تبریز ویکی لینکلر - بزرگترین وبلاگ تبریز و آذربایجان

Təbriz və Azərbaycan üçün Blog İranda - Tabriz , Azerbaijan Region in Iran
نویسنده : تبریز قارتال جمعه 14 دی 1397, 06:07 ب.ظ
فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز



تبریز بدلیل شاهراه بودن جاده ابریشم و اروپا در ایران و منطقه قفقاز، نیاز به تعریف و احداث یک فرودگاه بین المللی دیگر در جنوب یا شرق این کلانشهر دارد.  
البته در استان نیز به یک فرودگاه در منطقه آزاد ارس و نیز فعال کردن و تجهیز بیشتر فرودگاه سهند مراغه نیاز میباشد.


فرودگاه تبریز


فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز بزرگترین فرودگاه ناحیهٔ شمال غرب ایران است. این فرودگاه به صورت ۲۴ ساعته عملیاتی بوده و به‌جهت واقع شدن در مرز و کریدور هوایی ایران به اروپا و آسیای میانه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.


به گزارش تبریز ویکی لینکلر،  نام این فرودگاه بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی از فرودگاه بین‌المللی تبریز به فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز تغییر داده‌شد.

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی در شمال غرب کلان‌شهر تبریز واقع شده‌است. این فرودگاه از شمال و شرق به پایگاه دوم شکاری، از جنوب به بلوار بابایی و از سمت غرب به جاده ۱۴ (جاده تبریز-صوفیان) محدود است. فرودگاه بین‌المللی در ارتفاع ۱٬۴۹۴ متری از سطح دریا قرار گرفته و در زمینی به‌مساحت ۴۲۰ هکتار گسترده شده‌است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۴٬۲۳۶ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۱٬۷۶۸٬۳۹۸ کیلوگرم بار و۴میلیونو ۷۸۰هزارو ۸۰۰ نفر مسافر از طریق آن جابجا شدند.


فرودگاه تبریز در سال ۱۳۲۹ با مأموریت ارائه خدمات هوائی، پروازهای برنامه‌ای و غیر برنامه‌ای، آموزشی و نظامی برای مسافرین، متقاضیان و سایر ارگان‌های کشوری و تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در شمال‌شرق تبریز به بهرهبرداری گردید.

برای اولین بار در سال ۱۳۲۶ دفتری با عنوان بیسیم هوایی در شهر تبریز در ساختمان مشهور به بیسیم در انتهای خیابان ارتش فعلی فعالیت خود را آغاز نموده و در سال ۱۳۲۹ از بیسیم هوایی به ایستگاه هوایی تغییر عنوان یافت و باند پروازی خاکی در محل فعلی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت. تا اینکه در سال ۱۳۳۵ با نصب دستگاه‌های ناوبری در محوطه فرودگاه و ایستگاه هوایی بنام فرودگاه تبریز تغییر نام داده‌است و در سال ۱۳۳۷ عملیات ساختمان ۳ طبقه و برج کنترل در طبقه چهارم در محوطه فرودگاه شروع شده و در سال ۱۳۳۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفته و اداره فرودگاه از شهر به خود فرودگاه نقل مکان یافته و با راه‌اندازی دستگاه‌های مخابراتی و نصب یک دستگاه سانترال تلفن ۲۵ شماره‌ای داخلی و خرید و نصب یک رشته تلفن جهت ارتباط با شهر اقدام شده‌است و سرویس هوایی بین تبریز – تهران و بالعکس با هواپیمای DC۳ هفته‌ای ۲ پرواز توسط شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) دایر شده‌است


فرودگاه

تبریزلینک

فرودگاه تبریز


در حال حاضر این فرودگاه دارای ترمینال پروازهای داخلی، بین‌المللی و حج و تسهیلات گمرک، قرنطینه، رستوران، سالن غذاخوری و سالن وی‌آی‌پی برای میهمانان مخصوص می‌باشد.

پایانهٔ جدید این فرودگاه در آبان ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسیده‌است؛ و ترمینال بین‌المللی این فرودگاه در مساحت ۱۴۰۰۰ متر در حال احداث می‌باشد



فرودگاه تبریز دارای پایانه‌ برای پروازهای داخلی، خارجی و حجاج بوده و از امکانات رفاهی به شرح زیر برخوردار است؛

  • غرفه‌های مختلفی از فروشگاه‌های معتبر در محوطه داخلی فرودگاه وجود دارند که شامل مواد غذایی، سوغاتی‌های شهر تبریز و صنایع دستی در محیط فرودگاه برپا است.
  • غرفه‌های لباس و پارچه و محصولات فرهنگی حج و زیارت در پایانه حجاج نیز فعال و دایر هستند.
  • بانک‌های ملی و ملت در سالن اصلی فرودگاه دارای شعبه هستند. همچنین دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های ملی، تجارت، ملت، مهر اقتصاد، موسسه مالی و اعتباری مهر و بانک انصار در سالن اصلی فرودگاه جهت انجام کارهای بانکی مستقر است.
  • رستوران و غذاخوری فرودگاه با غذاهای مختلف و کافی شاپ فرودگاه با ارائه صبحانه، انواع فست فود و نوشیدنی‌ها در سالن اصلی پایانه فرودگاه دایر است.
  • غرفه آبمیوه در سالن ترانزیت داخلی و سالن پایانه حجاج فعال است.

از جمله سایر امکانات پایانه‌های فرودگاه تبریز می‌توان به اتاق‌های سیگار، بخش اشیای گمشده، بسته‌بندی بار، اتاق مادر و کودک، تسهیلات گمرک، سالن VIP، فوریت‌های پزشکی و خدمات ویژه افراد توانخواه اشاره کرد.


پروازهای بین‌المللی از این فرودگاه شامل پروازهای تبریز-استانبول، تبریز-دبی، تبریز-هامبورگ، تبریز-ارزروم، تبریز-دمشق، تبریز-بغداد، تبریز-مدینه، تبریز-جده، تبریز-غازی عینتاب و تبریز-باکو، تبریز-نجف ،تبریز ،تفلیس، تبریز-وان می‌باشند. معمولاً پروازهای بین‌المللی ویژه‌ای نیز در ایام نوروز و تعطیلات تابستان به شهرهایازمیر، آنتالیا، بودروم، آدانا درترکیه، تفلیس در گرجستان و موناستیر در تونس هم دایر می‌شوند.

پروازهای داخلی فرودگاه تبریز به‌صورت هفتگی و روزانه انجام می‌شوند که شامل پروازهای تبریز-تهران، تبریز-مشهد، تبریز-اصفهان، تبریز-شیراز، تبریز-اهواز، تبریز-بندرعباس، تبریز-ماهشهر، تبریز-کیش و تبریز-عسلویه می‌باشد.

آتا پرواز

فرودگاه

فرودگاه تبریز



فرودگاه سهند مراغه: از فرودگاههای اقماری اداره كل فرودگاههای استان آذربایجانشرقی میباشد، این فرودگاه در سال 1372درزمینی به مساحت 42 هكتار مابین مراغه بناب دركنارجاده ترانزیت احداث شده و با جابجایی  مسافرین توانسته‌است سهم موثری در توسعه منطقه ایجاد كند. در حال حاضر فرودگاه مجهز به دستگاه ناوبری از نوعNDB-DME  (فاصله‌سنج و جهت‌گیری)بوده و این دستگاهها در تمامی طول ‌روز عملیاتی می باشد . شایان ذكر است فرودگاه سهند دارای باندی به طول  3 کیلو متر  و عرض 30 متر می باشد.


فرودگاه سهند


شركتهای هواپیمائی فعال در فرودگاه بین  المللی شهید مدنی تبریز: 1-  شركت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران (هما)  2- شركت هواپیمائی ایرتور 3- شركت هواپیمائی آتا  4 - شركت هواپیمائی آسمان 5 - شركت هواپیمائی کیش  6- شركت هواپیمائی تركیش 7- شركت هواپیمائی ماهان 8- شركت هواپیمائی قشم ایر  9- شركت هواپیمائی کاسپین10- شركت هواپیمائی زاگرس  11- شركت هواپیمائی معراج 12- شركت خدمات هندلینگ آرمان



پروازهای روزانه فرودگاه بین  المللی شهید مدنی تبریز : ( 44پروازداخلی و6 پروازخارجی )


کارگو

ایرلاین

شهید مدنی تبریز

هواپیمای تبریز


جهت تردد مسافران و مراجعان از فرودگاه به شهر تبریز و بالعکس اتوبوس‌های شهری سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری تبریز به صورت مرتب از داخل فرودگاه به مقصد بازار تبریز (راسته کوچه) و بالعکس فعال هستندخدمات تاکسیرانی فرودگاه توسط تاکسی‌رانی فرودگاه وابسته به سازمان تاکسی‌رانی شهرداری تبریز صورت می‌گیرد. دفتر و محل استقرار در خروجی پایانه داخلی بوده و به صورت شبانه روزی سرویس ارائه می‌نمایداین فرودگاه دارای پارکینگ اختصاصی است که به صورت شبانه روزی جهت پارک خودروهای سواری در نظر گرفته شده است.


مشخصات

  • نوع فرودگاه: دو منظوره (همگانی و نظامی)
  • کد یاتا: TBZ
  • کد ایکائو: OITT
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۳۵۹ متر
  • قطب اصلی خط هوایی: هواپیمایی آتا (قطب اول)، هواپیمایی ایران ایرتور (قطب دوم)


پسیانی

خلبان پسیانی


شماره‌های تماس فرودگاه تبریز

  • اطلاعات پرواز: ۴ - ۳۵۲۳۴۷۰۱ - ۰۴۱ و ۱۹۹
  • شماره فاکس:  ۳۵۲۶۰۴۱۴ - ۰۴۱
  • دفتر مدیرکل: ۳۵۲۶۰۴۰۰ - ۰۴۱
  • مرکز تلفن: ۳۵۲۶۰۴۰۵  - ۰۴۱
  • رئیس اداره حراست: ۳۵۲۳۴۷۱۰  - ۰۴۱
  • روابط عمومی:  ۳۲۶۰۶۱۳۶ - ۰۴۱
  • شماره سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۰۱۹۹
  • آدرس پستی: تبریز - فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز، کد پستی ۵۱۸۹۶۱۳۱۳۱
  • پست الکترونیکی:  tabriz.info@airport.ir





دسته بندی : تبریز , * پروژه های عمرانی و شهری ,
برچسب ها : فرودگاه بین المللی تبریز , فرودگاه شهید مدنی , هواپیمایی شهید فکوری , هواپیمایی تبریز , ایرلاین تبریز , خطوط ارتباطی هوایی تبریز , هواپیما و فرودگاه ,


نویسنده : تبریز قارتال یکشنبه 9 دی 1397, 07:20 ب.ظ


به یاد گل‌ و بوته‌هایی که بر شانه دیوارها و طاق‌های تبریز شکفت، پا‌به‌پای تاریخ نیم قرن گذشته شهر قد کشید؛ در خزان توسعه مدرن، پژمرد و عاقبت، نام «بنای کلنگی» به خود گرفت.

تبریز از نخستین شهرهایی است که با ایجاد ضابطه الزام‌آور قانونی، هنر نگارگری و تذهیب را در بدنه‌سازی‌ خیابان اصلی شهر به کار برده‌ است.

مجموعه‌ای از طرح‌های چشم‌نواز هنری که در فاصله سال‌های 1310 تا 1330 شمسی، در بدنه ساختمان‌های مجاور خیابان‌های اصلی شهرها اجرا شده که در فرهنگ معماری و شهرسازی «جداره‌های تاریخی» نامیده می‌شود. جداره‌ها، مهم‌ترین عنصر معماری شهرها به شمار می‌روند، چرا که سیمای اصلی شهر را می‌سازند و باید آینه‌دار تاریخ و فرهنگ شهرها باشند. اما مدرنیسم آشفته زندگی شهری، همین عناصر زیبا و چشم‌نواز را از چشم روزگار انداخته‌است.

 

خانه فتح اله

شهر تاریخی



 19 جداره تاریخی تبریز، در معرض تخریب و فراموشی


« تزئینات هنری» در چارچوب قانون الزام‌آور دهه20

کریم میمنت‌نژاد، کارشناس تاریخ و تبریز پژوه، در معرفی معماری قدیمی‌ترین خیابان تبریز می‌گوید: بافت تاریخی طرفین خیابان امام خمینی(ره) طبق قانون لازم‌الاجرای دهه20 و 30 شمسی، در دو طبقه ساخته شده‌ است. مغازه‌ها در طبقات پایین قرار گرفته‌است. یک در چوبی زیبا بین مغازه‌ها تعبیه شده‌ که با عبور از یک پاگرد، به واحدهای طبقه بالا می‌رسد که بیشتر کارکرد دفتری داشته‌اند. در قسمت فوقانی هر واحد، پنجره‌های مستطیلی با تزئینات زیبای آجرکاری طراحی شده‌ است.

وی اضافه می‌کند: درهای بین مغازه‌ها، از چوب اعلای گردو است و کنده‌کاری‌ها و خراطی‌های بسیار نفیسی که روی این درها صورت گرفته، آنها را در زمره آثار موزه‌ای قرار داده‌ است.

میمنت‌نژاد یادآور می‌شود: تزئینات معماری بناها، از خیابان راه‌‌آهن شروع و با نزدیک‌شدن به میدان ساعت، فاخرتر و زیباتر می‌شد و همین طور تا چهارراه منصور سابق ادامه داشت. گل‌ و بوته، گل‌ و مرغ، مقرنس‌ها‌، قوس‌ها و اسلیمی‌ها، نقش‌های کلی این تزئینات بوده که با خلاقیت معماران، بنایان، گچ‌کاران و نجاران آن روزگار، یک نوع «کثرت در وحدت» را در خیابان اصلی شهر تبریز، تثبیت کرده‌بود.

 

جداره

بافت تاریخی

بافت تبریز


جداره تاریخی، در معرض تخریب و فراموشی

تبریز از نخستین شهرهایی است که با ایجاد ضابطه الزام‌آور قانونی، هنر نگارگری و تذهیب را در بدنه‌سازی‌ خیابان اصلی شهر  به کار برده‌ است. دانشنامه تاریخ معماری ایران‌شهر، ماحصل این قانون الزام‌آور را 19 جداره تاریخی ذکر کرده که هر یک منسوب به نام مالکان مُشرف به خیابان‌‌ ‌بوده‌است: جداره ارجمندی، جداره اهرابی، جداره پزشکیان، جداره علیوند و بلوریان، جداره جمشیدی، جداره هوشیار، جداره رمضانی، جداره عهد نو، جداره فهیمی، جداره نصیرزاده و امیر فاطمی، جداره علمداری، جداره فرشی، جداره کریمی، جداره کلافی، جداره مسافرخانه ایران، جداره مسافرخانه خیام، جداره مغازه‌های سنگی، جداره نوروزی، سردر و جداره ساختمان اکرامی.

این 19 جداره مهم‌ترین جلوه بافت تاریخی مرکز تبریز است. اگر چه تمام آنها در سال‌های 85 تا 87 به ثبت ملی رسیده‌، اما این اقدام نتوانسته از تخریب و فرسایش آنها جلوگیری کند. تنها بخشی از این آثار حدفاصل میدان قونقا تا میدان ساعت آن هم در شرایط نامساعد، باقی‌مانده‌است. بافت تاریخی شهر، لطمه‌ بسیار دیده و محدوده هویتی شهر در معرض تخریب و فراموشی است.

 

 

تیشه‌ای که برق، مخابرات و گاز به جداره‌های تاریخی زده‌ است

میمنت‌نژاد که در کنار مطالعات و پژوهش‌های تاریخی، معاون سازمان زیباسازی شهرداری تبریز است، تصریح می‌کند:  شرکت‌های خدمات‌رسان نظیر برق و مخابرات و گاز، در طول سال‌های متمادی، طرح‌های خود را بدون ملاحظات تاریخی پیش برده‌اند. سیم‌کشی‌، علمک‌گذاری و کافوگذاری‌ این شرکت‌ها، هر طور که ممکن بوده، صورت گرفته‌است. مردم نیز به تبع این شرکت‌ها، انشعابات خود را از هر طریق ممکن، پیش برده‌اند.


محله پاساژ

میارمیار

شهر تبریز

 

«خط آسمان» مخدوش شده‌ است

وی همچنین به رونق تجاری در خیابان امام خمینی(ره) تبریز اشاره و خاطرنشان می‌کند: تابلوهای اصناف در اندازه‌ها، طرح‌ها، رنگ‌ها و تکنولوژی‌های مختلف، سیمای تاریخی شهر را پوشانده و حتی مخدوش کرده‌ا‌ست؛ این تابلوها همچنین با توجه به ابعاد مختلف «خط آسمان» را نیز مخدوش کرده‌است.

میمنت‌نژاد در عین حال، معتقد است در همین وضع موجود به شرط همت عمومی و تزریق بودجه لازم این آثار می‌تواند آبرو و اعتبار شهر باشد.

 

 

بنای تاریخی «کلنگی» نیست

تا زمانی که جداره‌های تاریخی احیا نشوند، عموم مردم این آثار را جزو ساختمان‌های کلنگی شهر می‌بینند. همین نگاه باعث می‌شود تخریب‌ نماها و ساختمان‌های تاریخی، اجتناب‌ناپذیر به نظر برسد؛ اما اگر این نماها با همکاری دستگاه‌های خدماتی، اصناف و عموم مردم احیا شوند، دیگر کسی به این راحتی نمی‌تواند بخش هویتی و تاریخی شهر را نادیده گرفته و تخریب کند و به این ترتیب، پایداری ابنیه تاریخی نیز بیشتر می‌شود.


میراث فرهنگی آذربایجان شرقی

شهرداری تبریز

جداره های قدیمی تبریز


احیای جداره‌های تاریخی با بهره‌گیری از تجربه موفق پایتخت

معاون سازمان زیباسازی شهرداری تبریز، تاکید می‌کند که از همان روزهای نخستی که وارد این سازمان شده، طرح احیای جداره‌های تاریخی خیابان امام(ره) را در سه فاز «باغ گلستان تا میدان ساعت»، «میدان ساعت تا میدان شهید بهشتی» و «سرچشمه تا میدان قونقا» را پیگیری کرده‌است. مرمت تک‌تک نقوش و نگاره‌ها، احیای بالکن‌های فرسوده و فرو ریخته، بهسازی انشعابات و تاسیسات، یکسان‌سازی تابلوها، نورپردازی‌ نماها و هرس کلی فضای سبز معابر، بخش‌های کلی این طرح است.

وی با یادآوری تجربه موفق پایتخت در احیای برخی از جداره‌ها می‌گوید: سعی کردیم از تجربه احیای نماهای تاریخی خیابان‌های انقلاب، ناصرخسرو و ولی‌عصر(عج) تهران بهره‌ بگیریم. با مشاور این طرح، همکاری خوبی داریم. رئیس محترم شورا نیز حمایت خوبی از طرح دارد و در صورت تامین بودجه مناسب، می‌توانیم نمای تاریخی خیابان اصلی شهر را در سه فاز احیا کنیم.

میمنت‌نژاد، هزینه اجرایی این طرح را حدود 2میلیارد تومان می‌خواند که در مقایسه با ارزش افزوده مادی و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی آن، هزینه چندانی به نظر نمی‌رسد اما تحقق همین رقم، در تنگناست.

وی تصریح می‌کند: در بودجه سال 97 ردیف لازم برای فاز «باغ گلستان تا میدان ساعت» پیش‌بینی شده‌ بود که متاسفانه محقق نشد. همین ردیف را در بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم با تامین این بودجه طرح را برای سال آتی، کلید بزنیم.


بناهای تبریز

ویرانی آثار تبریز


احیای جداره خانه فتح‌اله‌یف با همکاری میراث و شهرداری

آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، جداره‌های تاریخی را جزو سابقه تاریخی شهر می‌داند و می‌گوید: مرمت و احیای جداره‌های تاریخی کار خاصی در حوزه احداث ندارد و بیشتر بحث پیرایش، آلایش، بهسازی و مناسب‌سازی سیمای شهری است.

وی اضافه می‌کند: هم‌اکنون جداره قنادی رکس توسط اداره‌کل میراث فرهنگی در حال اجراست. احیای جداره محدوده کافه‌باستان و کتابفروشی سعادت نیز در برنامه اداره‌کل قرار دارد. در همین مسیر، احیای جداره‌های مصلا تا ارک، توسط شهرداری منطقه 8 و با حضور کارشناسان میراث فرهنگی اقدام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محدوده خانه فتح‌اله‌یف را از مهم‌ترین جداره‌های مرکز شهر می‌خواند و می‌گوید: جداره‌سازی و کف‌سازی این محدوده از طرف خیابان با شهرداری است؛ ما نیز بخش مجاور مصلا را نمونه‌سازی کرده و در شورای فنی پیش می‌بریم تا جداره‌سازی را از طرف محوطه ارک علیشاه آغاز کنیم.

آبدار با اشاره به اینکه ساماندهی تابلوهای شهری، نیاز اساسی این طرح است، متذکر می‌شود: بخش عمده‌ای از نماهای قاجاری، با نصب تابلوهای اصناف پوشیده مانده‌است؛ از این رو پاکسازی و ساماندهی این تابلوها ضروری است.


گزارش:  فرشید باغشمال



لینک مجموعه پستهای میراث،تاریخ،صنایع دستی آذربایجان




دسته بندی : تبریز , * انتقاد،پیشنهاد لینک , * میراث،تاریخ،صنایع دستی آذربایجان ,
برچسب ها : جداره سازی آثار تبریز , بافت تاریخی تبریز , میراث فرهنگی تبریز , شهرداری تبریز , تخریب آثار تبریز ,


نویسنده : تبریز قارتال پنجشنبه 6 دی 1397, 11:59 ب.ظ
حراج آذربایجان



به این فجایع زیست محیطی آذربایجان شرقی در دهه های اخیر از جمله تخریب قره داغ و دریاچه اورمیه و دامنه های سهند و قوم تپه اضافه کنید... 

- تخریب طبیعت معادن مس سونگون ورزقان و سنگهای قیمتی آذرشهر و چاراویماق و زنوز و...

-  تخریب باغشهر و درختان شهر تبریز

- آلودگی زیست محیطی ارس

- شکار بی رویه حیات وحش استان

- تبدیل جنگلهای استان به زمینهای زراعی و باغی

- احداث و مجوز ویلایی و باغ در حریم و بستر رودها و مناطق حریم طبیعت

- کوه خواری ها در همه شهرها و روستاها

و...   همچنان که چه بلاهایی سر آذربایجان و طبیعتش میاید!


برای نسل آینده هیچ نگذاشتیم خیالتان تخت و راحت!
ضعف مدیران و بی خیالی مردم محرز است!

محیط زیست آذربایجان شرقی



این روزها محیط زیست آذربایجان چقدر روزهای تلخی را تجربه میکند آنهم در سکوت محض استانداری، ادارات حفاظت محیط زیست و جنگلی قره داغ (ارسباران) و متولیان مسئول محیط زیست!
این روزها مردم چقدر ساکت و بی مسئولیت هستند در قبال منابع طبیعی خود درحالیکه درختان و نفس آنها به حراج گذاشته شده است!

همه ما داریم خودکشی احمقانه ای را مرتکب میشویم آنهم با دستان خود و همه گناهکاریم!

هر درختی که در جنگل قطع میشود دیگر جبران نخواهد شد، حتی با کاشتن درخت جدید. 
محیط زیست فوتبال و حق خوری آن یا زبان ترکی که از آن محروم شدیم نیست، صحبت زنده بودن ما است صحبت آینده و زندگی آنهاست.

چند کارخانه بزرگ نئوپان سازی  در استان های  مازندران_گیلان و گلستان وجود دارد  و همچنین بزرگ ترین کارخانه چوب و کاغذ کشور در مازندران میباشد که همه این کارخانه ها نیاز اولیه شون چوب هست.

به همین خاطر دلالان چوب وارد آذربایجان شده اند که با قیمت زیاد این چوب هارو خریدارند.

دلال چوب

چوبهای ارسباران



گزارش مهر؛   ماجرای قطع درختان منطقه ارسباران؛
تاوان تنفس جنگل‌های شمال را ارسباران می‌دهد/تبر فقر بر تن درختان

چندروز است که عکس‌هایی از حمل درختان بریده‌شده منطقه ارسباران دست به دست می‌شود. مسئولان می‌گویند تنفس ۱۰ساله‌ای که برای جنگل‌های شمال داده شده، علت هجوم کارخانجات به ارسباران است.

بهنام عبداللهی: چیزی که هست، چندتا عکس هست که در فضای مجازی دست به دست می‌شود. عکس‌ها نشان می‌دهند درختانی سوار بر ماشین‌های باربر منطقه ارسباران را به مقصدی که هنوز دقیقا مشخص نیست، ترک می‌کنند.

امسال این چندمین بار است که کاربران فضای مجازی در آذربایجان شرقی از آنچه آن‌ها قتل عام درختان می‌نامند، ناراحت می‌شوند و به عکس‌ها و اخبار منتشرشده واکنش نشان می‌دهند.

مدت‌هاست که مطالب گسترده‌ای در خصوص قلع و قمع درختان مناطق مختلف تبریز توسط شهرداری منتشر می‌شود و مسئولان و مردم نسبت به آن واکنش‌های مختلف و متعددی نشان می‌دهند، اما حالا با کشیده شدن مسئله به حوالی کلیبر و جنگل‌های ارسباران، دیگر موضوع، یک دغدغه شهری نیست، حتی یک دغدغه استانی هم نیست.


ارسباران

قطع درخت


شمالی کوچک در آذربایجان

شهری دورافتاده و خواب‌ آلود در میان کوه‌های سر به فلک کشیده‌ای که قله‌هایشان در زیر مه غلیظ از دیده پنهان شده‌اند. مکانی است عالی؛ به طراوت و سر سبزی انگلیس و ورای ذهنیت ما از طبیعت کویری و خشک ایران. این توصیف یک گردشگر کانادایی از کلیبر است. همان‌جایی که به بهشت گمشده آذربایجان و حتی ایران مشهور است.

اَرَسباران یا قره داغ، ناحیه کوهستانی وسیعی است در شمال استان آذربایجان شرقی، که از شمال کوه قوشا داغ در جنوب اهر تا رود ارس گسترده‌است. در سال ۱۹۷۶، یونسکو ۷۲٬۴۶۰ هکتار از اراضی منطقه، در محدودهٔ '۴۰ °۳۸ تا '۸ °۳۹ شمالی و'۳۹ °۴۶ تا '۲ °۴۷ شرقی، را به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرد.

متخصصان حوزه گردشگری و محیط زیست، کلیبر و جنگل‌های ارسباران را یک شمال کوچک در آذربایجان شرقی معرفی کرده‌اند، اما کسی به حرف‌هایشان اهمیت چندانی نداده است، اگر داده بود، حالا به‌جای عکس‌های درختان قطع‌شده، عکس‌های سلفی گردشگران در مناطق بکر ارسباران به دست‌ می‌رسید.


قانونی اما تاسف‌برانگیز

اما نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس اینگونه فکر نمی‌کند. قلی‌الله قلی‌زاده از این موضوع با ابراز تاسف یاد می‌کند و می‌گوید: بیش‌تر از یک سال است که کارخانجات چوب‌بری شمال به درختان باغات کلیبر روی آورده‌اند.

او در گفتگو با خبرنگار مهر قلع و قمع درختان منطقه را خطری جدی برای محیط زیست و فضای سبز می‌داند: باغداران حتی اجازه بریدن درخت‌هایی مثل درخت‌های گردو را هم که بار می‌آورند می‌دهند و اگر این روال ادامه داشته باشد، در آینده‌ای نه‌چندان دور کلیبر به کویری بی‌آب و علف تبدیل می‌شود.


چوب کلیبر

قطع درختان کلیبر

محیط زیست قره داغ

درختان آذربایجان


مشکلات اقتصادی و فقر تا ریشه درختان نفوذ کرده است

نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: احساس می‌کنم مردم و باغداران بخاطر مشکلات اقتصادی و رفع نیاز به این وادی ورود کرده‌اند و حتی اجازه بریدن درختان ۲۰۰ساله را هم می‌دهند.

او اذعان می‌کند که قانونا این کار مشکلی ندارد اما یک روال بد است که اکنون به جان منطقه ارسباران افتاده و هرروز بر شدت آن افزوده می‌شود.

احساس می‌کنم مردم و باغداران بخاطر مشکلات اقتصادی و رفع نیاز به این وادی ورود کرده‌اند و حتی اجازه بریدن درختان ۲۰۰ساله را هم می‌دهند.طبق گفته قلی‌زاده، باید درختانی که مخصوص این امر یعنی استفاده در کارخانجات چوب‌سازی و کاغذسازی هستند در باغات پرورش داده و سپس قطع شوند آن هم به شرط جایگزین کردن‌شان تا آسیبی به فضای سبز منطقه تحمیل نشود.

این موضوع چند مدت است که فکرم را مشغول کرده است. درخت‌های ما را می‌برند و به عنوان خوراک به کارخانه‌های شمال می‌فرستند. این را قلی‌زاده می‌گوید و اضافه می‌کند: نمی‌دانم باید چه کنیم.

فروش درختان به کارخانه ها به‌خاطر مشکلات اقتصادی، فرضیه‌ای است که نماینده کلیبر مطرح می‌کند. اما مدیر کمیته امداد این شهرستان هم تایید می‌کند که کلیبر و ارسباران منطقه محرومی است.

اکبرعلی پورفرد در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در کلیبر ۲ هزار و ۲۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند که شامل ۶ هزار نفر می‌شود؛ یعنی ۱۲ درصد از جمعیت این شهرستان تحت پوشش کمیته امداد هستند و این امر ناشی از محروم بودن منطقه است.

هرروز از درختان منطقه کم می‌شود، به هردلیلی و به هرشکلی و این باعث حساسیت فراوان مردم آذربایجان شده است.

کلیبر را بهشت گم‌شده آذربایجان معرفی می‌کنند، بهشتی لبریز از ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری و تاریخی. بهشتی که با اتخاذ برخی سیاست‌ها، می‌توان چشمه‌های درآمد را از کنار درختان سبزش جاری شوند، البته اگر تا آن زمان درختی بماند.


آیا بعد از دریاچه اورمیه ، نوبت قره داغ برای نابودی است؟!
محیط زیست آذربایجان


تائید قاچاق چوب در شهرستان هوراند!

فرماندار شهرستان هوراند از چوب های جنگلی که توسط اداره منابع طبیعی این شهرستان از سودجویان الوار جنگلی کشف و ضبط شده است بازدید کرد.

مردانیان با بیان اینکه جنگل های ارسباران قلب تپنده این منطقه هستند گفته است: با افرادی که اقدام به قطع درختان جنگلی و فروش آنها می کنند از طریق مجاری قانون بشدت برخورد خواهد شد.
او همچنین از عموم شهروندان شهرستان هوراند خواست: به محض مشاهده چنین مواردی در روستاها و مناطق جنگلی سریعا به اداره منابع طبیعی و نیروی انتظامی گزارش کنند.

منابع طبیعی گرمی در اردبیل جنگلی بودن درختان ارسباران را تأیید کرد / ۲ کامیون توقیف و ۳ نفر دستگیر شدند

رئیس اداره‌ی منابع طبیعی و آبخیزداری گرمی گفته است: قاچاقچیان چوب قصد حمل ۵ تن درخت جنگلی از منطقه‌ی ارسباران (قره‌داغ) به مقصد اردبیل را داشتند که توسط مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی گرمی شناسایی و دستگیر شدند.

او همچنین گفته: این محموله‌ی چوب جنگلی بدون پروانه حمل می‌شد که کشف و ضبط شده و در این رابطه ۳ نفر با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند.
پیشتر نامدار مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفته بود: درختان قطع شده چوب آلات باغی مسن پوسیده ی بی ثمر هستند!


درخت پوسیده به درد سوزاندن هم نمی‌خورد

آن‌چه من تا به‌حال برده‌ام؛ درختان سالم و تنومند بوده‌اند!

راننده‌ی یکی از تریلی‌های حمل بار چوب از کلیبر می گوید: فکر می‌کنم روزانه بیش از ۲۰۰ تن چوب از منطقه خارج می‌شود. بعضی روزها شاید ۳۰۰ تن و بیشتر هم بارگیری می‌کنند.

این راننده با اعلام اینکه غالباً چوب‌ها  به مقصد شمال بارگیری می شود، توضیح می دهد: شنیده‌ام؛ خریداران از کیفیت چوب‌های این منطقه راضی‌اند، صنایع چوب و تولید کنندگان مبل مشتری اصلی چوب‌های این منطقه‌اند. اما خب! تولید کنندگان نئوپان و... هم مشتری‌های چوب منطقه‌اند.

او با اذعان به اینکه آن‌چه  تا به‌حال برده‌ است؛ درختان سالم و تنومند بوده‌اند، می افزاید: درخت‌های قطع شده عموماً سالم و تنومند هستند؛ درخت پوسیده به درد سوزاندن هم نمی‌خورد. صنایع چوب چرا باید بابت چوب فرسوده و پوسیده پول بدهند؟/سئحراما


قطع گسترده درختان و جنگلهای قره داغ آذربایجان ادامه دارد

[http://www.aparat.com/v/S6jGW]


در رابطه با قطع اخیر درختان تبریز

تا زمانیکه تبریزیها خود را شهروند شهر خود ندانند و بی مسئولیت و بی توجه نسبت به اتفاقات شهر و شهروندان خود باشند ، مدیران نالایق هر بلایی سر آنها و شهرشان خواهند آورد و مانند سکوت بره ها خواهیم بود!

وقتی شهروندان شهر هیچ عکس العملی ندارند، در آینده نفسهای آن شهر به تنگ خواهد آمد و شما و فرزندان آینده حتی نفس و اکسیژن نخواهند داشت.


درختان تبریز


وعده های دروغین شهرداری تبریز و بی خاصیت بودن شورای شهر در دفاع از حقوق محیط زیستی تبریز

.شورای شهر تبریز


یکی از میراث گرانبهای تبریز مثل ارک و بازار و...   باغشهر و درختان قدیم آن بود که خود میبینید چه بلایی سر تبریز آمده و حتی نمیتوانید کوههای اطراف خود را از برجها و ساختمهای غیراصولی بیشمار ببینید!

وقتی به میراث باغشهر خود بی توجهید یعنی شهروند این شهر نیستید و یک فرد غیربومی و بی روح در شهر محسوب میشوید!

شهردار تبریز و همچنین اداره حفاظت محیط زیست و فرمانداری تبریز مانند مترسک و با توجیه های غیرمنطقی و احمق فرض کردن شهروندان ، توهین بزرگی به شعور تبریزیها با قطع مکرر درختان شهر مرتکب میشوند.
با قلع و قمع هر درخت یک جنایت در شهر رخ میدهد.

ما شهروندان تبریز صاحبان اصلی شهر هستیم، نه مسئولان!



لینک مجموعه پستهای پارکها و محیط زیست




دسته بندی : آذربایجان , * پارکها و محیط زیست , * انتقاد،پیشنهاد لینک ,
برچسب ها : محیط زیست آذربایجان شرقی , حیات وحش آذربایجان شرقی , منابع طبیعی آذربایجان , استانداری آذربایجان شرقی , قره داغ , جنگلهای ارسباران ,



» درباره تبریز و آذربایجان و اخبار About and News ( جمعه 16 اسفند 1398 )
» ویروس کرونا تهدیدی در ایران ( جمعه 9 اسفند 1398 )
» نقاش و نگارگر استاد علی اصغر پتگر ( جمعه 25 بهمن 1398 )
» زینب پاشا بانوی رابین هود ایران ( جمعه 18 بهمن 1398 )
» خانه زیبا که به هتل بوتیک در تبریز تبدیل می‌شود ( یکشنبه 6 بهمن 1398 )
» بنیس شبستر ، روستای دانشگاهی بدون بیکار و بی سواد ( چهارشنبه 25 دی 1398 )
» برف زمستانی 1398 تبریز ( جمعه 20 دی 1398 )
» اردبیل؛ سرزمین چشمه‌های بهشتی آذربایجان ( یکشنبه 15 دی 1398 )
» مشکلات صنعت کفش چرم دستدوز تبریز ( پنجشنبه 5 دی 1398 )
» شب خاطره ها چیلله گئجه‌سی ( شنبه 30 آذر 1398 )
» خلیل بحران طنز پرداز ( چهارشنبه 20 آذر 1398 )
» شهر شکی جمهوری آذربایجان ( یکشنبه 10 آذر 1398 )
» پاکبان و جدال با فاضلاب برای یک لقمه نان حلال ( دوشنبه 4 آذر 1398 )
» دوربین تبریز لینک 80 ( گردشی در اطراف بیلانکوه ) ( جمعه 24 آبان 1398 )
» پارک باغ‌شهر تبریز ( دوشنبه 13 آبان 1398 )
» مسجد حسن پاشا در انتظار احیا ( جمعه 3 آبان 1398 )
» شهر گمشده اوجان آذربایجان در راه احیا ( جمعه 26 مهر 1398 )
» عشایر شاهسون آذربایجان از اصالت تا زندگی شیرین ( سه شنبه 16 مهر 1398 )
» مصاحبه مینا خلیل‌ زاده فتحی برنده جایزه هوانوردی آمریکا ( چهارشنبه 10 مهر 1398 )
» چهار پروژه و نابودی چهار اثر تاریخی تبریز ( جمعه 5 مهر 1398 )
» زووفان حیوانات تبریز ( دوشنبه 25 شهریور 1398 )
» تصاویر محمدحسن‌میرزا قاجار در دارالحکومه تبریز ( پنجشنبه 21 شهریور 1398 )
» دلیرمردی که سوختن ارسباران را برنتابید ( دوشنبه 11 شهریور 1398 )
» حوادث اشغال تبریز توسط ارتش سرخ در شهریور ۱۳۲۰ ( دوشنبه 4 شهریور 1398 )
» شهروند لینک آذربایجانی 78 ( مهری نژاد ) ( سه شنبه 29 مرداد 1398 )
» سرگذشت دراماتیک امپراتوران مدرسه‌سازی مردانی آذر ( شنبه 19 مرداد 1398 )
» ضرورت احیا هتل قدیمی گراند و محله پاساژ تبریز ( جمعه 11 مرداد 1398 )
» ساعت به وقت گدایی در شهر بدون گدا تبریز ( دوشنبه 31 تیر 1398 )
» شهروند لینک آذربایجانی 77 ( آراز نویدی ) ( جمعه 21 تیر 1398 )
» چهارمین جشنواره خلاقیت و نوآوری تبریز ( پنجشنبه 13 تیر 1398 )
موضوعات

لینکستان

» سازمان گردشگری شهرداری تبریز Tourism Development Organization of Tabriz Municipality
» گردشگری آذربایجان شرقی - تبریز توریست
» آپارات کارتونهای آذربایجانی
» وبلاگ کلیبر سیتی (پریسا)
» وبسایت تبریز دانلود (هادی)
» آنایوردوم خطبه سرا
» آذربایجان و پیرامون (عبدالحسین)
» وبلاگ بایرام (بیانی)
» وبلاگ جانیم آزربایجان(elçi bəy)
» وبلاگ مازگامت
» یئنی قاپی
» سایت ادبیات ترکی ایشیق
» شهرمن تبریز (یاشار)
» وبلاگ باخیش(شادی)
» وبلاگ سهند ما (محسن)
» خاطیره لر دوراغی (حسین واحدی)
» صنم در اوج (سجاد)
» وبلاگ اشعار ترکی آذری و فارسی
» یوردوم ملکان
» وبلاگ تبریز شهر اولین ها (سعید)
» سهند توپراقی(جواد نجات)
» املاک قربانی (اسپیران)
» وبلاگ ینگی اسپیران (محمد)
» آنــــا یــوردوم تــبریــز(عبدا.. رضوی)
» وبلاگ کشاورزی آمقانی اسکو(شوکتی)
» وبلاگ گوگان
» ....................................
» وبلاگ اخبار اردبیل (فرزاد)
» وبلاگ شهریمیز اورمو
» دئیه لر(دیگاله)-اورمیه
» وبلاگ مشگین شهر (میلاد)
» وبلاگ چشمه های بهشتی آرتاویل
» پروژه های عمرانی ایران
» وبسایت مشهد امروز (اشکان)
» مشهد شهر بهشت (امیرحسین)
» وبلاگ شهر خرم آباد
» وبلاگ هورامان
» وبلاگ برازجان (بوشهر)
» وبلاگ آموزش رانندگی
» هواشناسی ایرما
» ......................................
» وبلاگ گالری تراکتور
» وبسایت گسترش فولاد تبریز
» وبسایت باشگاه ماشین سازی تبریز
» وبسایت رسمی باشگاه تراکتورسازی
» لینک پیش فرض دوم
» لینک پیش فرض اول
» لیست لینک ها

آمار بازدید


کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :

تبریز دیجی لینکلر

تلگرام تبریز ویکی لینکلر

 اینستاگرام تبریز ویکی لینکلر

 آپارات شبکه سهند

آپارات سهند موزیک

آپارات سهند کارتون

آشپزی آذربایجان

تبریز 2018

فیسبوک

لنزور

آذربایجان نیوز

توریسم و گردشگری

سوغات و صنایع دستی

هواشناسی آذربایجان

اصالت و رسوم آذربایجان

مشاهیر

اولین های تبریز

ترکی آذربایجانی

تاریخ باستان

درباره ما


مجموعه تبریز ویکی لینکلر
Tabriz WikiLinks
آغاز وبلاگ در آذر ماه 1391
*******************

وبلاگ تبریز ویکی لینکلر
Tabrizlinks.mihanblog.com

وبلاگ تبریز دیجی لینکلر
Tabrizdigilinks.mihanblog.com

اینستاگرام تبریز ویکی لینکلر
Instagram.com/tabrizlinks

فیس بوک تبریز ویکی لینکلر
Facebook.com/tabrizlinks

شبکه ویدیویی نماشا تبریز لینک
Namasha.com/tabrizlinks

آپارات ویدیویی شبکه سهند
Aparat.com/sahandtv

آپارات ویدیویی سهند موزیک
Aparat.com/sahandmusic

آپارات ویدیویی سهند کارتون
Aparat.com/sahandcartoon

آپارات ویدیویی آشپزی آذربایجان
Aparat.com/sahandchef

آپارات ویدیویی بازنشر تبریز 2018
Aparat.com/tabriz_2018

کانال یوتیوب ویدیویی
youtube.com/tabrizlinks

گالری لنزور تبریز ویکی لینکلر
Lenzor.com/tabrizlinks

تلگرام تبریز ویکی لینکلر
https://t.me/tabrizlinks
@tabrizlinks


ایجاد کننده وبلاگ : تبریز قارتال


    گوگل

    ویکی پدیا

    کتاب ترکی

    دیکشنری زبان ترکی

    دایره المعارف مجازی

    دریاچه ارومیه

    مستمندان تبریز

    استخدامی

    تبریز سرچ

    دیوار تبریز

    رقص آذری

    زنجان توریسم

    تبریز مدرن

    tripadvisor

    تراکتور لینک

    آمار و داده های تبریز

    نصرنیوز

    خبرگزاری شهریار

    آخار آذ

    آناج

    آذرقلم

    دورنا نیوز

    میراث فرهنگی آذربایجان

    صدا و سیمای مرکز استان آذربایجانشرقی

    استانداری آذربایجان شرقی


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات