غمگین گشته  کنار این دلاورمرد با غیرت نشسته و چنین میگوید:
«لعنت دنیا بر من که زندگی را برایت تنگ کرده بودم»

از آنروز به بعد مردم تبریز به یاد آن سردار دلاور آذربایجانی، این خطه از شهر تبریز را به نام «قاراملیک»، نگین غیرت شهر تبریز نام نهادند.



منابع :

ائل قهرمانلاری خلق ادبیاتیندا، رستم رستم زاده
آذربایجان شفاهی خلق ادبیاتی، پاشا افندیئو
قاراملیک، محمد سعید اردوآبادی
اهالی قراملک تبریز
شهرداری منطقهٔ شش تبریز
اصلی ایله کرم، میرسلامت
حکماباد، علی عطاییه (نجار اوغلو)
وبلاگ قراملیک Qaramalik.blogfa.com
گردآوری تبریز ویکی لینکلر

لینک پست کوی های تبریز در قاجار

لینک پست تبریز مادر شهر 2
لینک پست محله شنب غازان
لینک پست محله دوه چی



مرتبط با : تبریز * میراث،تاریخ،صنایع دستی آذربایجان
برچسب ها : قراملیک-محله قدیمی تبریز-قره ملیک-جهان پهلوان-اصلی و کرم-حکومت اتابکان-کارخانه ماشین سازی-
نویسنده : تبریز قارتال
تاریخ : شنبه 26 تیر 1395
زمان : 11:59 ب.ظ
:: روستاهای تاریخی حماملو و اویلق و کرینگان ورزقان
:: افتتاح مرکز همایشهای بین المللی خاوران تبریز
:: مرحوم پرفسور لطفی زاده ریاضیدان و دانشمند بزرگ آذربایجان
:: تبریز 2018 را مثل خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی باشیم
:: کویر قوم تپه آذربایجان
:: شهروند لینک آذربایجانی 69 (عکاس آقایان انصارین و عزیزی )
:: زیر پوست شهر تبریز ، "ژن" نامرغوب یا بی پولی
:: توریسم و اهمیت آن برای اقتصاد شهر
:: Richard I'Anson and trip to Tabriz
:: جشنواره قیزیل گول یا گل محمدی آذربایجان
:: اردبیل و تماشای تاریخ و طبیعت
:: رقص های آذربایجان آمیخته با هنر و فرهنگ غنی
:: پیاده محوری لازمه شهر تاریخی توریستی تبریز
:: شهروند لینک آذربایجانی 68 ( غذاهای کدبانوی آذربایجان )
:: درباره تبریز و آذربایجان و اخبار About and News
:: گردشگری با چادرهای اوبا عشایری در آذربایجان شرقی
:: شب قدر و شعر علی
:: جوانان خیر تبریزی بجای حج به گلریزان اهدا کردند
:: هتلهای ارزان قیمت برای مسافران تبریز
:: سوغات آذربایجان غربی و اورمیه
:: جلیل مثنی سماور ساز با مس تبریز
:: دوربین تبریز لینک 71 ( گلجار و دویجان مرند )
:: قدرتمندی زبان ترکی
:: شهروند لینک آذربایجانی 67 (عکاس آقای ایرج خانی)
:: افتتاح مرکز تجارت جهانی WTC تبریز
:: دوربین تبریز لینک 70 ( ضیافت لاله ها در تبریز )
:: موزه فوتبال در تبریز
:: دوربین تبریز لینک 69 ( گجیل و یادمان شمس )
:: یوسف رفیعی بیرامی مخترع و آیناز حاجی سهل‌آباد ورزشکار از تبریز
:: سیل بی انصاف




( تعداد کل صفحات: 5 )

[ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ]




 

شارژ ایرانسل

فال حافظ